Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Randiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Mirc

Aktiv medlem
Köpte nytt objektiv nikon 28-300 VR, har en nikon 7100.
Det verkar som alla bilder blir tvärrandiga...egendomligt aldrig sett det förut..
Någon som har en idé ? Fel på objektivet?
Följande bild är tagen med iso 500 1/500 s dock kan randigheten anas på alla bilder :(

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    43.7 KB · Visningar: 376
Har du inget annat objektiv att prova med? Det ser jättekonstigt ut, och jag tror att objektivet är defekt. Om inte symptomen finns när du använder dina andra gluggar.

Testade med ett 35/1.8 mm och 50/1.4mm och inga ränder vad jag kan se,tänkte mig som alternativ något fel på sensorn..men som sagt bara med det nya objektivet blir det ränder :( / Marie

Håller med, ser tokigt ut, men eftersom optiken är ny så är det garanti som tur ärm Köper man begagnat så är detta en tankeställare att testa objektivet ordentligt först. Otur, ovanligt med defekta optik nya.

Kan det inte vara så att kameran står på auto-iso och helt enkelt maxar iso-värdet när du använder linsen? Det ser lite ut som om bilden är tagen med typ 3200 eller mer.

Bara en tanke!

/Thomas

Det jag är ute efter är att ränderna uppstår i kamerans sensor och kanske inte har med linsen att göra, förutom indirekt då.

/Thomas

Köpte nytt objektiv nikon 28-300 VR, har en nikon 7100.
Det verkar som alla bilder blir tvärrandiga...egendomligt aldrig sett det förut..
Någon som har en idé ? Fel på objektivet?
Följande bild är tagen med iso 500 1/500 s dock kan randigheten anas på alla bilder :(

Såna ränder kan omöjligt komma från objektivet.

Tror det är för högt ISO eller för hårdhänt efterbehandling.

Har sett ränder när man haft kameran precis intill en lysrörsarmatur (eller annan elektronik med högfrekventa elektromagnetiska fält) men det är sällsynt och du har haft väldigt kort slutartid.

Nej, ränderna har ingenting med objektivet att göra, utan de kommer av bildbehandlingen. Om du har råfilen, skulle du kunna prova att konvertera med någon annan konverterare, och om felet finns också i råfilen, så är det snarare utläsningen från chipet som knasar, men det är inte sannolikt. Den här sortens mönster uppkommer ibland vid bildbehandling, och kanske särskilt när man ändrar storlek med vissa algoritmer.

Så prova att exponera mot en lampa med ett vitt lock framför objektivet, och ta manuellt med olika grad av underexponering och olika ISO, och se på råfilen när du öppnar den in ViewNX eller Lightroom eller vad du har för program för råfiler, och se om du kan hitta liknande mönster vid någon viss exponering eller ISO-inställning. Mest sannolikt om det finns ett sådant fel, kan du hitta det med högt ISO och underexponering omkring fyra steg.

Jag gissar att det har uppkommit vid omvandling till jpeg.

Tack för alla svar

Bilderna är tagna på iso 500 med 1/500 s, jpg direkt ur kameran sa.s dvs ej konverterade annat än av kameran. I princip alla bilder med det objektivet och mörk bakgrund kan man se ränderna för övrigt med samma inställningar och annat objektiv blir det inte på det viset...
Har iallafall kontaktat hegethorns där jag köpte objektivet och skickat över bilder får se vad de säger, de skulle kontakta Nikonverkstaden om jag förstod saken rätt.
Ska testa de tips jag fått i tråden också

Lite långsökt, men man skulle väl kanske eventuellt kunna tänka sig att det är bildstabiliseringen i objektivet som beter sig illa. Till exempel om den rörbara linsgruppen vibrerar med en frekvens som gör att man får något slags interferensmönster på sensorn, från skärpa och oskärpa genererat av bildstabiliseringen.

Uppkommer detta vid alla brännvidder på samma objektiv?

Lite långsökt, men man skulle väl kanske eventuellt kunna tänka sig att det är bildstabiliseringen i objektivet som beter sig illa. Till exempel om den rörbara linsgruppen vibrerar med en frekvens som gör att man får något slags interferensmönster på sensorn, från skärpa och oskärpa genererat av bildstabiliseringen.

Uppkommer detta vid alla brännvidder på samma objektiv?

Det borde synts som ryckig oskärpa tyccker jag, (ta en bild på en sekund med VR-påslaget så ser du vad jag menar). Bilden i ovan verkar dock skarp, det är ljuset som varierar.

Men visst, om det beter sig illa som du skrev skulle det möjligen kunna vara så ändå.

TS: Ta provbild utan VR.

Fortsatt test

Nu har jag provat en massa olika inställningar, brännvidder med och utan VR olika slutartider och iso. det verkar som Ingeborg tycks vara något på spåret. Om jag fotar i RAW så är mönstret iaf inte lika tydligt utan det förstärks helt avsevärt av JPEG komprimeringen. Och det uppträder tydligare om bilderna är underexponerade.
med eller utan VR verkar inte spela någon roll. Högt iso verkar inte heller vara avgörande.
Att testa på en annan kamera vore ju bra förstås, nu har jag bara en nikon dessvärre..

Då kommer nästa fråga ..ska det inte gå att fota en aning underexponerade jpeg med det här objektivet..verkar ju märkligt i sig...

Men allt är ju förstärkt på en jpeg jämfört mot raw, det är inget konstigt. Ränderna ska inte finnas där öht. Om du inte på nåt sätt får detta fenomen med ett annat objektiv om du använder samma tid,bländare och iso så är ju svaret givet.

Precis så här uppträdde en av mina D200:eek:r vilken hade defekt signalbehandling. Det var visst vanligt på D200:eek:rna och Nikon bytte delarna på garanti/goodwill enligt deras egna faq på nätet.

Har liknande problem, fått rätt på det?

Hej Linus!
nej jag har inte fått ordning på det egentligen. Testade en annan kamera och ett annat objektiv dvs en 7100 och 28-300 men inte mitt ex. Det visade sig samma typ av ränder då också. Så det är alltså kombinationen d7100 och 28-300 som inte fungerar. Har haft mycket lång mailkontakt med nikonservice som ville ha in både kameran och objektivet. har ännu inte skickat in dom eftersom jag använder kameran under sommaren. har också testat mitt 28-300 på en d600 och då finns inte ränderna så det är något med sensorn på d7100 förmodligen. Om det är en d7100 du har problem med så föreslår jag att du kontaktar nikon som förmodligen vill ha in kameran och objektivet för test.
Hälsningar Marie

Verkar va nåt med signalbehandlingen.......
Har sett nåt liknande med min Canon nån gång.
Pröva ett annat minneskort ifall det spökar, har hört att en del kort kan ställa till lite strul ibland.

lg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar