Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rörelseoskärpa med extern blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara värstingmodeller? Jag har en 50D och den synkar till 1/250s liksom äldre XXD Men det var inte poängen, poängen var att i normalläge så vill kameran synka långsamt för fyllnas. Men nu har jag läst att topikstartaren kör manuell läge så jag antar att det inte ska spela roll då?

Förövrigt så heter inställningen 1/60-1/250 sync. Jag menade inte att man ska ha slutaren mellan dessa lägen. Den kanske heter 1/60-1/200 eller bara 1/200 på en 5D MK II?
 
Det där gäller bara för Av. På äldre kameror kunde man låsa den vid synktiden, på nyare ge samma variation som man får i P-läget.

Alla automatiska lägen på en Canon EOS vill exponera omgivningsljuset korrekt. Om man sedan lägger till blixt eller ej är upp till fotografen.
Detta blir mest tydligt i läge Av, då exponeringstiden kan bli så lång. I läge Tv öppnar den vanligtvis bländaren maximalt, men sen kommer den inte längre, utan indikerar bara underexponering. Såvida inte Safety shift är till, för då blir resultatet snarlikt vad det blir i Av - största bländare och så lång exponeringstid som behövs.
I läge P exponerar den också omgivningsljuset korrekt, fast slutar förlänga slutartiden vid 1/60s, så ofta lyckas inte uppsåtet, utan blixten tar över. Men det beror helt på hur stark omgivningsbelysning man har.

Synktiden varierar på olika modeller. När jag köpte min första Canon var 1/60s en vanlig synktid. Den EF jag köpte klarar 1/125s, vilket var snabbt 1975. Nu är 1/200 - 1/250s vanligt bland bättre kameror.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.