Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rörelseoskärpa och Fujifilm S5000

Produkter
(logga in för att koppla)

lapg

Aktiv medlem
Jag har inte haft min Fujifilm S5000 sålänge och inte direkt hunnit lära mig den. Men en sak jag tycker mig märka är att jag VÄLDIGT lätt får "rörelseoskärpevarning". Jag kan i och för sig anta att jag mest har varit inomhus när detta hänt och det är kanske då för att det är för lite ljus. Men jag vill kanske kunna ta bilder inomhus också och inte med blixt alltid, men då bör jag kanske använda stativ istället? Någon som känner till detta på denna kameran? Jag undrar också hur jag ställer in denna kameran för att ta bilder med litet skärpedjup, får inte riktigt kläm på det. Som sagt, jag har mycket att lära mig och vill HEMSKT gärna....

Ja, det är stativ som gäller för att fotografera i befintligt ljus inomhus. Då kan du ignorera varningen, men måste fortfarande hålla koll så inte motivet rör sig.

Kort skärpedjup är tyvärr inte möjligt med en digitalkompakt. Det beror på att de verkliga brännvidderna hos objektiven är så korta så att skärpedjupet alltid blir väldigt stort. Det du kan göra är att ställa in största bländare för minsta möjliga skärpedjup. Och flytta bakgrunden så långt från motivet som möjligt för att kringgå problemet.

lapg skrev:
Men en sak jag tycker mig märka är att jag VÄLDIGT lätt får "rörelseoskärpevarning". Jag kan i och för sig anta att jag mest har varit inomhus när detta hänt och det är kanske då för att det är för lite ljus.

Din kamera är inte annorlunda än någon annan digital eller analog kamera i det fallet, det är ytterst sällan som det befintliga ljuset räcker till inomhus för att du ska kunna fotografera på fri hand vid dom känsligheter som finns tillgängliga på din typ av kamera.

Du får helt enkelt lita på varningen & använda stativ eller blixt när den säger till.

lapg skrev:
Jag undrar också hur jag ställer in denna kameran för att ta bilder med litet skärpedjup,

Använd så stor bländaröppning & så lång brännvidd som möjligt, se även till att bakgrunden är så långt ifrån som möjligt.

Digitalkameror av din typ använder små sensorer vilka ger stort skärpedjup, det kan därför vara svårt att få den där totalt frilagda bakgrunden som är snygggt vid exempelvis porträtt.

Sök i forumen på skärpedjup, digitalkamera samt skakningsoskärpa så tror jag att du kan hitta lite matnyttigt...

Larsa

EDIT: & Jim hann före...

Är det inte fel då?

Är det inte fel då att ha en sådan här bild med i bruksanvisningen? Kan ju jag tycka. Bilden är inte den klaraste men ni kan förhoppningsvis se i alla fall.

Bilagor

• skärpa.jpg
    skärpa.jpg
    47.6 KB · Visningar: 209
Nej, det är inte fel tycker jag. Skärpedjupet blir mindre vid stor bländare. Det är bara det att det inte blir lika litet som om man använder kameror med större format.

De där pennorna ser ut att vara ganska små. Då är avbildningsskalan hög och då blir skärpedjupet mindre. Fotograferar du en tumme kommer du att ha mindre problem med störande bakgrund än om du fotograferar ett ansikte. Problemet kommer om man oftare fotograferar ansikten än tummar.

Sen finns det ju en positiv sida av det som inte skall förglömmas. Med din kamera får du större skärpedjup med snabbare slutartider när du behöver stort skärpedjup.

Denna bild är tagen med en Minolta Dimage 7i som bör vara jämförbar med din kamera vad det gäller förmågan att få till litet skärpedjup.

Jag står på ca 1 meters avstånd från hönan & använder längsta brännvidd & största bländare, tupparna som syns i bakgrunden är ca 4-5 meter bakom hönan.

Som du ser så går det, men detta är ett extremfall eftersom jag är så nära objektet.

Larsa

Bilagor

• höna fs.jpg
    höna fs.jpg
    41.2 KB · Visningar: 153
Testade lite

Jag testade lite nu och tro det eller ej, jag lyckades, lite i alla fall. Men det är nog som du säger att man måste vara nära objektet. (eller tomten i detta fallet). Eller kan det bli bättre tror du?

Bilagor

• tomte.jpg
    tomte.jpg
    27.8 KB · Visningar: 137
På såna här små objekt så är det väl detta man kan uppnå, problemet kommer när man exempelvis vill ha en människa i helfigur & vill frilägga bakgrunden. Eftersom man då måste backa bakåt så att man får några meter till människan så kommer skärpedjupet att bli längre, man får då se till att ha långt mellan objektet & bakgrund.

Denna bild är knappt halvfigur, jag gissar att jag står ca 4-6 meter från motivet & bakgrunden är mycket långt bakom, säkert uppemot 500-800 meter. Det ligger nämligen en havsvik mellan motivet & bakgrunden. Brännvidden är max (200mm omräknat småbild) samt största bländare (3.5)...

Larsa

Bilagor

• gabi fs.jpg
    gabi fs.jpg
    37.5 KB · Visningar: 130
Lena.

Du får se till fördelarna med detta istället, du har sällan några problem med att få långt skärpedjup. Detta glöms ofta bort...

ANNONS