Annons

Rött öga

Produkter
(logga in för att koppla)

LizaFiza

Ny medlem
Tog en bild på dottern idag, och upptäckte något märkligt. Ett rött och ett gult/vitt öga? Vad är detta? Att båda ögonen blir röda är ju en sak. Kan någon förklara detta för mig?!
 

Bilagor

  • pict0176.jpg
    pict0176.jpg
    39.3 KB · Visningar: 2,655
Det kan vara så att din dotter precis i skjutögonblicket skulle titta på kameran. Det ena ögat kan då ha varit före det andra och på så sätt givit en annan reflektion, med rött öga som följd.

Har tagit en bild på min hund där man faktiskt kan se, om man tittar noga, att det ena ögat tittar mer mot mig än det andra.

Detta är givetvis bara en teori.
 
Jag håller inte med. Ögonen rör sig samtidigt,
(om man inte medvetet skelar)
Det vänstra ögat, pupillen (till höger i bild) reflekterar blixten mer. (pupillen är "mer" rakt mot blixten).
Detta fenomen uppstår lättare då man är nära.
Vinkelskillnaden blir inte så stor om avståndet ökar.

/ Håkan
 
Senast ändrad:
Jag stod inte nämnvärt nära. Tre meter kanske? Är det inte blodkärlen som reflekteras av blixten som skapar dessa röda ögon? Varför blev inte pupillen svart på det ögat som nu är gult/vitt?
 
Nej jag tycker nog inte hunden tittar med ena ögat in i kameran..
Om du tittar snett på bilden. Som om du stod framför hunden så ser man. iaf tycker jag det..*ler*

Fin bild by the way...
 
LizaFiza skrev:
Jag stod inte nämnvärt nära. Tre meter kanske? Är det inte blodkärlen som reflekteras av blixten som skapar dessa röda ögon? Varför blev inte pupillen svart på det ögat som nu är gult/vitt?

Jo, blodkärlen bak inuti ögat reflekterar och skapar röda pupiller, även från lite sned vinkel.
Men i detta fall reflekterar det vänstra ögats fukt på utsidan blixten innan ljuset når ögats inre bakre del.
 
Oki. Då ska jag skära en lök och sedan ta lite kort...*ler*

Tack för upplysningen. Då är "mysteriet" löst..
 
bullen_ skrev:
Är du helt säker på det?
Nedan finns en länk till hundbilden. Jag tycker att vänster öga tittar mot kameran, men inte höger.
http://bullen.sytes.net/foto/tx.html

Skulle vara bra om du var säker på din sakt. Gillar inte att vara osäker på saker och ting ;)

Om du menar bilden på flickan överst så tycker jag att det är lika mycket ögonvita till vänster om pupillen på bägge ögonen. (Till höger om pupillen också givetvis).
Jag tycker bägge ögonen tittar förbi kameran, alltså till vänster i bild.
Jag är säker på att "normala" ögon rör sig samtidigt.

mvh
/ Håkan
 
Hås skrev:
Om du menar bilden på flickan överst så tycker jag att det är lika mycket ögonvita till vänster om pupillen på bägge ögonen. (Till höger om pupillen också givetvis).
Jag tycker bägge ögonen tittar förbi kameran, alltså till vänster i bild.
Jag är säker på att "normala" ögon rör sig samtidigt.

mvh
/ Håkan

Nej jag syftade på bilden som jag länkade till. Vänster öga på hunden ser ut att titta in i kameran, till skillnad från höger.
 
bullen_ skrev:
Nej jag syftade på bilden som jag länkade till. Vänster öga på hunden ser ut att titta in i kameran, till skillnad från höger.

OK Tomas! Förstår vad du menar.
Fin bild på vovven, snyggt fotat...
mvh
/Håkan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.