Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd om stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Gitzo har en serie med stativ i Basalt fiber. Kostnaden för dessa ligger mellan Aluminium och Kolfiber stativen. De väger nästan lika lite som kolfiber och har alla kolfiberns andra fördelar.

Ett GT3830 som klarar 15kg är 68cm ihopfällt väger 2,31kg är 134-165cm utfällt (beroende på hur långt man drar ut mittpelaren. Kostar ca 4000:- SEK om man tar den från:
http://robertwhite.co.uk/product.asp?P_ID=1005&PT_ID=174

Det finns en modell mindre GT2830:
http://www.gitzo.com/product/72038.71837.72054.0.0/GT2830/_/Series_2_Basalt_3_Section_Tripod

Som kanske kan vara värt att titta på.
Cameranu.nl har GT2932EX i basalt för ca 3500:-
http://www.cameranu.nl/artikel/11920/Gitzo_GT2932EX_Basalt_Serie_2_.html
 
Kan någon förklara varför ett 4000:- stativ är bättre än ett 1000:-? Jag har harvat runt ett par år med ett par billiga stativ, numer ett Manfrotto för 1200:- och ingen kulled. Men alla frihetsgrader finns ändå men kanske inte lika smidigt. Skälet för min uppgradering var reglagen, "lätt att släppa ut benen". Har en 7D och ex.vis typ 1-kilos 70-200IS på detta. Jag tycker det funkar fint, men det måste ju finnas något bra skäl att ge 3-4 ggr så mycket. Tacksam för svar.

Sorry lite OT möjligen.

Har en sådan här. Superb att ta med sig på resor och klarar vikter på 4 kg..inte 2 kg enl spec (iaf om man inte drar ut mittenpelaren. http://www.velbon.co.uk/newvelbon/pages/ultraluxil.html

Nu fotade jag häromdagen makro och regleraderade hela tiden höjd och vinklar och för höjden saknar jag snäpplåset. har skruvlåsning för tillfället.
För vinklar går det bra med det huvudet, men är bökig och har sina gränser i tiltning. Kulhvuvud hade varit bättre. Nu vet jag att mitt huvud som går att byta ut är designad främst för panorama och lättviktsegenskaper.

Sen hade jag velat kunna tilta hela mittpelare så stativet står vid sidan om och kameran lutar sig över objekten. Samma sakn vill jag ibland ha kameran under stativet och inte ovanför. Det räcker inte att den kan kommer ner till 19 cm höjd.

Så visst kan jag motiver priset för en specialstativ som även funkar till allt annat utom kanske att man blir trött på vikten hehe.

/Stefan
 

Kollad just och 2932EX är ett explorerstativ och kanske inte en modell som du letar efter. Explorerstativen har inte mittkolumnen i centrum men i gengäld kan mittkolumnen lutas, vridas osv för att kunna positionera huvudet fritt. Egenskaper som är ovärderliga om man vill kunna fotografera makro. Men det gör stativet en aning mindre stabilt för tung utrustning och långa teleobjektiv.
 
Senast ändrad:
Ska köpa mig ett stativ, och min budget ligger på ca 4000 kr gärna lite under det,
Och jag fotar ofta ute och i skogen så gärna ett lätt som och ha med,
Hellre lägger jag några hundra till och får rejält så man inte ångrar sig nästa vecka

Fundera på dels vilken höjd du behöver (både uppåt och neråt) samt om du i huvudsak behöver ett stativ för (skaknings)stabiliteten eller som hjälp för komponering.

För två år sen var jag i samma situation, och det slutade med manfrotto 190cxpro3 samt kulled 488rc2.
Fotograferar främst natur (med mycket makro) samt landskap, och vandrar omkring en hel del, så möjlighet att komma ner lågt samt låg vikt var viktigt.

Hade jag köpt nytt idag skulle jag satsat på ett stativ i ungefär samma storlek och viktklass fast utan mittpelare (och istället ha ben som kan fällas ut "förbi" full spagat) samt en bättre och lättare kulled (488:an är lite tung och har börjat glappa i halvlåst läge). Manfrottos fällbara mittpelare är lite meckig och äter ett par centimeter på höjden, gitzos konstruktion verkar bättre om man nu ska ha mittpelare alls.

Om du fotograferar mycket stående så ska du helt klart satsa på ett stativ som är tillräckligt högt, helst utan att använda mittpelaren då den ofta är lite ranglig. Man blir snabbt trött av att huka sig framåt, och blir man trött blir det inga bra bilder. Å andra sidan om du i huvudsak fotograferar på lägre höjder så kan få ner både vikt och storlek rätt mycket genom att välja mindre ben.
Samma gäller stabilitet, vill du ha maximal stabilitet så vill man ha lite vikt i prylarna. Tänk också på att ett tungt huvud (>500g?) på lätta ben (<1500g?) kan kännas lite obalanserat att använda.

Själv använder jag stativet i första hand som komponeringshjälp och då kan man gå ner lite i vikt jämfört med om man i huvudsak har det för ren skakningsstabilitet (naturligtvis ska kameran hållas stilla i bägge fallen, ett rangligt stativ gör ingen glad oavsett syfte).
 
Stativ Velbon

Det går inte längre att köpa detta stativ Velbon Sherpa 630. Det har ersatts av GEO 630. Stativet är lätt, välgjort,men med långa telen vingligt i sidoled. Hans
 
Det känns att det här valet blir lika svårt som när man valde kamera märke =)


Men jag tittar och tittar tror jag bestämt mig ett par gånger men ändrat mig direkt efter.

Man vill ju ha ett lätt som man alltid får med sig och sen att det inte blir lika dyrt som hela sin kamera utrustning =)
 
velbon geo 630

Om man vill ha ett lätt behändigt stativ, så rekommenderar jag detta stativ. Drar man inte ut benen i sin fulla längd,så är det relativt stabilt. Skall man ha ett stabilt stativ för långa telen, är det nog bättre med ett tyngre och stabilare stativ. Bästa är ju GIZO,men prisnivån blir ju en helt annan.
 
Det känns att det här valet blir lika svårt som när man valde kamera märke =)


Men jag tittar och tittar tror jag bestämt mig ett par gånger men ändrat mig direkt efter.

Man vill ju ha ett lätt som man alltid får med sig och sen att det inte blir lika dyrt som hela sin kamera utrustning =)

Jag tycker att du skall fundera på vilken typ av bilder du skall ta. Om man fotar rörliga motiv med långa telen där man måste följa motivet i sökaren och inte kan använda trådutlösare och ofta hamnar på relativt korta tider till exempel runt 1/15 - 1/60 så krävs väldigt stabila prylar som klarar av att släcka ut vibrationer som ges av kameran vid exponeringen.

Om man däremot fotograferar stillastående motiv och kan använda trådutlösare och kanske lite längre eller kortare tider och inte så fasligt långa brännvidder funkar i stort sett vad som helst.

Den enkla sanningen om stativ är att tyngd i första hand är det som ger stabilitet, nackdelen är uppenbart att man inte gärna släpar med sig stativet om det blir för tungt.

Men som sagt om du inte pysslar med att följa motiv som rör sig med långa brännvidder så behövs inte heller de absolut tyngsta stativen.

Vad gäller detta med Gitzo som ständigt dyker upp i alla stativtrådar så är det mycket byggkvalitet och finish man betalar för. Ett Gitzo i samma vikt som vilket annat stativ som helst (om det inte är skräp) ger inte högre stabilitet bara för att det heter Gitzo, däremot brukar det kosta betydligt mer. Så visst, Gitzo gör bland de bästa stativen som finns, men skillanden finner man främst i hanteringen och kvaliteten.

Själv kör jag med tre olika stativkombinationer beroende på vilken typ av kamera jag använder.
Velbon Sherpa Pro 635 med Cullman Magnesit kulled för småbild.
Stabil Snabb med Manfrotto 468 kulled för mellanformat.
Berlebach 4012 med Manfrotto växelhuvud för storformatskamera.
 
Glöm inte bort att kolla www.yfo.se de hade sist jag kollade bara en vecka sedan lagerrensning. En del stativ och huvuden. Är man intresserad av kulleder och kan tänka sig Manfrottos variant finns National Geographic NGEH1 med RC2 platta för 1495 + moms. Detta är egentligen Manfrotto 468MGRC2 med extra gummi som skyddar kulleden och kostar mindre än Manfrottos egen. Själv kör jag både NGEH1 med RC2 plattan och NGEH2 med RC5 plattan då jag använder tyngre utrustning. Ett kvarts varv vridning låser det sig som en sten. Visst, Gitzos bättre grejer är säkert ännu bättre men lite över 1850 med moms för ett så bra huvud är inte dumt.
 
Har nästan nu bestämt mig,

Manfrotto 055CXPRO3 kolfiber + kulled 498RC2 + stativväska

4990 kr

Om ingen annan har nåt och tillägga ?
 
Dessa använder jag och tycker det ger valuta för pengarna om man orkar släpa på vikten.

Något som är mycket praktiskt är snabbplattan.

Manfrotto 055CXPRO4 carbon
Manfrotto 468MGRC2
 
Snabbplattan, quick release systemen ska vara Arca-Swiss kompatibla. Nästan alla seriösa fotografer, och definitivt alla riktigt bra kulleder använder såna. Det kostar lite mer men så slipper du byta om ett par år :)
T.ex. Manfrottos snabbplatta och system RC2 är inte bra. (enligt min mening) Du kan heller inte använda några andra märke eller grejer tillsammans med den. Arca-Swiss är den standard som är bäst och även fungerar med nästan alla bra märke
 
Snabbplattan, quick release systemen ska vara Arca-Swiss kompatibla. Nästan alla seriösa fotografer, och definitivt alla riktigt bra kulleder använder såna. Det kostar lite mer men så slipper du byta om ett par år :)
T.ex. Manfrottos snabbplatta och system RC2 är inte bra. (enligt min mening) Du kan heller inte använda några andra märke eller grejer tillsammans med den. Arca-Swiss är den standard som är bäst och även fungerar med nästan alla bra märke

Skulle du kunna rek ett stativhuvud från cyberphoto eller annan svensk butik ? för rimligt pris?

jag kolla lite på Cullmann Magnesit MB6.3 + MX445

men hitta tyvärr inga större tester lr info om den
 
Speed Graphic har kampanj nu på Gitzo GT2541, frakten för den till Sverige är £35. Dom har även bra priser på andra Gitzo stativ. Vid jämförelse med Robert White, tänk på att priserna hos Robert White är utan brittisk moms (17,5%), medan Speed Graphic har priserna med den brittiska momsen.

-- Nicke
 
Skulle du kunna rek ett stativhuvud från cyberphoto eller annan svensk butik ? för rimligt pris?

jag kolla lite på Cullmann Magnesit MB6.3 + MX445

men hitta tyvärr inga större tester lr info om den

Jag håller med om att arca-fästena är bätte. Framför allt är plattorna som sitter på kameran dels slimmade och sticker ut minimalt, till skillnad från manfrottos plattor som man ofta vill ta bort när kameran används hanhållen (tar ju bort poängen lite, IMO) och sedan är plattorna formade efter en specifik kamera (finns ju standardplattor åxå, men...) så plattan och kameran kan inte snurra i förhållande till varandra som de gärna gör med standardplattor.
Nu är det väl dock inte så många kulleder i "rimliga" prisklasser som har arcafäste. Man kan på vissa manfrottohuvuden byta ut snabbfästet, men det handlar ändå om 1500kr för snabbfäste och kameraplatta utöver kostnaden för huvudet.
Cyberphoto har två kulleder som har samma typ av fäste
Digipod BH-55Q och Dörr HB-45, men åtminstone Dörr-fästet ska inte vara kompatibelt med arca-plattor (iaf svarande CP att plattorna inte är kompatibla med acrafästen när jag frågade för att jag tänkte att deras kameraplatta kunde vara ett billigt alternativ för när jag vill använda stativet för en blixt eller kompaktkamera).
Hur det är med Digipod-fästet vet jag dock inte.

Hur som helst så försvinner ju en av fördelarna om man inte har kameraspecifika plattor, men själva kameraplattan är ju ändå myket tunnare på dessa.
Jag har klämt på Digipod BH-55Q och tycker att den är riktigt najs för priset och för en D300 med 70-300 på är det eg inga "problem", men ska du köpa ett "riktigt" stativ så är det kanske inte riktigt en bra "matchning". Jag skulle säga att kulleden då kommer att begränsa hur bra prestandan blir. 498-huvudet från manfrotto är bättre, rent funktionsmässigt. (Cullmans kulleder har jag bara kännt på någon lite billigare variant och gillade inte alls.)

För riktigt bra kulleder som har arca-fäste så finns saker från Really Right Stuff, Markins och Kirk tex. Fast då pratar vi 3000kr+ för huvudet och ytterligare 500-600kr för en kameraplatta (nu har jag inte dagsfärska priser i huvudet men). Det är bra grejer, men dyrt.
Jag gillar, som sagt, inte manfrottos snabbfästen men ska man ställa det i relation till priset så är det kanske inte helt lätt att motivera kostnaden för en av dessa dyra kulleder.
 
Det måste väll inte komma från svensk butik var väll lite för jag är lite bekväm av mig =).

Var inne och kollade på http://reallyrightstuff.com och läst en hel del om dom nu, Verkar vara riktigt bra grejer men lite över min prisklass.

Blir nog köpa ett litet billigare nu och uppgradera sig när pengarna finns.

Dumbo: intressant läsning. Men får bli nån i lite lägre prisklass och spara nåt år tills jag har råd med ett riktigt stativ huvud
 
Photax.se har billiga stativ. De har bl.a kulleder från Cullman.
Jag har deras kolfiberstativ men även ett tyngre och väldigt högt stativ i aluminium.

Satsa på en rejäl kulled från början. Den ska helst vara stor, fet, klara många kilon och ha inställbar friktion så man minskar risken för att tippa kameran med teleobjektiv.

Benro gör billiga och bra kulleder, kopior på Arca. Finns handlare i Sverige och givetvis på nätet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.