Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd om objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

T.Ekelund

Avslutat medlemskap
Jag vet att många med en ny kamera (i mitt fall en eos 350D) har rådfrågat om vilken optik de ska välja. Eftersom jag inte känner mig tillräckligt vägledd lägger jag upp diskusionen igen efter min behov och efter min ekonomi.

Jag vill ha ett objektiv som är bra att ta landskaps bilder med men även bilder med långa slutartider. Gärna med en brännvid nånstans vid 200.

Priset: hälst inte mer än 4000kr.

Väldigt tacksam för svar!

Mvh: Tobbe

Fast eller zoom?

Annars kan jag rekommendera Canons 70-200 /4L. Det kostar i och för sig liite mer än dina 4000, om du köper det privat. Dock har Canon en Cash-back-kampanj, som gör att du får ca 900 kr tillbaka för det här objektivet.

Men begagnat borde du nog kunna hitta det för 4 lakan.

/Jens

Alla brännvidder kan användas till landskapsbilder. Slutartiden är inte kopplad till brännvidden, utan den mängden ljus som man önskar få in till filmremsan eller sensorn. Om långa slutartider ska användas kommer ett stativ att vara av nödvändighet som främsta tillbehör.

Jag vet att stativ är nödvänligt, som det är nu är jag helt enkelt inte nöjd med kitobjektivet. Känner mig begränsad med 55mm vill ha mer. Jag vet inte hur ljusstarkt objektivet ska vara 3,5-5,6 har funkat ok till dom bilder med längre slutar tid jag har tagit.

Hade tänkt mig Zoom.

Tack för svaren Jens och Roland

Jag tycker framförallt attt du ska välja skarp och ljusstarp otip före bränvidd. Naturligtvis ska du köpa den brännvidd du behöver, men so jag ser det så är det inte brännvidden som är begränsningen med kitobjektivet, utan ljusstyrkan och skärpan.

Själv har jag ett sigma 18-50/2,8 EX och ett Canon 70-200/4L, som jag tipsade om ovan. Båda är väldigt bra och riktigt skarpa objektiv med trevlig ljusstyrka, även om 70-200-objektivet finns i en 2,8-version också för si så där dubbla priset, dock med i princip samma skärpa.

Men fundera ut vad du behöver för brännvidd och välja sedan ett objektiv utifrån det. Och låt dig inte luras av imponerande zoom-omfång (typ 28-300) för samma pris som 28-70, för man får alltid vad man betalar för.

/Jens

Är 28-70mm f/2,8 Ex Aspherical DE ett skarpt objektiv? Men känner mig ändå osäker på brännvidden men iofs kände mig mest begränsad med min brännvid när jag sprang runt på stranden och jagade måsar :D /Tobbe

jensohlsson skrev:
Fast eller zoom?

Annars kan jag rekommendera Canons 70-200 /4L. Det kostar i och för sig liite mer än dina 4000, om du köper det privat. Dock har Canon en Cash-back-kampanj, som gör att du får ca 900 kr tillbaka för det här objektivet.

Men begagnat borde du nog kunna hitta det för 4 lakan.

/Jens

Vill bara säga att jag själv har ett sådant objektiv, Helt otroligt bra! värt varje öre!
Lite negativt är att det är stort som en torped och saknar stativfäste. i övrigt ett klockrent objektiv

Det är Sigmas objektiv va?

Deras 18-50 är ju digitalversionen (för små sensorer) av det objektivet, och det är väldigt skarpt.

Du har ju en 350D, så du kan använda både 18-50 och 28-70-objetivet. 18-50 motsvarar ungefär 28-70 på en småbildskamera. 28-70 på en digital (med liten sensor) blir ungefär 42-105 mm.

Men det är klart att vill du "jaga måsar" så bör du nog ha ett med aningen längre brännvidd. Och kanske ett batterigrepp till kameran för att få lite stabilitet på ekipaget.. :)

/Jens

Ok tror faktiskt jag kommer slå till på ett 28-70mm (måsjakterna blir inte av allt för ofta :)) men jag ska nog kolla runt ett tag till först!

Tack så jättemycke för hjälpen! /Tobbe

Kolla dock in recensiionerna av objektivet här på FS. Det har minst sagt fått blandade recensioner. Allt från katastrof till superbra. Digitalversionen, dvs 18-50 mm 2,8 EX har överlag fått jämnare bedömningar, och som det verkar i genomsnitt mer positiva, som jag tolkar det vid en snabb överblick.

/Jens

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar