Annons

ramar kring bild i photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

mangebest

Avslutat medlemskap
Hej
Ser allt som oftast väldigt snygga ramar
runt bilder här på fotosidan.
Kan ni tipsa mig om hur det går till att skapa
dessa snygga ramar. Länkar?

MVH
Magnus
 
ja det beror helt på vad det är för ram du syftar på. Och vad du använder för program?
 
Om de är de svarta och/eller de vita passepartout-ramarna du menar, så skapar du dem genom att öka Canvas-storleken med en eller två centimeter, beroende på hur stor bilden är. Sen brukar iaf jag lägga en tunn linje (stroke) på en pixel i motsatt färg 10 pixlar från bildens kant. Är du med?
 
En fråga; Omman använder canvas size för att få en ram - följer den då med om man vill lägga in bilden (med ram) i ett collage el dyl i PS?
 
gunau skrev:
En fråga; Om man använder canvas size för att få en ram - följer den då med om man vill lägga in bilden (med ram) i ett collage el dyl i PS?

Ja, ramen är en del av bilden. Du utökar egentligen bara bildytan.
 
tack för hjälpen

det var ju smidigt
Man lär sig snabbt, jag har skapat en markering några pixlar från kanten som jag ändrat saturration + blurr så den inre "ramen" följer färgen i bilen.
sedan svart canvasutökning

Bra tips!
Magnus
 

Bilagor

  • båten.jpg
    båten.jpg
    33.2 KB · Visningar: 803
mangebest skrev:
tack för hjälpen

det var ju smidigt
Man lär sig snabbt, jag har skapat en markering några pixlar från kanten som jag ändrat saturration + blurr så den inre "ramen" följer färgen i bilen.
sedan svart canvasutökning

Bra tips!
Magnus

Så kan man också göra! :) Kul att du fick det att fungera nu!
 
PS har makron/actions för att skapa

olika typer av ramar. Det är bara att leta. Öppna actionsfönstret och titta under frames.atn (jag tror att de heter ramar.atn i de svenska versionerna).

--jalle
 
Hur kopplar jag in det?

Jag måste fråga!

Jag har nya funderingar varje dag, demnna dag funderar jag hur jag får in de plugin som finns in i CS? Var skall jag göra av dem?

Försöker nu med ramar exemelvis

http://www.jakerlund.net/

Regn Regn Regn....

Jonas
 
Hejhopp Jonas,

Antingen drar du action filen rätt in i photoshop och släpper den där.. eller så kan du använda load action funktionen i den lilla menyn i action paletten.
Jag har en liten flashdemo på hur dessa 2 sätt går till här:

www.jakerlund.net/load_action.htm

Mvh

Johny
 
Tack så mycket!!

Inte ens jag kan missa instruktionen på detta vis.....

Nu skall jag pröva....

Jonas
 
Jag är helt fixerad vid olika sorters ramar just nu, dom kan verkligen förhöja en bild. Förutom enklare svarta ramar i PS har jag börjat scanna gamla foton med snygga ramar, som t.ex. en sån där uppfilad negkant. Då kan man fixa lite i PS och frilägga den så att den går att återanvända till nya bilder, skoj skoj.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.