ANNONS
Annons

Röda bollar i bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

Lintott

Aktiv medlem
Jädra skitkamera! Testade idag att fota naturen med min gamla reservkamera Canon Ixus 125 HS då min fina kamera gick sönder i fredags! Idag så ser jag då röda bollar i bilden, hur kommer det sig? Vad är det, de finns inte på varje bild men på några. Jag gillar ju att fota mot solen och det brukar funka men inte nu tydligen.
IMG_5348.JPG

Det är inte fel på din kamera. Dessa (sk red dot flares) är optiska artefakter orsakade av lågpassfiltret OLPF (Optical Low Pass Filter) i kameran. När man fotograferar rakt in i en ljuskälla (liten vinkel) kan dessa uppstå då filtret agerar som en slags spegel. Ljuset passerar genom objektivet och reflekteras i filtret. Detta uppstår främst vid mindre bländare. Vill du läsa mer om fenomenet kan du googla på "red dot flares"-

Det är inte fel på din kamera. Dessa (sk red dot flares) är optiska artefakter orsakade av lågpassfiltret OLPF (Optical Low Pass Filter) i kameran. När man fotograferar rakt in i en ljuskälla (liten vinkel) kan dessa uppstå då filtret agerar som en slags spegel. Ljuset passerar genom objektivet och reflekteras i filtret. Detta uppstår främst vid mindre bländare. Vill du läsa mer om fenomenet kan du googla på "red dot flares"-
Tack nä vill bara inte ha såna röda bollar. Måste fasen köpa ny kamera för så blev det inte med min bra kamera.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.