Annons

När man gör en ny backup

Produkter
(logga in för att koppla)
Förändrade filer ändras, men filer som tagits bort, tas det också bort vid incremetalbackup (vad det nu är)?

Full backup gör en kopia på systemet som det är. Dvs backup blir lika stor som data på hårddisken mer eller mindre.

Efter att man gjort sin första backup kan man välja att vid nästa backuptillfälle bara spara ändringarna, dvs nästa backup blir förmodligen väldigt mycket mindre.

Nackdelen med en incremental backup är att den är jobbigare att återställa eftersom man först måste återställa den fulla kopian och sedan alla delkopiorna i rätt ordning vid en systemcrash.

Fördelen är att det spar plats.

Säg att du har 500GB data, så kan du på en 1500GB-disk förmodligen göra en full backup upp och sedan incremental backup varje natt i ett halvår till ett år (beroende på hur mycket data du sparar varje dag) innan disken är full och du kan återställa systemet till vilken dag som helst ett år tillbaka.
Men crashar datorn efter ett halvår så måste du läsa in 180 backuper innan systemet är tillbaka i sin fulla glans.

Har du 500GB data och kör fulla backuper så är din 1500GB disk full efter 3 nätter, sedan måste du skriva över en backup. Dvs du kan alltid återställa systemet till någon av dom 3 senaste dagarna med bara en backup. Raderade du filen av misstag för fyra dagar sedan så är den borta.

/Karl
 
Nej, inget tas bort från ett backupset vid inkrementella körningar.

Om jag raderar en bildfil på datorn så tas den bort från backupen också när backupprogrammet gör sin inkrementella körning. Dock hamnar den i en history-mapp så att man kan hitta den igen om man skulle vilja. Ett backup-program som inte tar hänsyn till raderade filer är ju tämligen väredelöst.
 
Om jag raderar en bildfil på datorn så tas den bort från backupen också när backupprogrammet gör sin inkrementella körning. Dock hamnar den i en history-mapp så att man kan hitta den igen om man skulle vilja. Ett backup-program som inte tar hänsyn till raderade filer är ju tämligen väredelöst.

Isåfall är det (strängt taget) inte en inkrementell, utan en differentiell backup, är det backupsetet ett delta från senaste fulla backup, eller delta från senaste backup?

Dessutom bör man ju skilja på backupsystem som arbetar med utgångsläge ifrån en "Archival" strategi, och en som utgår ifrån en "Copy" strategy.

Må såvara att jag överkomplicerar frågan, men jag har ett... långt och invecklat förhållande med Tivoli DSM och liknande megasystem.

Själv har jag i dagarna övergått till ett mycket enklare system. ;)

2 x 2TB: en hemma i ett externt chassi, en på kontoret. En full backup varje söndag, och två differentiella per dygn därefter (Copy strategy, reset archival bit). På fredagar tar jag helt enkelt och byter plats på diskarna.
 
Senast ändrad:
Många svar .......

Svaret på de flesta frågor är: "Beror på"

Storleken på backupfilerna KAN vara lika stora som originalen men behöver inte vara det. Många men inte alla backupprogram packar ihop datat till några få stora filer. Mina är lika stora då de är en ren spegling av mina originaldata. Jag har alltså valt strategin att inte använda något tillverkarspecifikt format. Vill ha ett helt transparant system även om det tar lite extra plats....

Om ditt backupprogram packar ihop datat till egna stora filer så finns det nackdelar med att enbart köra inkrementella backuper. Det är i situationer som dessa som rekommendationen att köra en fullständig backup då och då gäller. Det handlar egentligen enbart om att det kan vara svårt att återskapa den senaste gilltiga backupen från alla dessa data.......... Oftast inga problem men efter en diskkrasch och du kanske inte har tillgång till alla program....... Vilket hände företaget jag arbetar på i somras. Så jo jag har egen erfarenhet av att inkrementell backup KAN ha begränsningar.....

Inkrementell eller komplett backup. Vad är bäst? Det beror på. Om du gör en inkrementell backup och har datat i originalform så är det inga problem alls. Programmet lägger till och kan ta bort filer på backupen. Observera att jag även skrev kan "ta bort". Det är olika i olika program och kan även beror på hur du ställt in ditt program. I mitt fall och då jag enbart speglar datat från originalfilerna så använder jag enbart inkrementell eller Echo som Microsoft kallar det.

Det kan även ibland vara rena språkförbistringar som gör att det kan bli fel. I SyncToy som är ett program från MS så använder de inte alls ordet inkrementell. Synchronize - Echo - Contribure är de ord som används. Synchronize innebär att förändringar speglas åt bägge hållen. Echo utgår enbart från originalfilerna och gör samma förändringar på backupsidan. Contrubute lägger bara till men raderar aldrig något på backupsidan.
 
Det kan även ibland vara rena språkförbistringar som gör att det kan bli fel. I SyncToy som är ett program från MS så använder de inte alls ordet inkrementell. Synchronize - Echo - Contribure är de ord som används. Synchronize innebär att förändringar speglas åt bägge hållen. Echo utgår enbart från originalfilerna och gör samma förändringar på backupsidan. Contrubute lägger bara till men raderar aldrig något på backupsidan.

Det där var faktiskt en riktigt bra nomenklatur, och en jag faktiskt inte sett.
 
F
Nackdelen med en incremental backup är att den är jobbigare att återställa eftersom man först måste återställa den fulla kopian och sedan alla delkopiorna i rätt ordning vid en systemcrash.

/Karl

Då är det inte ett bra backupprogram. Det ska ju naturligtvis gå att välja vilken tidpunkt man vill återskapa till innan man återställer och sedan ska programmet fixa resten själv.

M
 
Isåfall är det (strängt taget) inte en inkrementell, utan en differentiell backup,

Det är mycket möjligt att det heter så istället :) I mitt fall så kopieras hela mappar och dessa hamnar på valfri måldisk med samma struktur som originalet d.v.s. det är bara att t.ex. via utforskaren kopiera filer fritt från backupen. Jag vill inte ha någon kryptering eller komprimering i mina backup-mappar. Av den anledningen använder jag inte t.ex. Windows inbyggda backup-program. Jag använder dels det program som medföljde min externa Maxtor-hårddisk och dels GK Backup som jag använder för säkerhetskopiering till andra diskar. Det enda problem jag stött på med GK Backup är att det har en övre gräns för antal filer som kan ingå i en backup. Därför fick jag problem med kopiering av mina Lightroom-mappar. I övrigt funkar det programmet väldigt bra.
 
Ja, eller jag gjorde bara backup via följa instruktionerna i programmet. :p Sen kopierades allt från datorn till hårddisken. Vad är opraktiskt med det? :O



Jo, fast jag vill att filer som jag inte vill/har kvar ska bort från hårddisken också. Om jag bara gör backup på förändrade filer lär väl de ligga kvar i backupen?

Jag undrade hur du kopierade filerna. Om du använde ett backup-program så har det rimligen funktioner för att i framtiden enbart uppdatera ändringar jämfört med senaste backupen.

Jag föreslår att du läser på lite om vad en backup gör i just det program du använder. Det är svårt att hjälpa dig utan att veta vad du gjort.
 
Ok, nu är jag bara förvirrad. Alltså jag gör backup med programmet från hårddisken. Ska prova att göra en ny backup ikväll. Saken är dock att jag vill ta bort den gamla backupen och göra en ny. Vet inte hur man gör det men får försöka lista ut det på något sätt.

Tack ändå för alla svar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.