Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd om stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Trollig

Avslutat medlemskap
Hej!

Ska köpa mig ett stativ, och min budget ligger på ca 4000 kr gärna lite under det,

Och jag fotar ofta ute och i skogen så gärna ett lätt som och ha med,

Hellre lägger jag några hundra till och får rejält så man inte ångrar sig nästa vecka


Kulled

Gitzo G1178M

1700 kr

Stativ:

Manfrotto 055CXPRO3,

3700 kr

Det blir ju lite över min budget men jag tror det skulle passa mig bra, lätt och stabilt.
 
Har ingen aning om vilka stativ som är bra och sånt, men tänkte tipsa om att Cyberphoto har 15% rabatt på hela Gitzo-sortimentet just nu.
 
Äger just nu bara en D90 + 70-300 glugg, Men ska köpa uppgraderingen till D300 när den väll kommer så man får räkna på lite vikt på stativet,

Sen vill jag ha det här stativet länge och inte köpa nytt om 2 år
 
Har du pengarna så är väl manfrottostativet bra, det pallar lite mer vikt än velbonstativet, annars tror jag att de kvalitetsmässigt är likvärdiga.
 
Hej!

Ska köpa mig ett stativ, och min budget ligger på ca 4000 kr gärna lite under det,

Och jag fotar ofta ute och i skogen så gärna ett lätt som och ha med,

Hellre lägger jag några hundra till och får rejält så man inte ångrar sig nästa vecka


Kulled

Gitzo G1178M

1700 kr

Stativ:

Manfrotto 055CXPRO3,

3700 kr

Det blir ju lite över min budget men jag tror det skulle passa mig bra, lätt och stabilt.


Varför inte satsa på ERGOREST® MultiTripod® den är mkt lättare att ta me än tunga stativ...
 
Gitzo gör mycket fina stativ, deras kulleder är inte alls av samma klass. Rekommenderar hellre Manfrotto eller Cullman Magnesit.

//Curt
 
MX445 är snabbfästet som sitter överst på kulleden. Man behöver då även en snabbplatta som skruvas fast i kamerahusets stativgänga. Systemet underlättar enormt när man skall montera på och av kameran på stativet. Motsvarande finns även för Manfrotto, Gitzo och övriga kulleder.

//Curt
 
Både 055-stativet och 498RC är bra. Sedan finns det såklart bättre, men ska du inte ha stora tunga "långa" teleobjektiv (läs 400mm+) lär denna kombo räcka långt.
Vill du ha ett lättare stativ så kan du ju kolla på olika kolfiberstativ. Just manfrottos kolfiberstativ är inte så mycket lättare att jag tycker att det är värt de extra pengarna.
Lite beroende på hur högt stativ du tror dig behöva finns kolfiberstativ för relativt små pengar (jämfört med Gitzo). Jag har själv ett Feisol CT-3401 (har för mig modellen heter så iaf) sedan 2004 och är på det stora hela nöjd med det. Det är någon cm kortare än Manfrotto 055 uppfällt och 10cm kortare ihopfällt och väger ungefär hälften. De har numera ett mycket större utbud av stativ i olika längder och prisklasser än när jag köpte mitt. Hade jag köpt från dem idag hade jag valt deras "Rapid"-ben istället. Det är lite bekvämare att låsa/låsa upp låsen på benen om de inte kan snurra i varandra, även om det inte vållar större problem att inte ha det heller...
http://www.feisol.com/english/feisolen.htm
Det finns såklart fler alternativ än feisol. Cyberphoto har ju tex Dörr Airpod 160 som jag säkert tror kan vara vettigt.
 
Det mesta som blir hänga på är ju ett D90 70-300 mm nu, men ska köpa uppgraderingen på D300s när den kommer =)

Så man kan ju räkna på en D300s + 70-300 och blixt


Dörr var ju arbetshöjd 134 cm sen plus kanske 20 till, Är nog inte minsta laget eller räcker det må tro
 
Senast ändrad:
Kan någon förklara varför ett 4000:- stativ är bättre än ett 1000:-? Jag har harvat runt ett par år med ett par billiga stativ, numer ett Manfrotto för 1200:- och ingen kulled. Men alla frihetsgrader finns ändå men kanske inte lika smidigt. Skälet för min uppgradering var reglagen, "lätt att släppa ut benen". Har en 7D och ex.vis typ 1-kilos 70-200IS på detta. Jag tycker det funkar fint, men det måste ju finnas något bra skäl att ge 3-4 ggr så mycket. Tacksam för svar.

Sorry lite OT möjligen.
 
Kan någon förklara varför ett 4000:- stativ är bättre än ett 1000:-? Jag har harvat runt ett par år med ett par billiga stativ, numer ett Manfrotto för 1200:- och ingen kulled. Men alla frihetsgrader finns ändå men kanske inte lika smidigt. Skälet för min uppgradering var reglagen, "lätt att släppa ut benen". Har en 7D och ex.vis typ 1-kilos 70-200IS på detta. Jag tycker det funkar fint, men det måste ju finnas något bra skäl att ge 3-4 ggr så mycket. Tacksam för svar.

Sorry lite OT möjligen.

*Bra grejer är bättre byggda, och de håller längre. Allt är mer påkostat.

*Bra grejer äter upp vibrationer bättre än dåliga, en aspekt som är mycket viktig. Resultatet blir bättre helt enkelt.
 
Kan någon förklara varför ett 4000:- stativ är bättre än ett 1000:-? Jag har harvat runt ett par år med ett par billiga stativ, numer ett Manfrotto för 1200:- och ingen kulled. Men alla frihetsgrader finns ändå men kanske inte lika smidigt. Skälet för min uppgradering var reglagen, "lätt att släppa ut benen". Har en 7D och ex.vis typ 1-kilos 70-200IS på detta. Jag tycker det funkar fint, men det måste ju finnas något bra skäl att ge 3-4 ggr så mycket. Tacksam för svar.

Sorry lite OT möjligen.

Stabilare
Lättare - Kolfiber
mindre vibrationer
Håller längre
"ALR" anti leg rotation
"G-Lock" för dig som ville släppa ut benen lätt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.