Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd om kamerautrustning till företaget...

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag vill ha mina bilder i pappersformat - vad är den bästa metoden för det? Egen skrivare och i så fall vilken teknik? Eller är det bättre att lämna in för utskrifter? Är det dyrt?

Det beror förstås på vad du har för krav. Du kan köpa en skrivare för en tusenlapp som kommer att leverera oväntat bra resultat i A4. Går du upp mot 5000 kan du få riktigt bra skrivare för A3.

Räkna dock med att utskrift i egen regi blir kan bli dyrare än att skriva ut via lab. Det är inte själva skrivaren som är dyr men ju billigare skrivare desto dyrare brukar bläcket bli! Fördelen är ju att du kan få bilden direkt.

Vilket du väljer måste bero på hur behovet ser ut kvalité, volymer, snabbhet etc.

Om du väljer en kompaktkamera som Canon G12 så har Panasonic LX5 mer vidvinkel och Olympus nya kompakt XZ-1 har bättre ljusstyrka. Min erfarenhet är att det funker bättre med en systemkamera (även dom billigaste) och en 2,8 zoom om man ska fota i mindre bra ljusförhållande, typ mässhallar mm.

Hälsningar Jens

Mycket bra synpunkter!

Vad gäller utskrifter så är det mest arkivbeständigheten jag tänker på - jag har sällan behov av att få bilderna direkt.

Det lutar väl åt någon av de kompakta kamerorna då!

Vad gäller utskrifter så är det mest arkivbeständigheten jag tänker på - jag har sällan behov av att få bilderna direkt.

Sannolikt så är arkivbeständigheten tillräckligt bra oavsett om du väljer on-line print eller print i egen regi. Om bilderna förvaras i "arkiv" så håller det säkert längre än vad företaget/produkterna gör. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar