Annons

Råd vid kameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)
Det handlar inte om vad du gör idag men om du vill utveckas så kanske du skall köpa en kamera som låter dig utvecklas. det är väl litr dumt att köpa en kamera som du inte vill ha om ett halvår och sälja den för mindre än halva nypriset? Och ja det är väl där prisnivån ligger om man inte hittar korkade köpare *S*

Köp kamera som du köper dator? Dvs det bästa, varför nöja sig med mindre?
Därför jag kör Linux (Ubuntu)*S* Däremor uppdaterar jag inte alltid till den senaste utan föredrar stabila versioner. Även solen har ju fläckar.

Sen är inte en LX-3 optimal utan en optisk sökare så det är ytterligare några tusen till där så tja...

Den är jäkligt sexig med läderfodral och Voigtländersökare *S*
Dessutom så kan man ta bilder i starkt solljus med den vilket är nästan omöjligt med displayen.
Lycka till att hitta den extrautrustningen till andra kameror *ler lite*
Jo, det finns nog en del skäl till den kameran *S*


/K

skall jävlas lite...
Vad tycker du om videorna på denna sidan? *ler*

http://www.lx3-photography.com/

Gör du bättre så säg till.

/K

Faktum är att jag tänkt om och inte tänker köpa Ixus 100 IS. Orsaken är den att jag inte känner någon press på finna kameran nu och jag är helt enkelt inte övertygad.

Jag är väldigt sugen på LX3 eller LX4 rättare skrivet. Jag är väldigt nyfiken på hur den utvecklats avseende HD-inspelningen. Någon chans att LX4 har full HD-inspelning? För om den har det så köper jag en LX4 utan att tveka.

Hur länge kan du spela in med LX3? Alla svarar att det beror på minnet när jag frågar (CyberPhoto plus en expedit på OnOff). Läst någonstans där en påstod att det var max 10 minuter. Kan detta verkligen stämma? Ska det inte gå betydligt mer med bra minne?

Jag är inte emot en LX3(4) men just full HD-inspelning är något jag verkligen vill ha. Just nu vet jag bara att Sony Cyber-shot DSC-HX5 erbjuder just detta. Hur den är bildmässigt vet jag inte dock, så ska invänta omdömen.

Panasonic Lumix DMC-FT1 har jag spanat på länge och nu kom FT2. Tyvärr verkar den inte har full HD-inspelning om jag inte har förstått fel. Kommer FT3 ha det tro? Även om så blir det väl inte inom snar framtid då FT2 nyligen släppts? Eller? Älskar verkligen allt jag läst och sett om tåligheten. Önskar alla kameror hade det som standard så man sen bara behövde bedöma deras bildkvalité och videokvalité, men nej, det är då inte självklart.

Samma med mobiler, datorer... jag köpte en dyr dator... trots detta är jag rätt säker att den inte tål några fall, vatten på sig, kyla, värme etc. Idag skulle jag nog tänkt om och köpt en stryktålig dator, för de finns. Jag la bara inte märke till dem när jag köpte min. Visserligen kostar de mer, ska jag betala samma pris som jag gjorde för min så får jag mindre prestanda/funktioner. Å andra sidan kunde jag lagt till några tusen för det.

Nu är min dator visserligen klumpig så jag är inte ute och flänger med den... som man tänker man ska göra med en bärbar. Har 17-tums skärm. Anledningen till att jag valde så stor var pga. att den skulle ersätta min stationära men också för jag ville ha rejäl skärm och fullgott tangentbord. Inte besviken än så länge, skulle väl vara att den då inte är så smidig eller tålig.

Utanför ämnet: Mobilt bredband suger! "Vi" har nyligen tecknat det. Försökt använda det men får fan ingen koppling. Det är Telenor. Nu kan vi inte ångra oss heller och vårat fasta bredband löper snart ut. Fasta bredbandet hade vi hos Bredbandsbolaget och de kan jag bara skriva gott om. Aldrig någonsin har Internet krånglat med dem och allt har varit suveränt. Verkar som övriga mobila bredband har problem de också dock. Telenor skulle ju ha bra teckning dock. Suck! Hur ska det gå för mig som är sånt datornörd? Kanske bra bekämpningsmedel, haha.
 
LX3 är en helt suverän kamera men knappast som enda kamera. (allt för begränsat zoom omfång 24-60) Som komplement till en systemkamera är den dock perfekt. Det är så jag använder min.

Angående längden på HDfilmningen: Filmar du någonsin mer än 10 min i sträck? Det är längden per klipp som är max 10 min. Den totala filmlängden begränsas bara av minneskortet.
 
LX3 är en helt suverän kamera men knappast som enda kamera. (allt för begränsat zoom omfång 24-60) Som komplement till en systemkamera är den dock perfekt. Det är så jag använder min.

Varför tar alla förgivet här att man måste ha en systemkamera? Jag är inte så intresserad mer än av att bevara minnen. Alla jag känner kör också med kompaktkameror och endast fotoentusiaster (som jag givetvis förstår hänger på denna sida) anser att en systemkamera är ett måste. De ser på bild och kamera på helt annat vis.

Jag har dock "bara" tänkt ha en kompaktkamera som min enda kamera. Anledningen är den att jag inte har intresse för en mer avancerad kamera och dessutom så vill jag ha en som faktiskt är med mig överallt. Spelar ingen roll hur bra en kamera är om den ändå missar alla ögonblick. Det tror jag är en stor skillnad mot en som "bara" vill förverkliga minnen och en fotoentusiast. Jag vill "bara" minnas min semester i bilder att blicka tillbaka på, medan fotoentusiasten gärna vill att bilderna ska vara några slags konstverk. Inget fel i det, men felprioriterat för mig personligen.

Angående längden på HDfilmningen: Filmar du någonsin mer än 10 min i sträck? Det är längden per klipp som är max 10 min. Den totala filmlängden begränsas bara av minneskortet.

Ja, jag kan filma mer än 10 minuter i sträck. Fast visst går det byta minne och fortsätta. Sen är det inte saken att jag måste filma i 10 minuter eller längre, utan att ha möjligheten. Minnet ska stoppa mig, inte kameran.

Om LX3(4) klara av att spela in lika länge med rätt minne som övriga kompaktkameror så ok.

Känner att jag kanske gjorde fel i att fråga på detta forum. Jag gjorde det för det kändes kunskapsrikt. Problemet är bara att det inte är verkligheten för mig. Även fast jag vet att de flesta här röstar för en systemkamera, dels då det är intresset och dels då de vet att de är bättre. Det hjälper inte mig dock.

För övrigt lutar det nu åt en Panasonic Lumix DMC-FT2. Skulle dock vilja invänta senare modell med full HD-inspelning. LX4 är visserligen intressant men mina amatörögon ser ingen direkt skillnad i bilder tagna med dessa. Det faktum att FT2 är så pass stryktålig gör den idealisk som följeslagare.

Tack för alla svar!
 
Sony HX5V är marknadens idag överlägna kompakta videokamera

Den filmar i äkta AVCHD d.v.s. 1080x1920 med 30 bilder/sek och kan zooma och skakbehandla även vid filmning. Linssystemet är i proffsklass och ger mycket skarpa videos.

Den har 10 ggr zoom och går då alldeles utmärkt att använda med stativ. Eftersom även video skakbehandlas kan man zooma bra långt med handhållet.

Den har GPS så att man under resor kan ta orienteringsbilder/video längs vägen och få in på inzoomad världskarta .

Den filmar lika bra som t.ex. min Sony HDR-SR12E. Jag har slutat använda denna 4 ggr tyngre och likaså 4 ggr dyrare videokameran eftersom jag får lika bra resultat med denna.

När man visar filmer på en stor LED TV blir resultatet mycket nära vad SVT åstadkommer i HD-kanalen.

Jag har haft Panasonic LX2 och den är en ren amatörkamera jämfört med HX5V. Går bara inte att jämföra.

Se vidare under recentioner och på Sony´s produktsida här:

http://www.sony.se/product/dsc-h-series/dsc-hx5v
 
Senast ändrad:
Oljud

Jag har filmat över 3000 scener med HX5V och aldrig besvärats av zoomljud. Det ljud man hör på klippen du hänvisar till är bakgrundsljud och vindljud och skrap med vänster pekfinger på vänster mikrofon.

Det är så att vänster mikrofon sitter lite för nära övre vänsterkanten och det är lätt att helt eller delvis täcka den med vänster pekfinger eller röra på pekfingret under tagning som omedelbart hörs.

När man filmar för hand med HX5V ska man ha ett litet Kinon-treben ingängat under kameran och hålla vänsterhanden om det. Då blir det både stadigare tagning och ingen risk att man råkar röra vänster mikrofon. Det har jag alltid vid frihandstagning.

Ett sånt treben kostar 59 kr på Kjell & Co.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.