ANNONS
Annons

Rött färgstick i alla porträtt bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

LEXrasta

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har en Imac och med den så har jag alltid konventerat mina bilder i sRGB som jag sedan lägger ut här på fotosidan.

När jag är nöjd med resultatet i cs så laddar jag upp dom på fotosidan och bilderna ser fortfarande lika bra ut.!

MEN

Jag har köpt min en Eizo CG222W.
Alla bilder som inte är färg porträtt ser mycket bra ut,Men mina portätt i färg har ett fruktansvärt fult rödstick i huden.

Detta gäller även om jag behåller bilderna i adobe rgb och impoterar dom till Iphoto

Varför blir det såhär?
Jag har testat lite olika profiler men utan resultat.
Jag har kalibrerat om skärmen och gjort en ny profil men utan resultat.!

På min Imac skärm så är bilderna bra men inte på min dyra Eizo! =(

Jag har inte hunnit framkalla några bilder ännu för jag har bara haft den i 2 dagar så jag vet inte hur det blir där.

Kan någon som har koll på detta hjälpa mig?
Jag har inte koll och börjar känna att jag kanske skulle lagt pengarna på nåt annat!!

Här en testbild.! har ni rött färgstick när ni ser på den i eran skärm?
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1377444.htm?set=mp

/Danne

Så vi förstår vad vi talar om här, du jämför bilderna du lagt ut på Fotosidan i sRGB via din Imac, med din nya Eizo CG222, och då ser porträtten rödaktiga ut. Korrekt?

Min gissning är att din nya Eizo skärm har ett mycket större färgomfång än din Imac-skärm och då blir effekten att du ser mer mättade färger.

Om du tittar på bilderna på webben via en färghanterad webläsare, typ Safari eller Firefox 3 ska du inte märka någon skillnad.

Inga färgstick på min (lite sunkiga) macskärm.
-affe
Ps. jag kör med safari men inga stick i explorer heller när jag jämförde. Men undrar hur mycket det skiljer mellan mac och pc? När jag editerat ett porträtt av farsan på bärbar pc ser det ut som han har gulsot på macen.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1214164.htm

Senast ändrad:
alfin skrev:
Så vi förstår vad vi talar om här, du jämför bilderna du lagt ut på Fotosidan i sRGB via din Imac, med din nya Eizo CG222, och då ser porträtten rödaktiga ut. Korrekt?

Min gissning är att din nya Eizo skärm har ett mycket större färgomfång än din Imac-skärm och då blir effekten att du ser mer mättade färger.

Om du tittar på bilderna på webben via en färghanterad webläsare, typ Safari eller Firefox 3 ska du inte märka någon skillnad.

Stämmer.!

Men hur får jag bort färgsticket då?
det kan ju inte vara meningen att alla mina bilder som jag lägger upp på webben ska se ut som skit!

Om jag drar hela Safari med bilden uppe från min Eizo till Imacen så försvinner färgsticket.

/Danne

Det är tyvärr nog effekten av olika bildskärmar, men det här är Stefan ohlssons område, så förhoppningsvis svarar han dig omgående.

LEXrasta skrev:

På min Imac skärm så är bilderna bra men inte på min dyra Eizo! =(
Enda sättet att undvika detta är att du bäddar in den profil som du har bilden i när du sparar den för webben. Om du då använder en webbläsare som stöder färghantering (Safari och Firefox 3) kommer du få ett bra utseende på båda dina skärmar.

Men om du inte gör detta antar Safari att du använder en färgprofil som kallas Generic RGB och Firefox en som heter sRGB. Alla andra webbläsare skickar bara upp bilden utan någon konvertering. Det enda sättet då är att ha en skärm som motsvarar sRGB:s färgomfång. Din Eizo har ett större färgomfång och visar därför bilderna med för hög färgintensitet.

Stefan

Ok tack för svaret =)

Jag är inte helt säker på om jag förstår hur du menar!

kan du förklara lite mer utförligt hur jag ska gå tillväga!?

/Danne

LEXrasta skrev:

kan du förklara lite mer utförligt hur jag ska gå tillväga!?
Problemet är att det är svårt att beskriva en bra lösning, eftersom det egentligen inte går att lösa på ett bra sätt för alla webbläsare. Vill du lösa det så att du själv ser att det ser OK ut kan du när du sparar bilden klicka för rutan ICC-profil. Förslagsvis har du konverterat bilden till sRGB innan, eller, om du har CS3, aktiverat funktionen konvertera till sRGB.

Då kommer din bild se likadan ut i Safari på båda dina skärmar. Men du vet inte hur den kommer se ut för andra användare.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar