Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Rött öga
- Trådstartare LizaFiza
- Start datum
skogsbaronen
Aktiv medlem
Det kan vara så att din dotter precis i skjutögonblicket skulle titta på kameran. Det ena ögat kan då ha varit före det andra och på så sätt givit en annan reflektion, med rött öga som följd.
Har tagit en bild på min hund där man faktiskt kan se, om man tittar noga, att det ena ögat tittar mer mot mig än det andra.
Detta är givetvis bara en teori.
Har tagit en bild på min hund där man faktiskt kan se, om man tittar noga, att det ena ögat tittar mer mot mig än det andra.
Detta är givetvis bara en teori.
Hås
Aktiv medlem
Jag håller inte med. Ögonen rör sig samtidigt,
(om man inte medvetet skelar)
Det vänstra ögat, pupillen (till höger i bild) reflekterar blixten mer. (pupillen är "mer" rakt mot blixten).
Detta fenomen uppstår lättare då man är nära.
Vinkelskillnaden blir inte så stor om avståndet ökar.
/ Håkan
(om man inte medvetet skelar)
Det vänstra ögat, pupillen (till höger i bild) reflekterar blixten mer. (pupillen är "mer" rakt mot blixten).
Detta fenomen uppstår lättare då man är nära.
Vinkelskillnaden blir inte så stor om avståndet ökar.
/ Håkan
Senast ändrad:
skogsbaronen
Aktiv medlem
Är du helt säker på det?
Nedan finns en länk till hundbilden. Jag tycker att vänster öga tittar mot kameran, men inte höger.
http://bullen.sytes.net/foto/tx.html
Skulle vara bra om du var säker på din sakt. Gillar inte att vara osäker på saker och ting
Nedan finns en länk till hundbilden. Jag tycker att vänster öga tittar mot kameran, men inte höger.
Skulle vara bra om du var säker på din sakt. Gillar inte att vara osäker på saker och ting
Hås
Aktiv medlem
LizaFiza skrev:
Jag stod inte nämnvärt nära. Tre meter kanske? Är det inte blodkärlen som reflekteras av blixten som skapar dessa röda ögon? Varför blev inte pupillen svart på det ögat som nu är gult/vitt?
Jo, blodkärlen bak inuti ögat reflekterar och skapar röda pupiller, även från lite sned vinkel.
Men i detta fall reflekterar det vänstra ögats fukt på utsidan blixten innan ljuset når ögats inre bakre del.
Hås
Aktiv medlem
bullen_ skrev:
Är du helt säker på det?
Om du menar bilden på flickan överst så tycker jag att det är lika mycket ögonvita till vänster om pupillen på bägge ögonen. (Till höger om pupillen också givetvis).
Jag tycker bägge ögonen tittar förbi kameran, alltså till vänster i bild.
Jag är säker på att "normala" ögon rör sig samtidigt.
mvh
/ Håkan
Hås
Aktiv medlem
LizaFiza skrev:
Oki. Då ska jag skära en lök och sedan ta lite kort...*ler*
Tack för upplysningen. Då är "mysteriet" löst..
Gråt inte bara... , det är ju helg
mvh
/ Håkan
skogsbaronen
Aktiv medlem
Hås skrev:
Om du menar bilden på flickan överst så tycker jag att det är lika mycket ögonvita till vänster om pupillen på bägge ögonen. (Till höger om pupillen också givetvis).
Jag tycker bägge ögonen tittar förbi kameran, alltså till vänster i bild.
Jag är säker på att "normala" ögon rör sig samtidigt.
mvh
/ Håkan
Nej jag syftade på bilden som jag länkade till. Vänster öga på hunden ser ut att titta in i kameran, till skillnad från höger.
Hås
Aktiv medlem
bullen_ skrev:
Nej jag syftade på bilden som jag länkade till. Vänster öga på hunden ser ut att titta in i kameran, till skillnad från höger.
OK Tomas! Förstår vad du menar.
Fin bild på vovven, snyggt fotat...
mvh
/Håkan