Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Radiostyrd kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola_E

Aktiv medlem
Finns nån apparat för radiostyrd "fjärrutlösning"?

Funderar på att försöka knåpa ihop nåt eget av en gammal radiostyrning till en RC-bil.

Det hade varit fint att kunna trycka av kameran på några hundra meters håll...

Edit: Flyttad till rätt(?) forum.

Vad har du för kamera? Lösningen är ju beroende av vad den har för metod för utlösning.

Ja, den går ju att utlösa elektriskt. Om du redan har en radiostyrning är ju en supersimpel lösning att sätta en mikrobrytare på en servoarm.

Kolla här också. Enligt den där liraren verkar det finnas färdiga reläer man kan koppla in till mottagaren istället för ett servo.

Övrhuvudtaget så lär du hitta mycket info om du googlar på KAP.

En nyfiken fråga bara - i vilka situationer behöver man utlösa kameran på ett par hundra meters avstånd? Kommer inte att tänka på nån sån situation så här rakt av, så upplys mej!

Om du har en radiostyrning till en bil så borde det inte vara så svårt att fixa till en låda i trä med ett servo som trycker ner avtryckaren. Många modellflygare gör det när man har kameran i modellplanet.

Highweiss skrev:
En nyfiken fråga bara - i vilka situationer behöver man utlösa kameran på ett par hundra meters avstånd? Kommer inte att tänka på nån sån situation så här rakt av, så upplys mej!
Lite lättare att slippa en extra sladd till kameran - om man är sugen på drak-foto.

Dessutom kan radiostyrning sedan kompletteras med sekvenstyrning för obemannad fotografering av ruvande fågel.

Highweiss skrev:

Det kan exempelvis vara att man är ensam ute på fjället eller i skogen och vill krydda sin bild med en människa. Exempelvis någon som sitter och fiskar på andra sidan sjön. Det är inte alltid så lyckligt att det råkar sitta någon på rätt ställe så en lösning är att gå dit själv och därifrån lösa ut kameran.

Jag såg en artikel i "Photo life" (juli 97) om en fotograf som ofta tog liknande bilder. Han beskrev hur han (relativt enkelt har jag för mig) hade moddat en komradio och kopplat den till kameran. På det sättet fick han en readiostyrning som klarar några kolometer för ganska lite pengar.

divander skrev:
Han beskrev hur han (relativt enkelt har jag för mig) hade moddat en komradio och kopplat den till kameran. På det sättet fick han en readiostyrning som klarar några kolometer för ganska lite pengar.
Den tanken slog mig också. Min jaktradio har en lysdiod som lyser när den tar emot. Den lysdioden skulle kunna ersättas med ett halvledarrelä, och vips så skulle man ha en fjärrkontroll.

Nu kostar ju jaktradio rätt mycket, men det finns ju såna där billiga radioapparater för "hembruk" också. Säkert finns det sådana som också har lysdioder för att indikera mottagning.

Jag har för mig att han använde sig utav den där pipsignalen som brukar finnas. Kopplade sedan avtycket till högtalaren. Jag har i alla fall för mig att det var något åt det hållet.

jimh skrev:
...
Nu kostar ju jaktradio rätt mycket, men det finns ju såna där billiga radioapparater för "hembruk" också. Säkert finns det sådana som också har lysdioder för att indikera mottagning.
Walie-Talkie Cobra (eller motsv.) - 500:-/par - borde kunna vara en bra utgångspunkt för modd. Praltisk räckvidd i skog runt 500m, öppen terräng mer än en km. Reklamen har fantasisiffror. Väger dessutom mycket mindre än jaktradion.

http://www.kelkoo.se/b/a/ss_walkie-_talkie_cobra.html

Senast ändrad:
Jag har två walkie-talkies av märket kobra. Dessa apparater har mikrofoningång och hörlursutgång.
Men tyvärr så finns det ingen lysdiod...

Walkie-talkies är ju ett klart smidigare alternativ än radiostyrning (och billigare då jag redan har två).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar