Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Ramar runt bilder
- Trådstartare prober
- Start datum
avslutat121029
Avslutat medlemskap
Själv så tar jag i Photoshop CS
Select / All
Select / Modify / Border / 8 px
Edit / Fill / Color
Tycker inte resultatet blir speciellt bra, sen verkar det bli olika beroende på vilken storlek bilden är i innan man förminskar den så jag får jämt olika stora ramar...
Mer tips tack
Select / All
Select / Modify / Border / 8 px
Edit / Fill / Color
Tycker inte resultatet blir speciellt bra, sen verkar det bli olika beroende på vilken storlek bilden är i innan man förminskar den så jag får jämt olika stora ramar...
Mer tips tack
nysteanders
Aktiv medlem
Jag aktiverar den här tråden igen med förhoppningen att någon tipsar igen...
Problemet med Din metod Anders är att den skapar ramen genom att ta pixlar från den aktiva bilden, dvs i praktiken görs en beskärning.
Beskärningen vill jag göra själv, så jag har nu en bra stund försökt skapa ett vitt bakgrundslager som är större än den färdiga bilden, och lägga bilden överst. Men jag och PSE2 är inte kompisar just nu, för PSE2 vill inte ge mig ett bakgrundslager större än bilden... Och mitt tålamod är begränsat
Problemet med Din metod Anders är att den skapar ramen genom att ta pixlar från den aktiva bilden, dvs i praktiken görs en beskärning.
Beskärningen vill jag göra själv, så jag har nu en bra stund försökt skapa ett vitt bakgrundslager som är större än den färdiga bilden, och lägga bilden överst. Men jag och PSE2 är inte kompisar just nu, för PSE2 vill inte ge mig ett bakgrundslager större än bilden... Och mitt tålamod är begränsat
nysteanders
Aktiv medlem
Tack Danne!
I desperation vände jag mig till Fotochatten och står numera i evig tacksamhetsskuld till 'Justus' och 'Scratchen' där.
Så en gång för alla:
Passepartout skapar man i PSE2 genom att välja:
Bild --> Ändra storlek ---> Storlek på arbetsyta
Sen verkar det enklaste vara (tycker jag) att se till att välja 'Pixlar' som storhet och bocka i rutan 'Relativ'.
I desperation vände jag mig till Fotochatten och står numera i evig tacksamhetsskuld till 'Justus' och 'Scratchen' där.
Så en gång för alla:
Passepartout skapar man i PSE2 genom att välja:
Bild --> Ändra storlek ---> Storlek på arbetsyta
Sen verkar det enklaste vara (tycker jag) att se till att välja 'Pixlar' som storhet och bocka i rutan 'Relativ'.
ehde
Medlem
Re: Negativramar
Hej! samma sak här, söker negramar, har hittat storbild och 35 mm men inte 6X6 Hasselblad.
Thomas, jag är på resa men har ramarna i G5an på jobbet, kan skicka dem om du påminner mig om en vecka.
Staffan
negativ ramartwomas skrev:
Ingen som har några negativramar att dela med sig av?
Hej! samma sak här, söker negramar, har hittat storbild och 35 mm men inte 6X6 Hasselblad.
Thomas, jag är på resa men har ramarna i G5an på jobbet, kan skicka dem om du påminner mig om en vecka.
Staffan
digitalzero
Aktiv medlem
Vet inte riktigt om det är det här ni är ute efter men hitta isf. denna sida via en snabb liten sökning på google.
http://www.atncentral.com/download.htm
Om det inte hjälper så kan ja kanske slänga ihop en ram i Illustrator, men då måste jag veta hur de ska se ut.
http://www.atncentral.com/download.htm
Om det inte hjälper så kan ja kanske slänga ihop en ram i Illustrator, men då måste jag veta hur de ska se ut.
digitalzero
Aktiv medlem
digitalzero
Aktiv medlem
ehde
Medlem
Toppen! Detta är precis det jag letat efter! Tack Joakim!digitalzero skrev:
två till...
Håller på att ladda ner dom nu.
Staffan
Rosa Rebell
Aktiv medlem
Vad ska man göra med filerna man laddar ner?
digitalzero
Aktiv medlem
Ramarna från den sidan är i helt vanliga PSD-dokument och kan användas på några olika sätt i Photoshop.
Antigen så öppnar man ram-filen och drar in sin bild i den eller så drar man över rätt lager från ram-filen till sin bild.
Kort å gott så är dessa filer inga instick (plugins) till Photoshop utan helt vanliga bilder.
Antigen så öppnar man ram-filen och drar in sin bild i den eller så drar man över rätt lager från ram-filen till sin bild.
Kort å gott så är dessa filer inga instick (plugins) till Photoshop utan helt vanliga bilder.
Rosa Rebell
Aktiv medlem
Men de andra då?
digitalzero
Aktiv medlem
Rosa Rebell skrev:
Men de andra då?
Är lite omöjligt för mig å säga, vet då inte vad mer som du har laddat hem. Alla de ramar som jag tog hem och visade ett litet exempel på här var just PSD-filer.
Rosa Rebell
Aktiv medlem
jag tänkte på plug ins, var lägger man dem?
Kakelgasten
Aktiv medlem
Rosa Rebell skrev:
jag tänkte på plug ins, var lägger man dem?
I mappen plugins...
C:\program\adobe\Adobe Photoshop CS\Plug-ins\
digitalzero
Aktiv medlem
å de andra filerna som finns på den sidan så som .atn (Photoshop Actions) mm. Kan du om du vill lägga i
/Applications/Adobe Photoshop CS2/Presets (Mac OS X)
C:\Program files\Adobe Photoshop CS2\Presets (Windows)
eller på ett eget ställe tex. i
/home/username (Mac OS X)
C:\Document and settings\username (Windows)
För de laddas manuellt i Photoshop från respektive del.
Finns både för å nackdelar med å lägga dem på de olika ställena.
/Applications/Adobe Photoshop CS2/Presets (Mac OS X)
C:\Program files\Adobe Photoshop CS2\Presets (Windows)
eller på ett eget ställe tex. i
/home/username (Mac OS X)
C:\Document and settings\username (Windows)
För de laddas manuellt i Photoshop från respektive del.
Finns både för å nackdelar med å lägga dem på de olika ställena.