Annons

Radera minneskort.

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidJ

Medlem
Hej!

En fundering, borttagna bilder på minneskort kan man ju återskapa med rätt programvara.

Men ifall man vill skriva nollor över hela kortet så det blir lika tomt som när man köpte det, hur går man till väga.

Någon som kan tipsa om ett bra raderingsprogram?

Jag har ett xD-kort.

/David
 
Om du formaterar "riktigt" in en kortläsare utan att välja "quickformat" bör det inte gå att återskapa någon information, till skillnad från magnetiska medier där man fortfarande kan läsa den gamla informationen med rätt utrustning (det krävs dock mer än programvara i det fallet).
 
Jodå.. det finns program för att återskapa det mesta.. även om man kör zerofill.

Men googla lite på Zero Fill Format, så hittar du nog det du vill ha.
 
dumbo skrev:
Om du formaterar "riktigt" in en kortläsare utan att välja "quickformat" bör det inte gå att återskapa någon information, till skillnad från magnetiska medier där man fortfarande kan läsa den gamla informationen med rätt utrustning (det krävs dock mer än programvara i det fallet).

Tyvärr är nog inte ovanstående helt korrekt.
Du behöver nog köpa specialprogram som skriver över all data eller på annat sätt garanterar att det inte går att hämta data från det.

Sedan kan man alltid fundera på om innehållet verkligen är av så känslig natur att man måste vara 100% säker på att ingen annan kan se bilderna. I så fall skulle jag ha plockat sönder kortet i molekyler och spridit dem över världen :)

----

Med den programvara jag använder, HandyRecovery, kan jag plocka tillbaka bilder från formaterade CF-kort.

Då har jag både först formaterat kortet i kameran, via menysystemets formateringsval. Sedan har jag även formaterat det i PC:n via XP:s formateringsrutin (fullformatering och inte bara Quickformat).
 
Jag säger inte att ni har fel, men jag tycker det låter lite märkligt eftersom en "unconditional" formatering skriver över den gamla sektorn med en ny, tom sektor.
På ett minneskort finns det inga magnetiska rester kvar att läsa och det borde således vara omöjligt att läsa tillbaka något annat än det som finns där för närvarande.

Eller är det så att man, i windows, inte kan välja att göra en "ovillkorlig" formatering. Den vanliga "fullständiga" formateringen i windows kanske bara verifierar alla sektorer så att de inte är trasiga?
 
Fyll kortet med bilder på ett vitt pappersark. (Eller kanske svart om du nu vill ha nollor...)
 
Jag har varit med sedan tiden då man var tvungen att lågnivåformatera diskarna med "debug" komandot. :)

Det skall till extrema verktyg för att garantera att du inte kan plocka fram data igen. Skall du vara garanterad till 100% att det inte går att ta fram data finns bara ett sätt - Destruktion av lagringsmediet. Det är en av anledningarna till varför man på RPS eller inom Försvarsmakten fysiskt destruerar hårddiskar eller annan lagringsmedia.

Jag testade just själv på mitt egna CF-kort. Jag får lite varierande resultat. En del bilder plockar jag tillbaka utan problem, några har jag svårare att få tillbaka i läsbart skick. Det kan dock bero på det enkla program som jag nu har tillgång till.

Peter föreslog att fylla kortet med svarta eller vita bilder. Det funkar inte det heller om man verkligen vill plocka tillbaka data. Jag lyckades precis ta tillbaka en bild som jag tog för flera veckor sedan och jag har sedan dess "fyllt" mitt kort minst 3 ggr. ((det blir aldrig riktigt fullt men det känns ändå osannolikt att alla dessa småglapp orsakat att jag kunnat rädda just denna bilden)
 
Svedlund skrev:
Peter föreslog att fylla kortet med svarta eller vita bilder. Det funkar inte det heller om man verkligen vill plocka tillbaka data....

Nu blev jag verligen nyfiken. Om vi bortser från "FBI-metoder" där man kan läsa gamla data tre-fyra lager ner, så skulle jag verkligen veta hur du kunde få tillbaks data. Har varit med i datorsvängen i snart 30 år och kan en del om formattering och så och tycker att ett välfyllt kort borde ha alla block fyllda,men jag vet dock inget om hur minneskort är formatterade.
 
pefo skrev:
Nu blev jag verligen nyfiken...

Jag blev själv nyfiken av trådens ursprungsfråga och var tvungen att själv testa innan jag gav mig in i svarsläge.

Jag vet inte om jag bara har haft en "himla tur" men bilden jag plockade tillbaka tog jag den 19/6. Sedan dess har jag nog fyllt mitt minneskort så att det stått "CF FULL" i kameran minst tre gånger. Att det står CF FULL innebär dock inte att kortet är fyllt till bredden. Det finns alltid någon eller några MB oskriven yta kvar. Jag kan ha haft en sådan tur att denna yta, som bilden jag plockade tillbaka fanns på, faktiskt har varit "orörd" hela denna tid. Innan jag gjorde recover testet så formaterade jag dessutom CF-kortet två gånger. Först via kamerans menyval Formatera (en Canon 20D) och sedan i XP utan att välja Quickformat.

Det känns som ganska mycket "tur" om den yta där bilden hämtades från har klarat alla dessa manövrar - eller hur?

Programmet jag använder är Handy Recovery 2.0 som kostade 37 US$ så det är inte på forensic nivå...

Oaktat detta enkla ovetenskapliga test så är jag själv förvånad. Jag har alltid trott att en överskrivning är slutgiltig och att "rykten" om att man med specialutrustning kan hämta data i upp till 7 överskrivna nivåer varit just bara rykten. Nu undrar jag själv...

Hursom helst så var HandyRecovery min räddning när en 500 GB disk blev okontaktbar. Kunde inte komma åt den vare sig via DOS, Windows eller Linux men med hjälp av Handy Recovery lyckades jag rädda 476 GB bilder och annan data.
 
Hmm, US DoD har en standard (5220.22-M) vilket innebär att man först skrivar nollor över hela ytan. Sedan med ettor över hela ytan, för att slutligen fylla med slumpvisa tecken. Därefter görs en verifiering att det verkligen skrevs slumpvis i sista körningen.

Vill man dock vara riktigt säker (förutom fysisk destruktion) så kan man använda Gutmann-metoden. Den körs 35 gånger....... Läs mer om den metoden här. Den är förvisso för magnetiska media, men ändå.
 
en fråga jag vill ställa mig är om man kan verifiera att något är slumpmässigt ...

hur göra?

försöka finna någon serieutveckling för de bitar man skrivit på kortet ?

vad är slump?

aja ... för min del räcker det (vid känsliga handlingar) att "formatera" genom att skriva över det hela med nonsense(slumpat?), 2-3 gånger. För att sedan skriva något halvt vettigt, så som en stooor textfil, e-böcker och pdf-dokument är perfekt och sedan bara formatera kortet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.