Annons

Röda ögon

Produkter
(logga in för att koppla)

Xantia

Medlem
Blir tokig på att det bara blir röda ögon när jag använder blixten inomhus.
Jag har en Canon 450D och har bara den inbyggda blixten än så länge. Blir sånt här bättre när man införskaffat blixt?
Just nu vill jag inte fota inomhus på kvällarna.

Det är kört. Du får fota blommor och möbler i stället för ungar och husdjur.
Nejdå, det löser sej om du lättar på plånboken, problemet brukar inte vara så påtagligt med en extern blixt på kameran. Har du inget enkelt bildbehandlingsprogram? De flesta brukar ju tom ha ett autoläge för att rätta till röda ögon.

/K

Hahaha...ja jag får hålla mig utomhus.
Har autoläge men ögonen blir ändå ilsket röda på barn och djur. Är inte så duktig på redigeringsprogram så jag får nog lätta på plånboken.

finns det inte diffusers för den inbyggda?

Jag vill minnas att jag har sett diffusers som kan sättas på den inbyggda blixten.
Det borde väl hjälpa?
Joachim

Att folk får röda ögon beror på att den inbyggda blixten sitter så närqa objektivet. Ljus från blixten reflekteras från blodkärlen inne i ögat.

Lösningen är att flytta på ljuset så att det är längre ifrån objektivet, så att ljuset inte lyser rakt in i folks ögon. Det kan man göra med en "riktig" blixt som hamnar en decimeter eller två ovanför objektivet. Eller t.o.m. studsar ljuset i vägg eller tak. En diffuser flyttar inte på ljuskällan.

För att lyckas bra med inomhusbilder tycker jag man behöver både ett ljusstarkt objektiv och en extern blixt. Eller så kan man försöka rigga upp nåt hemmagjort system framför den inbyggda blixten så att man inte pangar rakt på motivet med den, det är sällan snyggt. Ett ljusstarkt objektiv och en extern blixt behöver inte kosta så mycket. De billigaste blixtarna kostar runt tusenlappen, och en vanlig 50/1.8 som släpper in mångdubbelt mer ljus än ett kitobjektiv kostar ungefär lika mycket. En bit på vägen kommer man förstås med bara endera och i så fall skulle jag säga att blixten är viktigare. Det ljusstarka objektivet gör att man kan få med mer av bakgrundsljuset och även få ett kortare skärpedjup.

Följande bild tog jag igår kväll på en jazzklubb på en av mina bekanta med ett Sigma 50/1,4 och min SB-600 blixt riktad ungefär rakt upp i taket (svart). Har förstås efterbehandlat bilden men ganska minimalt faktiskt. Inställningar: f/1,8, 1/100s, ISO 640.

DSC_2001-1.JPG

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar