Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd begagnad/ny systemkamera samt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Robert, det är nog tvärtom. Dxxx och Dx - kamerorna har fler "direktknappar" än vad Dxx-kamerorna har. Har du möjlighet att köpa en beg Dx00 så gör det, tycker jag iaf. De känns rejälare än D90'n. D200 är inte lika stark på högre ISO som sin efterföljare D300, men det är fortfarande en väldigt bra kamera.

"FX" som Nikon kallar sina 36x24mm stora sensorer kommer nog en bra stund till vara förbehållet de dyrare kamerorna. Normalen kommer vara 24x18mm, eller det de kallar "DX". Objektiv som är gjorda för att "bara" klara att projicera en bild som täcker den mindre sensortypen har inte med ålder att göra, det tillverkas båda typer även nu, och det kommer fortsätta tillverkas objektiv av båda typer även fortsättningsvis så långt vi kan se. Vill man vara säker, och man tror att man kanske kommer fortsätta med en "större" kamera senare så är det kanske säkrast att köpa "FX"-objektiv (framför allt om man planerar lite dyrare inköp). Att inte köpa "DX" är också ett måste om du tänker hålla igång både analogt/digitalt. Analoga negativ är 36x24, dvs samma som "FX"-sensorn. Riktigt gamla objektiv är alltså med automatik "FX".

Står det "DX" någonstans på objektivet fungerar objektivet alltså inte (eller iaf med en del begränsningar) på en "FX"-kamera. Det kommer med vissa inställningar bli mörka, eller t.o.m svarta kanter på fotot ut mot hörnen.
FX-kamerorna just nu är D3, D3x och D700.

Sen skiljer sig autofokusfunktionen lite mellan kamerorna/objektiven också...
Nikon kommer nog behålla möjligheten till att iaf lite dyrare hus ska kunna driva även "skruvdrivna" AF-objektiv en stund till. Instegsmodellerna har ju redan förlorat den möjligheten - de kräver att objektivet har inbyggd motor för att AF ska fungera.

Ungefär hur mycket kostar det att köpa ett par begagnade bättre objektiv till en Nikon kamera? De begagnade kamerahusen jag sett säljes oftast utan objektiv.

Här har du bra utbud på beg. objektiv (även annat) med snabb leverans. De är mycket lättsamma att ha att göra med. T.ex. jag köpte ett igår med leverans idag, pris för frakt (ca 1,5 kg) inkl. fraktförsäkring £45 ca 500 kr (UPS), det är EU så ingen tull tilkommer.
Just nu har de ett rätt stort utbud, fylldes på i Söndags och det har tankats ut en del. (går i vågor om ca 1 mån) och det ska inte finnas några skavanker på linserna oavsett vilken "slitagenivå" du än väljer. T.ex mint, mint- i är strykande i skick som nytt...

Du kan bläddra dig runt, de har både AF och M gluggar.

http://www.graysofwestminster.co.uk/products/

Företaget klassas som lite dyrare, men jag skulle vilja påstå att de få kronorna är det värt för man kan lita på skicket.

så här bedömer de själva nivåerna

MINT 100% as new
MINT- 98%-99% as new
EXC++ 95%-97% as new
EXC+ 90%-94% as new
EXC Original finish may have slight scratches or rubbed. No dents or deep scratches.
VG May be slightly scratched, scuffed or worn, but in good mechanical order with clean optics

Please note that the following important points when you see our grading description. When applied to lenses it means that the optics are in perfect condition. What we are describing is the cosmetic condition of the lens barrel. When it applies to cameras, motor drives, speedlights etc. the understanding is that the item is in perfect working order and the description would mean the exterior appearance. In other words we are judging cosmetic appearance.

Hur mycket kostar det att köpa ett par bättre begagnade bilar?
20 000? 1 000 000?

Det går inte att svara på en sådan fråga.
Svaret hänger helt och hållet på den svarandes preferenser.

Jo, Erik, fast man kan ju i alla fall ge exempel. Av din stelhet och fyrkantighet att döma gissar att du är antingen mattematiker, kemist eller fysiker :)

Ja, jag tänkte bidra mitt ett inlägg. Jag har gått över till Canon, men detta beror inte på generella brister hos Nikon utan p g a totala prisläget för ett färdigt system vid tiden för övergången till FF. 1)Nikon är just nu relativt prisvärt (prisökningen p g a kronan verkar inte ha slagit egenom än till skilnad från hos Canon) i Sverige. 2) Min erfarenhet är att JPEG filer direkt ur kameran är mer tilltalande hos Nikon, enligt min smak (mer neutralt rött, mindre "digital" känsla vid högre skärpning i kameran - men det är en personlig smak). Så bland amatörkameror har Nikon starka kort. 3) Ytmaterial är bara en aspekt av hållbarhet. De dyrare kamerorna har andra och bättre material inuti t ex där spegeln och slutaren sitter + en bättre spegelmotor och slutare. Men om man inte verkligen smäller till sin kamera eller fotar väldigt mycket lär detta inte spela någon större roll. I regel blir bildkvaliteten bättre med nyare kameror t ex D90 jämfört med D200. Om man däremot kan nöja sig med ISO upp till 800 spelar detta med hög ISO möjlighet inte så stor roll och bildkvaliteten skiljer sig då endast lite. Just D200 är just nu väldigt prisvärd, räkna med kanske 6000:- för ett bra beg ex. Se dock till att be säljaren göra rent sensorn och ta sedan ett objektiv, blända ner till 22, och fota en vit vägg - se att sensorn inte har bestående fläckar. Att byta sensor blir dyrt. 4) Dx00 husen har mer direktåtkomst till funktioner än Dx0 och D5000 vilket kan vara avgörande. 5) Vad gäller optik. För allmänt bruk är just DX 18-70 väldigt prisvärd, räkna med <2000:-. Sedan är AF-S VR 70-300 väldigt prisvärd och kostar under 6000:- ny. På vidvinkelsidan överväg begagnad nikkor 12-24/4 som du kan få för 6000:- (den är 50% av nypriset begagnad när proffsen som köpte dessa gått över till FF). Om du däremot tänker dig fasta brännvidder, med undantag av 35/1,8 och 50/1,4, har Canon fler nysläpta fasta bränvidder (dock mer på proffssidan), Nikons styrka ligger ffa på zoomar och de har en mer avancerad fokusmotor med AF-S i alla sina objektiv med inbyggd fokusmotor där däremot Canons billigare USM objektiv och icke USM objektiv saknar direkt manuell fokus (DMF). Å andra sidan så är Canon 40D+17-85 IS USM väldigt prisvärd just nu att köpa ny. Likaså är Canon 10-22 väldigt bra, men kostar beg som Nikon 12-24 som är byggd för proffs. Canon 70-300 IS USM har en billigare USM som saknar DMF och har en plastigare känsla än Nikons motsvarighet för samma pengar. Sedan har ju Canon sina prisvärda proffskaliber 70-200/4 USM objektiv. Pentax gör väldigt bra grejer men det finns ett begränsat begagnatutbud ffa på optiksidan. Hoppas att detta svar hjälper.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar