Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råfiler på skiva

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Funderar på att bränna in en mängd råfiler på skiva, förmodligen dvd (om det spelar någon roll). Det är inget problem med det, va? Det är inte så att bilderna i rawformat exempelvis behöver någon särskild hjälpfil för att fungera sedan?

Jag skulle tro att det inte är något problem, men jag tar chansen att kolla med er andra så att jag inte förstör något unikt.

Rawfilerna är för övrigt Canons CR2.
 
Funderar på att bränna in en mängd råfiler på skiva, förmodligen dvd (om det spelar någon roll). Det är inget problem med det, va? Det är inte så att bilderna i rawformat exempelvis behöver någon särskild hjälpfil för att fungera sedan?

Jag skulle tro att det inte är något problem, men jag tar chansen att kolla med er andra så att jag inte förstör något unikt.

Rawfilerna är för övrigt Canons CR2.

Bränn på du. :)
 
Funderar på att bränna in en mängd råfiler på skiva, förmodligen dvd (om det spelar någon roll). Det är inget problem med det, va? Det är inte så att bilderna i rawformat exempelvis behöver någon särskild hjälpfil för att fungera sedan?

Jag skulle tro att det inte är något problem, men jag tar chansen att kolla med er andra så att jag inte förstör något unikt.

Rawfilerna är för övrigt Canons CR2.

Hej !

Bränn på, Raw-filerna är som vilka filer som helst, dvs som en .txt-fil eller en wordfil ex docx.

Har du redigerat rawfilerna så sparas dessa redigeringar i en annan fil, som heter nått
och finns någonstans , vad beror på vilket system-program som används,
kan spela spratt och är kanske inte roligt (just då).

Rawfilen påverkas inte av justeringar, däremot sättet hur den visas.

//MW
 
Folien släpper

Jag letade efter en "borttappad" bild bland mina gamla bakups från -05 till -08.
Det var fler av CD skivorna som började släppa i kanten.
CD/DVD som backup känns nu mycket osäkert.
 
Jag letade efter en "borttappad" bild bland mina gamla bakups från -05 till -08.
Det var fler av CD skivorna som började släppa i kanten.
CD/DVD som backup känns nu mycket osäkert.

Det ÄR mycket osäkert. Har haft ett flertal skivor där folien lossnat. Idag är det hårddiskar som gäller.
 
Jag jobbar lite med arkivkopior.
För det första får vi inte köpa vilka skivor som helst.
För de andra finns det ett system som bestämmer hur ofta man måste kontrollera o ett annat system hur ofta man skall bränna om skivorna.

Kort sagt, lita inte på att de överlever 5 år.
 
En närliggande fråga som jag grunnat på är filformat för RAW. Vad kommer att funka om 20 eller 40 år?

Idag har ju varje kamera sin egen variant och Adobe och andra tillverkare lägger in stöd i SW. Men är det säkert att LRxx på WindowsYY (eller motsvarande) år 2023 kommer att kunna tolka mina .NEF filer från D5100? Jpeg kommer säkert att funka, det är ju så spritt, men finns det något "framtidssäkert" RAW format?
 
En närliggande fråga som jag grunnat på är filformat för RAW. Vad kommer att funka om 20 eller 40 år?

Idag har ju varje kamera sin egen variant och Adobe och andra tillverkare lägger in stöd i SW. Men är det säkert att LRxx på WindowsYY (eller motsvarande) år 2023 kommer att kunna tolka mina .NEF filer från D5100? Jpeg kommer säkert att funka, det är ju så spritt, men finns det något "framtidssäkert" RAW format?

Jag är övertygad om att de stora tillverkarnas filformat kommer att vara fullt hanterbara sett 20-40 år framåt (och säkert längre ändå). Man är ju liksom inte ensam i båten - massor av intressenter är mycket angelägna om att kunna hantera råfilerna och då lär det lösa sig, åtminstone på så pass kort sikt (i ett större perspektiv). De mjukvaruföretag som vill vara med och konkurrera lär inte strypa bakåtkompabiliteten. Möjligen kan begränsningar smyga sig in, men läsbarheten tror jag kommer att bestå. (Som parallell kan man kanske se att mina Word-filer från tidigt 90-tal fortfarande funkar fint att öppna idag drygt 20 år senare. Däremot får jag spara om dem i modernare format om jag ändrar dem.)

Däremot är det kanske mer tveksamt om nån som hittar en USB-hårddisk om 1000 år kommer att kunna få nåt vettigt ur den. I det perspektivet är nog en kartong med fotoalbum mer robust.
 
En närliggande fråga som jag grunnat på är filformat för RAW. Vad kommer att funka om 20 eller 40 år?

Idag har ju varje kamera sin egen variant och Adobe och andra tillverkare lägger in stöd i SW. Men är det säkert att LRxx på WindowsYY (eller motsvarande) år 2023 kommer att kunna tolka mina .NEF filer från D5100? Jpeg kommer säkert att funka, det är ju så spritt, men finns det något "framtidssäkert" RAW format?

Det närmaste man kan komma idag är väl DNG, Adobes öppna arkiveringsformat för råfiler. Tillverkare och programutvecklare kan ladda hem den fullständiga specifikationen för formatet.

Jag tror säkert, precis som Claes säger, att de propreitära formaten kommer att vara hanterbara för lång tid framåt. Personligen konverterar jag dock alla mina råfiler till DNG, främst för att jag slipper hålla reda på XMP-filer samt att filerna blir något mindre än ursprunget. Skit samma idag kanske när hårddisk är billigt.... men vem vet hur det ser ut på den fronten i framtiden.... :)
 
En närliggande fråga som jag grunnat på är filformat för RAW. Vad kommer att funka om 20 eller 40 år?

Idag har ju varje kamera sin egen variant och Adobe och andra tillverkare lägger in stöd i SW. Men är det säkert att LRxx på WindowsYY (eller motsvarande) år 2023 kommer att kunna tolka mina .NEF filer från D5100? Jpeg kommer säkert att funka, det är ju så spritt, men finns det något "framtidssäkert" RAW format?

Claes Svensson har i stort sett besvarat frågan, kan bara lägga till att råfiler inte är speceiellt komplexa och att det är ganska lätt att skapa verktyg som tolkar dem. Sedan kan man alltid diskutera vilka verktyg som gör de bästa tolkningarna (det finns många olika sätt att lägga på t.ex. en kontrastkurva om vi säger så ... :) Men kunskapen om råfiler och hur man tolkar dem är redan mycket spridd och kommer inte att försvinna i brådrasket.

Visst har varje kameramodell sina egna råfilsvarianter, men oftast är de reella skillnaderna mycket små och handlar mycket om att kameran lägger in en liten markering om vilken kamera det handlar om så att råkonverterarna kan göra lite olika tolkningar beroende på kameramodell (det kan ju till exempel finnas skillnader i deras färgfilter jämfört med tidigare modeller). Det händer ju då och då att en ny kameramodell dyker upp och det tar ett tag innan t.ex. Adobe har stöd för de filerna. Vad en del ivriga hemsnickrare då gör att manipulera indikeringen om kameramodell i filerna och vips kan de öppna dem i en råkonverterare som officiellt ännu inte stödjer den nya kameramodellen :)

Kort sagt: råformat är inte mindre framtiddsäkert än något annat bildformat. Det är generellt inte svårare att skapa ett program som tolkar råfiler än ett som tolkar jpeg-filer eller något annat bildformat.

Den stora fördelen med råfiler ur framtidssynpunkt är ju att gamla råfiler innehåller alla bilddata från sensorn vilket gör att moderna råkonverterare ofta kan göra ett bättre jobb än de gamla gjorde. Har till exempel noterat hur mycket mer jag får ut ur mina gamla D70-filer med LR4 än jag fick med gamla Rawshooter som jag började med, eller för den delen med LR1 eller LR2.
 
Vi får väl se om 10 år...

För övrigt så räknas TIFF som ett framtidssäkert format.
Har för mig att jag skrivit i en annan diskussion o letade fram att DNG bygger på TIFF 6.0

Se vad?

Blu-ray discar med hållbarhet 1000år släpps i år, redan under sommaren om det inte blir försenat.
Perfekt om man vill bränna ner sina alster och förvara.
Väntar själv på att dom släpps.
 
Se vad?

Blu-ray discar med hållbarhet 1000år släpps i år, redan under sommaren om det inte blir försenat.
Perfekt om man vill bränna ner sina alster och förvara.
Väntar själv på att dom släpps.
Jag Påstår att det är väldigt naivt att tro på den reklamen.
Men det är ju ett fritt land.
 
Se vad?

Blu-ray discar med hållbarhet 1000år släpps i år, redan under sommaren om det inte blir försenat.
Perfekt om man vill bränna ner sina alster och förvara.
Väntar själv på att dom släpps.

1. Hur många har BD-brännare? (jag råkar ha en, införskaffad för att göra en bekants bröllopsvideo i HD).
2. Vad kommer skivorna att kosta? Standardkvalitet av BD (lågprisskivor) är dyrare än hårddisk per Gb.
3. Bluray är redan ett "döende" format (ersätts med streamade filmer och filer). Hur många skulle lagra sina filer på Compact Cassette, Minidisc eller VHS-band, om det gick, med samma utfästelse om hållbarhet?

fotnot: BD=Bluray Disc
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.