Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Röda ögon

Produkter
(logga in för att koppla)

DAFOGU

Ny medlem
Hej,

jag har en Nikon D70 och när jag använder min
Nikon 80-200/2,8 optik med blixt får jag väldigt ofta röda ögon på motiven.

Har en SB800 blixt.

Har visserligen kört med blixten rakt fram utan några filter.

Blir aldrig röda ögon då jag använder 17-55.

Varför?

Ju längre avstånd du fotograferar på desto större risk för röda ögon. Tror inte att det har att göra med vilken optik du använder.

//Larsa

Jag är långt ifrån säker, men har för mig att röda ögon också beror på avståndet till personerna man fotograferar. Eller säg så här: Avståndet du får med telet 80-200 diskompenserar (finns ordet?) den vinkel du får med en extern blixt. Med ditt 17-55 står du normalt närmare och får rätt vinkel mellan kameralins och blixt.

Edit: Jag var inte blixtsnabb i mitt svar.

Hej,

tack för svaret det bekräftar mina misstankar.

Finns det några tips då när man fotar på längre avstånd med blixt för att undvika röda ögon?

Antingen så får du vinka blixten upp i taket, eller mot en väg (måste vara vitt annars så får du färgstick) alternativt flytta blixten en bit bort från kameran. Min Metz sitter en bra bit vid sidan av kameran och är därför inga problem att använda med ett tele.

Greven

ANNONS