Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ram runt bilden

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Hur får man egentligen en ram runt bilden på enkelt sätt i Photoshop. Jag har testat "stroke" i photoshop men det tar ju en bit a bilden. Hur undviker jag detta? Har jag gjort fel?

//Jonas

I PS, om du har en bild säg 200x100 pixel, välj kopiera sedan nytt och välj storlek exempelvis 220x120 pixel. Färga ytan och klistra in. Klart!

jonasbioman skrev:
Hej!
Hur får man egentligen en ram runt bilden på enkelt sätt i Photoshop. Jag har testat "stroke" i photoshop men det tar ju en bit a bilden. Hur undviker jag detta? Har jag gjort fel?
//Jonas

Hur du än väljer att göra måste du först se till att förstora arbetsytan, d.v.s. det som finns bakom och untanför bilden.

Välj "canvas size" eftersom du tydligen jobbar på engelsk version, och öka ytans storlek med t.
ex. 20 %. Den yta som läggs till kommer att få bakgrundsfärg, så har du t.ex. svart (som är standard, så kommer ytan att bli svart.

Annars kan du välja stroke som du gjort och klicka för att linjen som ritas skall ritas utanför markeringen. Men det förustätter alltså att det finns sityta utanför markeringen.

Klippa och klistra till ett nytt dokument känns som en onödig omväg.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto