Annons

Råd om min kamera, canon eos 500d

Produkter
(logga in för att koppla)

dantho

Avslutat medlemskap
Hej,

Ny här, så ber om ursäkt om detta frågats redan, men för mkt att söka igenom.

Jag gillar att ta landskapsbilder, reser väldigt mkt, jag har en enklare Canon EOS 500D 18-55mm standard. men bilderna får inget riktigt djup eller bra detaljer.

https://www.instagram.com/p/BISaBitD9J7/?taken-by=beautifuldestinations är en sån bild ja skulle vilja lyckas ta

https://www.instagram.com/d.thorsen/ min profil på instagram, man kan se att det saknas ngt :/

Inser att jag behöver ett bättre objektiv, men vilket är rätt för mig? eller är det värt att köpa en ny kamera? denna har ett par år på nacken.

Tack i förväg =)
 
500D är en bra och kompetent kamera. Men det är du och inte kameran som tar bilden!
Kika på en riktigt bra bild, en wow! bild. Vad ser du? Jo perfektion. Antingen ljuset, eller ett perfekt motiv, perfekt komposition eller en bild där inget stör utan där motivet är klart och tydligt (isolerat). Eller en kombination av dessa.

Jag är amatör men säger vad jag tycker, rätta mig gärna. Dina bilder varierar rejält. Men vissa bra bilder är inte superduper - utfrätta högdagrar, skeva horisonter och lite bleka (suddiga?).

En superbra bild knäpper man sällan av utan vidare, den kräver planering, eftertanke och övning.
Jag kan själv spendera en halvtimme framför en superfin solnedgång och sen komma hem med skitbilder på en solnedgång som alla andra, fast med ett par svarta byggnader i förgrunden som sabbar allt med sina krokiga linjer som förstör kompositionen. Frustrerande. Men då intalar jag mig själv att alla vyer inte erbjuder superbra motiv. Location location....
Nu menar jag inte att det är fel på en plats utan hur man komponerar bilden. Vita bilen på Island, den är ett grymt motiv, men hur blir bilden om man förflyttar sig 50m hit eller dit? Kan linjerna som bergen och molnen erbjuder skapa harmoni med backen från en viss position tex?

Mitt tips är att fota i raw om du inte redan gör det. För dina stadsbilder kan ett 10-18mm vara trevligt. Det är heller inte särskilt dyrt.
 
500D är en bra och kompetent kamera. Men det är du och inte kameran som tar bilden!
Kika på en riktigt bra bild, en wow! bild. Vad ser du? Jo perfektion. Antingen ljuset, eller ett perfekt motiv, perfekt komposition eller en bild där inget stör utan där motivet är klart och tydligt (isolerat). Eller en kombination av dessa.

Håller med. Vad jag ofta glömmer är att wow-bilder ofta (men inte alltid) har getts väldigt mycket bildbehandling, oftast många timmar. T ex din bild från Warzawa, fantastiskt fin himmel, men det pampiga huset syns inte så bra och horisonten ser lite sned ut vilket jag tycker drar ner totalintrycket. Enligt min smak så hade 10 min i Lightroom gjort den några snäpp bättre.
 
Jag fotade i många år med 500D och EF-S18-55 men det blev aldrig någon riktig stuns i bilderna så till slut gav jag upp och bytte till 5D3 och L-optik. Det ÄR skillnad men det kostar.. suck!. :)
RAW gav ingen större förbättring på 500D så det måste vara sensorns dynamik som är flaskhalsen. Objektivet EF-S 18-55 är dock betydligt bättre än sitt rykte, köpte en beg 7D till min kompis som använder den tillsammans med samma gamla 18-55 och det blev ett jättelyft i bildkvalitet.
mvh erik
 
Jag fotade i många år med 500D och EF-S18-55 men det blev aldrig någon riktig stuns i bilderna så till slut gav jag upp och bytte till 5D3 och L-optik. Det ÄR skillnad men det kostar.. suck!. :)
RAW gav ingen större förbättring på 500D så det måste vara sensorns dynamik som är flaskhalsen. Objektivet EF-S 18-55 är dock betydligt bättre än sitt rykte, köpte en beg 7D till min kompis som använder den tillsammans med samma gamla 18-55 och det blev ett jättelyft i bildkvalitet.
mvh erik
5DIII, 11,74 Ev enligt DXO vid ISO 100. 500D, 11,49 Ev enligt DXO vid ISO 100.
Sensorn levererar väl runt 14-15 Ev men att det sker andra förluster på vägen.
 
Oavsett DxO:s mätvärden.. 500D:n åker med i bilen som reserv utifall att nåt intressant dyker upp. Har tagit fram den några gånger för att fota solnedgångar men resultatet blir lika nedslående; ingen djup, ingen lyster i bilderna trots RAW och efterbehandling i DxO Optics Pro 11 som generellt lyfter kvaliteten på vilken kamera som helst ett helt snäpp.. Vid ISO 800 ser bilderna ut som havregrynsgröt, 5D3:an tar bättre bilder på ISO 6400!
FF med L-optik är helt enkelt en annan klass. Värt att tänka på; när 5D4 släpps om en månad så trillar beg 5D2, 5D3 och förmodligen också 6D ner i pris men till dem krävs förstås EF objektiv. En beg 7D mk 1 är trots allt väldigt prisvärd (ca 4000 kr och funkar både med EF och EF-S) och då får man AFMA så man kan trimma bort ev felfokusering i objektiven. :)
/erik
 
Innan du köper en ny kamera tycker jag du ska läsa https://en.m.wikipedia.org/wiki/Composition_(visual_arts)

Den svenska motsvarande artikeln är tyvärr undermålig.

Steg ett är nog att lägga horisonten medvetet i bilden. Sen kan du börja placera ditt motiv på annan plats än mitt i bilden när du inte vill visa en symmetri. Därefter får du hitta metoder att få motivet att vara det självklara i bilden (så inget stör i onödan) och först efter det skulle jag tro att du kommer förstå dig på exponering av Ljuset (med stort L, det du söker efter).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.