Annons

Råd om objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

majber

Ny medlem
Hej!
är helt ny här, och en glad amatör. Jag har en Nikon D5000 som jag håller på att försöka få kläm på. Och som så många andra så har jag ganska snabbt insett att jag behöver uppgradera mig lite gällande objektiv. Jag har ett NIKKOR 55-200 och ett 18-55.

Jag är väldigt hästintresserad och det är just när det gäller detta som jag känner att jag behöver ett vassare objektiv. Ofta hamnar jag i ett lite mörkare ridhus, så objektivet måste klara lite sämre ljusförhållanden. Jag behöver en bra zoom, och med bra skärpa. . Jag fotograferar ofta hopptävlingar med mycket fart och action. Kommer därför ofta använda seriebildtagning med så korta slutartider som möjligt.

Utomhus har jag så här långt klarat mig rätt bra med det jag har, även om en lite bättre zoom inte vore helt fel.

Sedan är jag som sagt en glad amatör, och har inte så vansinnigt mycket pengar. Därför undrar jag om ni tror att AF-S VR 70-300/4,5-5,6G kan funka? eller om det finns några alternativ som inte drar iväg allt för mycket i pris?

Någon som har några tips/råd utifrån denna information?

Hej.
Jag fotar en del hästsport och ofta i mörka ridhus.
Jag kör med Canon så jag har lite dålig koll på Nikons objektiv.
Jag tror dock att det objektiv som du nämde med ljusvärde 4,5 - 5,6 har för dåligt ljusvärde
för att fungera bra med korta slutartider vid foto inomhus.
Skall du ha bra zoom och bra ljusvärde kostar det tyvärr skjortan.
Kolla lite på ett fast 50, 85 eller 100 mm med typ 1,4 eller 1,8 i ljusvärde så blir det bättre
inomhus.
Det borde Nikon ha till ett vettigt pris.
Utomhus fungerar däremot ditt 70-300 bra.
Kolla även tidigare inlägg under action / sportfoto om hästfoto.

/ T...

Hej Thorbjörn! tack för ditt svar. Det gav mig mycket info faktiskt. Nu börjar jag förstå tror jag.
T ex en Nikon AF 85/1,8 D, som verkar ha ett vettigt pris.

det enda jag funderar på är om det är tillräcklig zoom. Men jag får helt enkelt placera mig lite bättre i ridhuset så att det inte krävs så mycket zoom. Man får jobba för bilderna helt enkelt ;-)

Hej Thorbjörn! tack för ditt svar. Det gav mig mycket info faktiskt. Nu börjar jag förstå tror jag.
T ex en Nikon AF 85/1,8 D, som verkar ha ett vettigt pris.

det enda jag funderar på är om det är tillräcklig zoom. Men jag får helt enkelt placera mig lite bättre i ridhuset så att det inte krävs så mycket zoom. Man får jobba för bilderna helt enkelt ;-)

"Tillräcklig zoom" heter i vår nördvärld tillräcklig brännvidd, om vi nu ska vara litet petiga. Eftersom du har ett 55-200 kan du ju själv kolla det:. Ställ objektivet på 85 mm och känn efter om det räcker. Du kan ju göra något liknande med ljusstyrkan: underexponera dina bilder 2.5 steg (Håll ned +/- - knappen och snurra på tumhjulet) så ser du vilka tider du hade fått med max bländare på 85:an (bl 1.8). Om brännvidden och eller slutartiderna inte räcker, kommer inte en 85:a att hjälpa dig.

Per.

Jag har ett 85/ 1,8 som fungerar fint. Kan ibland bli lite mörkt när dom tränar och har väldigt snålt med lampor.
Brännvidden 85 fungerar bra inomhus.
Inte på det nämaste hindret eller det som är längs bort men helt okej på alla som är mellan dom. Står man bra får man med det mesta.

Prova gärna som Per skrev. Då kan du även prova hur ex.50 eller 100mm känns.
Då ser du lite hur det ser ut och vilka slutartider du får och blir inte besviken efter köp.

/ T...

om du finner att ett bländar värde på 2,8 räcker så är sigma 50-150 f/2,8II ett bra val,den har ett ganska trevligt omfång och funkar bra för det mesta.

annars är det som ovan sagt en fast ljusstarkare telesom gäller.

frågan är väl dock hur mycket pengar som du vill lägga ut, men jag tyckte pengarna var värda det jag fick, hade sigma 70-300 innan, och det är storskildnad! det ända jag saknar är brännvidden ut till 300mm.

VR är bra om man har långa (relativt) slutartider, men till snabba rörelser finns det bara en sak som gäller - ljusstyrka, så man får korta slutartider. Ett 70-300 AF VR är skarpt och bra, men ljusstyrkan är i minsta laget om ljuset inte är riktigt bra (inomhusbra).

Jag hade nog (om 6-7000 kronor finns) letat efter ett nästan nytt Sigma eller Tamron 70-200 (ca) med ljusstyrka f/2.8. Tyvärr blir ett begagnat Nikkor i den prisklassen inte dugligt eftersom de saknar fokusmotor. Utan VR kan man komma rätt långt med ett enbensstativ för några hundralappar.

Tack alla för konstuktiva bra råd! och för ert tålamod med mitt "amatörmässiga" ordval ;-)
Nu har jag fått en ganska bra bild av vad som gäller - Ljusstyrka!!!

Tror ärligt talat att jag kanske inte behöver så mycket brännvidd på 300. Det var mer ett önsketänkande. I helgen när jag var och plåtade så stod jag högt upp på en läktare, hade gott och väl kunnat gå närmre och då klarat mig med max 150. Kanske tom 85.

Får ta mig till "mitt" ridhus och testa mina befintliga objektivs brännvidder, och sedan hitta högsta möljiga ljusstyrka. Lutar dock just nu åt 85/1,8, till att börja med.

Återigen tack för era bra råd!

Objektiv

Tamron Objektiv AF 70-200/2,8 DI LD Macro
Sigma Objektiv AF 70-200/2,8 EX DG Makro HSM II

Är två fina objektiv som funkar bra i ridhus eller i andra anlägningar med dåligt ljus.
kostar inte skjortan heller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar