ANNONS
Annons

"Raka rör" komplement och alternativ till den anonyma "kurragömmapoolen"?

Produkter
(logga in för att koppla)

cw-op

Aktiv medlem
"Raka rör" komplement och alternativ till den anonyma "kurragömmapoolen"?

Jo, jag har funderat på det här med pooler kommentarer bra och dålig kritik mm. Kunde inte vi som tycker att de här ständiga diskussionerna, förändringarna och prettokraven få en egen avdelning där alla är välkomna; nybörjare som erfaren - ung som gammal - superseriös som never mind, naturfotograf som tjejfotograf osv.

Även "yrkesfotografer" är välkomna såklart bara dom inte viftar för mycket med visitkortet i tid och otid - det är åtminstone jag rätt trött på! En avdelning där fotografen också KAN be om specifik kritik eller bara undra vad som folk tycker är bra eller dåligt med bilden. Då måste han uttryckligen skriva det. I normalfallet är det notationsprincipen som regerar. Ju enklare desto snabbare och bättre!

"Notationsprincipen" duuuhhh?? Jo, för att underlätta kommenterandet så kör man "schack-notations-modellen" som standard dvs. utropstecken (!) om man gillar alstret ifråga och frågetecken (?) om man ogillar detsamma. Man kunde köra en fem-gradig skala där 5 utropstecken motsvarar nuvarande femman och fem frågetecken betyder att tittaren tycker att bilden e riktigt usel. Kanske man också kunde implementera att man var tvungen att kommentera bilden för att få se den stor. Plus att alla besökare på stora bilden måste lämna en kommentar typ utropstecken eller frågetecken för att öht kunna lämna bilden å vandra vidare på sidan.

En kul feature vore om det skulle vara omöjligt att "återgälds-kommentera" nån som har givit en själv en kommentar förrän det har gått en tid, låt säga en månad? Inget anonymt tjafs eftersom anonymitet bara för dåliga grejor med sig - Raka rör och alla står för sina åsikter! Istället för 118 tittar och ingen kommentar så blir det lite mer att gå på för fotografen som på det viset får veta vartåt vinden "blåser".

ALLTSÅ; Mindre krångel istället för fler regler, gnäll! & gnissel! Kommentatorer och fotografer som faller utanför ramarna och inte kan sköta sig hamnar i "karantän" en tid eftersom det inte ska gå att jävlas med andra här. Blir det för mycket i syndaregistret så tack och hej Gudruns!.

"Det enkla är det sköna värt" heter det väl eller nåt i den stilen (C;? Nyskapande och kanske värt att prova, vad tycks? Det ena behöver ju inte utesluta det andra och man kan röra sig fritt mellan poolerna som vanligt. JANNE

Alla bilder som tittas på skulle isf få kommentarer och medlemmarna skulle slippa att sitta och våndas med välskrivningsövningar i bildkritik. Att kommentera tar ju sin lilla tid. Många drar sig för att kommentera. Alla krav på kommentarer och bilder här har skapat en otrevlig situation och som sagt dygnet har bara 24 timmar.

De relativt sett få kommentarerna och den dåliga återkopplingen är ju ett aber här så varför inte ge "maggropskänslan" en chans utan att kräva långa avhandlingar. Kritik och ändringsförslag som i de flesta fall ändå bara skapar ambivalens och osäkerhet särskilt för nybörjare. Jag menar vem är jag & du att tala om för andra hur/vad dom ska göra med sina bilder? Frågas det om specifika synpunkter ska vi självklart hjälpa varandra. JANNE

Många här tycker att det är för dåligt med kommenterandet iaf. Jag kollade aug månad och fick det till ett snitt på ~3.75 kommentar/bild. Om många inte får några kommentarer alls så borde det betyda att andra får väldigt många.

Vilket i sin tur borde betyda att ett stort antal bilder här är mycket uppskattade/bra bilder vilket ytterligare skulle betyda att pratet om att så många av bilderna -som väller in på fs- är är såå kassa inte håller? Hängerrume´?

Sen det här med att de bra bilderna drunknar i flödet. Tydligen är det inte så svårt att hitta "russinen i kakan" i alla fall? Eftersom en del bilder får så många omdömen menar jag. JANNE

Hursomhelst många får ingen kommentar nu men med mitt system så MÅSTE man säga bu eller bä. Med endast max 5 tryckningar på tgbt så får betydligt fler respons och blir "sedda". Hur svårt är det? JANNE

Hallå där! Jag uppfann faktiskt systemet före dig:)
Jag lade in en bild i kritikpoolen häromdan och tipsade folk om att de kunde skriva trettio ettor för "dålig bild" och trettio nior för "bra". Allt för att underlätta för de som inte orkar/hinner kommentera. (Det krävs ju 30 tecken i en kommentar)

Vet inte riktigt ännu om det funkar, men din idé om notationsprincipen köper jag helt.

Jorå, jag hängermé..
Men tycker att ~3.75 i snitt är rätt bra.
Och så har jag en annan tro än dig på varför kommentarerna fördelas som de gör.

Som du säkert redan anat stödjer jag inte ditt förslag, men jag ska inte ägna tid åt att ifrågasätta det heller.

Detta är inget dåligt förslag Janne!

Alltså vi måste gå mot att bli mer flexibla i vårt kommenterande, att styra och ställa hämmar vår kreativitet och det minskar antalet kommentarer på bilder.
Och det är ju kommentarer som dom flesta av medlemmarna ropar efter här.
Önskar man specifika kommentarer, tips eller annat. Så går det ju idag utmärkt att skriva detta under bilden.
Önskas alla kommentarer oberoende slag så skriv ingenting.

Gör det enklare för alla att kommentera bilder!

Tomasz skrev:
Hallå där! Jag uppfann faktiskt systemet före dig:)
Jag lade in en bild i kritikpoolen häromdan och tipsade folk om att de kunde skriva trettio ettor för "dålig bild" och trettio nior för "bra". Allt för att underlätta för de som inte orkar/hinner kommentera. (Det krävs ju 30 tecken i en kommentar)

Vet inte riktigt ännu om det funkar, men din idé om notationsprincipen köper jag helt.

Jäsicken Tomas aldrig får man vara riktigt glad eller riktigt först )C;=

Hoho! Kunde inte låta bli att skratta när jag läste om dina trettio ettor men var det nån som nappade och gjorde som du sa?

Man kunde ju göra så här också; stega 29 blanksteg å sen slå en etta eller nia det skulle ju funka. Åsså blir det inte så "kladdigt" i kommentarsrutan heller men det kanske var just det som var meningen hehe? Fridens JANNE

lottawe skrev:
Jorå, jag hängermé..
Men tycker att ~3.75 i snitt är rätt bra.
Och så har jag en annan tro än dig på varför kommentarerna fördelas som de gör.

Som du säkert redan anat stödjer jag inte ditt förslag, men jag ska inte ägna tid åt att ifrågasätta det heller.

Oki Lotta, nästan en på fyra eller 25% - "Det kunde varit värre" som han som högg huvudet av tuppen sa! Ska bli kul att se vad fs tycker om den andre Tomas förslag iaf?

Nej Lotta, hade du varit på min linje så hade det blivit besvärligt härhemma. Då hade jag "tappat hakan" och sen hade jag fått tillbringa resten av kvällen med att leta efter den (C;= JANNE

evalisen skrev:
Detta är inget dåligt förslag Janne!

Alltså vi måste gå mot att bli mer flexibla i vårt kommenterande, att styra och ställa hämmar vår kreativitet och det minskar antalet kommentarer på bilder.
Och det är ju kommentarer som dom flesta av medlemmarna ropar efter här.
Önskar man specifika kommentarer, tips eller annat. Så går det ju idag utmärkt att skriva detta under bilden.
Önskas alla kommentarer oberoende slag så skriv ingenting.

Gör det enklare för alla att kommentera bilder!

Allting går idag och så bra dessutom om bara viljan finns vill säga. Det är ju du och några till bevis på Eva med ert utmärkta engagemang här. Jag kan förstå att det kan vara skoj med lite nya grejor förstås. Det där med att gå o vänta en vecka innan man får reda på vem som har gjort vad. Lite som att vänta på Loket och se om man vann nån Volvo hehe! Ja varför inte, ordna en gissningstävling bland dom som har kommenterat veckan tidigare;
Dom som gissat rätt får en fotosidankeps! Just en sån skulle jag behöva när solen gassar in här, lol! JANNE

cw-op skrev:
Allting går idag och så bra dessutom om bara viljan finns vill säga. Det är ju du och några till bevis på Eva med ert utmärkta engagemang här. Jag kan förstå att det kan vara skoj med lite nya grejor förstås. Det där med att gå o vänta en vecka innan man får reda på vem som har gjort vad. Lite som att vänta på Loket och se om man vann nån Volvo hehe! Ja varför inte, ordna en gissningstävling bland dom som har kommenterat veckan tidigare;
Dom som gissat rätt får en fotosidankeps! Just en sån skulle jag behöva när solen gassar in här, lol! JANNE

Hehe
Ja du har faktiskt rätt i de. ;o)
Med Loket och Volvo menar jag.
Men det skulle ju vara lite kul, med anonym om det var en pool för sej. Absolut inte annars.
Och sen eftersom jag då kommenterat så jäkla mycke bilder så kommer jag ju känna igen en jäkla massa fotografer genom deras bilder ialla fall. ;o))
Alltså jag ser ju redan vid tumnaglen väldigt många ggr vem som tagit den bilden.
Ungefär som att man lär "känna" fotografen genom dennes bilder. Det är kul! :eek:)
Och vinna en keps skulle ju vara lite kul! :eek:))))

Men samtidigt måste det göras lite enklare att kommentera bilder, det kan inte vara som det är idag... det klagas för mycke överallt på precis allting. Det blir dålig stämning.
Vi är ju här för att vi gillar att fota och för att ha trevligt. Ialla fall så är jag här därför. :eek:)

evalisen skrev:

Men samtidigt måste det göras lite enklare att kommentera bilder, det kan inte vara som det är idag...
Men ska det verkligen vara enkelt att kommentera om man vill utvecklas därigenom? Jag menar, hur utvecklande är det att trycka iväg fem ? eller! egentligen? Är inte tänk i sig nödvändigt för den som vill finna utveckling? (och inte bara bekräftelse genom fem !!!!!?)

Jo jag kan säga vad jag tycker om det du tar upp Lotta, visst kan det vara bra att utveckla sitt språk på fler olika sätt.
Men för att utveckla sitt bildseende så räcker det faktiskt med att öppna ögonen, och har man öppnat dom så mycke så man ser bilden och sedan tycker något. Då enligt mej så har man utvecklats ytterligare lite till på vägen. :eek:)

Jag vill också lägga till här att det är duktig fotograf jag ska bli, inte en grym skribent.
Men detta gäller ju just mej då. :eek:)

men fem frågetecken eller fem utropstecken är ju inte en kommentar utan en betygsättning på en tiogradig skala.

Varför inte införa det istället - typ "hot or not" så kanske fler röstar? kritiken blir ju inte så kvalitativ utan mer kvantitativ, men det kanske är viktigare?

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. :eek:)
Enkelt är bra det klarar alla, innehållsrikt är också bra för den som vill/kan.
Det vikigaste är ju ändå att vi ser bilden och tycker något, tycker jag.

evalisen skrev:
Men samtidigt måste det göras lite enklare att kommentera bilder, det kan inte vara som det är idag... det klagas för mycke överallt på precis allting. Det blir dålig stämning.
Vi är ju här för att vi gillar att fota och för att ha trevligt. Ialla fall så är jag här därför. :eek:)

Det låter som en beskrivning av "MSN Foto" eller liknande vilket FS inte är.
Man bör nog först lobba för en förändrad inriktning av FS innan man lägger förslag på funktioner som liknar MSN foto, eller?

/Johan

hansen2 skrev:
Det låter som en beskrivning av "MSN Foto" eller liknande vilket FS inte är.
Man bör nog först lobba för en förändrad inriktning av FS innan man lägger förslag på funktioner som liknar MSN foto, eller?

/Johan

Jag har ingen erfarenhet av MSN foto, så jag kan tyvärr inte svara dej.

Men du kanske såg vad jag skrev innan, om man tittar på bilden och "ser" den och också uttrycker vad man tycker/känner, då har man med det utvecklats en liten bit.

lottawe skrev:
Men ska det verkligen vara enkelt att kommentera om man vill utvecklas därigenom? Jag menar, hur utvecklande är det att trycka iväg fem ? eller! egentligen? Är inte tänk i sig nödvändigt för den som vill finna utveckling? (och inte bara bekräftelse genom fem !!!!!?)

Några tankar, lite gammal skåpmat + rätt mycket OT ...
Jämfört med ingen kommentar alls så är det eoner av bra kommentar mellan ingenting och ett utropstecken eller frågetecken. Jag börjar luta åt den minimalistiska varianten. Ett utropstecken för gillas ett frågetecken för ogillas och jäkligt bra eller dåligt = valfritt antal utrops & frågetecken.

Vi förväntas agera som fotokritiker eller konstkritiker här, dom är ju bra på att snacka. Varför inte fokusera mer på fotograferandet och låta dom som vill kritisera fåordigt/kort göra det och dom som vill lägga ut texten göra det. Jag känner själv för att "brodera" lite ibland men långt ifrån alltid. Jag tycker att det borde vara upp till var och en att bestämma över sina kommentarer. Utvecklande är det att titta på andras bilder att jobba med sina egna bilder att fundera över bilder och att lyssna på sin egen röst.

Lägger jag upp en bild som inte får en enda kommentar -fast jag själv tycker bilden är bra- så funderar jag förstås men gillar jag bilden så gör jag det. Ska jag då ändra åsikt bara för att kommentarerna uteblir? Nej! Det optimala är väl när ens bilder (som man uppskattar själv) även gillas av andra då har man kommit långt men hur många gör det? Fotografer tittar på bilder provar och härmar andra stilar och rätt som det är har dom -i bästa fall- hittat sin egen tekopp. Så är det inom musiken. måleriet, litteraturen och även inom fotografin.

En tråkig grej med det kan vara att dom måste profilera sig så mycket så att grejerna ofta blir väldigt lika. Man SKA kunna se att det är Salvador Dali eller Picasso som har varit i farten. Det där har jag själv lite svårt med - tycker det kan bli tjatigt. Konstnären kan bli för feg och defensiv. Han blir skitskraj för att ändra sitt vinnande koncept helt enkelt.

Jag känner igen -precis som Eva säger- en hel del av de namnkunnigare + duktiga fotograferna här på fs. Att kunna känna igen en fotograf på stilen är helt klart ett kvitto på att dom har lyckats kommersiellt om inte annat. En annan fråga är om det bara är kommersiell framgång man är ute efter, borde det inte vara viktigare att man själv är nöjd? En annan grej som sällan eller aldrig kommer upp här är att en bild som aldrig kommenteras KAN vara kanon, inte mainstream men ändå? Kommer särskilt ihåg den där bilden som blev korad till årets bild i FOTO för några år sedan. Det där snapshotet på tjejen och killen om ni minns? Det blev ett jäkla rabalder här på fotosidan och folk undrade om juryn "hade slagit sig" eller nåt iden stilen. Jag tror att du Lotta och en hel del andra här har en slags övertro på fotosidan och vad man kan göra med den
för fotosidan kan hjälpa fotointresserade med väldigt väldigt mycket men inte ALLT!

Den kreativa atmosfären som trots allt råder här (förutom i forumen ibland(C;=) är fs styrka som jag ser det. Regler, ständiga omstuvningar av funktioner och de ständigt pågående diskussionerna om bildernas/kritikens kvalitet bara hämmar skaparlusten. Det här med att folk tycker att bilderna är så mycket sämre nu än för några år sedan tror jag inte heller på, det är dom själva som blivit bättre och mer selektiva jämfört med när dom var nybörjare det handlar om? Har man dessutom sett en massa varianter på tex. vatten som sköljer in över klipphällar tagna med lagom långa slutartider så är ju inte det så intressant som det var den första gången man såg ett sånt motiv. Känner man så för de flesta bilder här så kanske ett break från fs kan vara ett alternativ för att få nya perspektiv och kanske utvecklas?

Att gorma över andras lathet och låga ambitionsnivå blir ju bara fel. Det kan vara skönt att få ösa ur sig sin frustration här men fotosidan är ju ingen slasktratt för såna grejer, det blir bara trist. Samtidigt så är det kanske konstnärs-själen som gör sig påmind när man reagerar så där? Kommer att tänka på en av jazzens stora; Miles Davis. När han hörde vad Jimi Hendrix hade att komma med så blev han så chockad över vad man kunde göra med en elgitarr och hur bra och nyskapande Jimpas musik var att han la trumpeten på hyllan - I FEM ÅR!! Javisst han lär -enligt legenden- inte ha tagit i trumpeten på fem år! Då ska man tänka på att Miles Davis räknades som en av de absolut duktigaste musikerna och en av de mest begåvade stilbildarna inom jazzen - någonsin! Summa summarum; "Konstnären kval" drabbar inte bara oss som inte får några kommentarer här på fotosidan hehe. JANNE

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar