Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Röda ögon

Produkter
(logga in för att koppla)

Crille72

Ny medlem
Halloj everyhopa!

Är det möjligtvis någon som skulle kunna ge mig lite tips om hur jag undviker "röda ögon" när jag fotograferar barn med min ixus 400. Det är nämligen lite svårt att få barn att titta på den röda lampan i alla lägen. Dessutom verkar det som att min dotter mar ögon som lämpar sig mycket bra för att bli röda, tyvärr.

tack på förhand

/ Christer
 
Hej!
Tyvärr finns inte mycket att göra åt problemet. Det är nämligen så att blixten sitter för nära linsen. Det är det som ger röda ögon.
Man får lära sig "färgersättnings" penseln i Photoshop...

/Tommie
 
Tjena Tommie

Tack för svaret, den funktionen är jag bekant med...

Skulle helst vilja slippa använda den, får väl köpa ny kamera.

/ Christer
 
Jag vet bara att det verkar skilja mellan olika personer. Min systers barn får röda ögon på bilder betydligt oftare än mina egna barn. Så till viss del beror det nog på personens öga även om kameran har stor del i skulden också.
 
Använd objektivets kortaste brännvidd (vidvinkel) och gå så nära motivet som möjligt.
Detta därför att för att undvika röda ögon skall vinkeln, där spetsen är i ögat och benen går genom objektivet resp. blixten, skall vara så stor som möjligt.

Det hjälper också om det är ljust i rummet så att pupillen blir mindre.

Olle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.