Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp önskas: Extern harddisk svarar inte

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker numera att fördelarna med det digitala överväger, men billigare? Nej- förmodligen inte.

Bilar och datorer har det gemensamt att man skall meka med dem för att man vill, inte för att man är tvungen. Och tyvärr borde man alltid ha en till (bil/dator) så att man kan hämta reservdelar/drivrutiner etc när det går åt skogen.
 
Ta och titta på ett företag som heter "Active@" och
som har flera olika program för att återskapa
filer och partitioner. "Undelete Enterprise" tror
jag ett verktyg hette som räddade mig när jag testkörde
Norton Ghost och gjorde bort mig totalt. (Skulle se
hur det fungerade men i stället för att spara en
disk som en Ghost-fil på en annan hårddisk så skrev
jag sönder MBR och tappade alla partitioner på mottagaren.)

Nästan allt gick att rädda hur som helst och det
var mycket lärorikt ;-).
 
Bemärk bara ett ju fler skriv/läs operationer du gör på disken om den har krachat och det flyger partiklar i den så är risken rätt stor att du förstör den mer och mer.
 
FILM) (arli skrev:
Ta och titta på ett företag som heter "Active@" och
som har flera olika program för att återskapa
filer och partitioner. "Undelete Enterprise" tror
jag ett verktyg hette som räddade mig när jag testkörde
Norton Ghost och gjorde bort mig totalt. (Skulle se
hur det fungerade men i stället för att spara en
disk som en Ghost-fil på en annan hårddisk så skrev
jag sönder MBR och tappade alla partitioner på mottagaren.)

Nästan allt gick att rädda hur som helst och det
var mycket lärorikt ;-).

Hej Arne!

Hittade det programmet du beskrev här: http://www.ntfs.com/products.htm

Det heter "Active @ File Recovery for Windows"

Programmet jag hämtade var demo utgåva och begränsad i filstorleks"recovery" till ca 32 kB. Inte egnad för att återskapa NEF filer m.a.o., men programmet bevisade att filerna fanns på disken iallfall! Och det känns betryggande! Det ordninarie programmet kostar ca 49 $, så det lär väl bli inköpt om jag inte hittar ett gratis freeware program el. liknande.

Ytterligare programvarutips emotas med tack!


Mvh
Tor
 
Så ja!

Nu är de mest kritiska filerna i box, dvs på annan hårddisk.

Jag hittade programmet PC Inspector - File recovery på nätet, helt gratis är det, och det fungerade utmerkt för att återskapa filerna.

För andra trängande så finns det här:
http://www.softwarepatch.com/software/filerecovery.html

Stort tack till alla som har hjulpit mig på traven i detta! Nu skall jag filurera lite på hvilka hårddisklösningar som är bäst, eller om det blir bandbackup eller Iomega REV.


/Tor
 
TML skrev:
Så ja!

Nu är de mest kritiska filerna i box, dvs på annan hårddisk.

Jag hittade programmet PC Inspector - File recovery på nätet, helt gratis är det, och det fungerade utmerkt för att återskapa filerna.

För andra trängande så finns det här:
http://www.softwarepatch.com/software/filerecovery.html

Stort tack till alla som har hjulpit mig på traven i detta! Nu skall jag filurera lite på hvilka hårddisklösningar som är bäst, eller om det blir bandbackup eller Iomega REV.


/Tor

Välj vilken backup du vill bara du har filerna på 2 ställen samtidigt.

DVD är ett bra sätt att katalogisera sina bilder på också samtidigt somd et är billigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.