Hej,
Jag ska köpa min första systemkamera. Jag har funderat på Canon 500 D, Canon 550 D, Canon 1100 D.
Tvekar lite då Canon 550 D kostar ca 6.900:- inkl vanliga objektivet, väska, minneskort , UV- filter (paketpris). Eller är det inte dyrt?
Om man tänker på all den avancerade teknik som ingår och hur enkelt det är att få bra bilder med en sådan utrustning ... Nej, det är faktiskt inte speciellt dyrt, i alla fall inte jämfört med vad det förr kostat att få samma resultat - fast det är ju ingen större tröst för dig och din plånbok
Men se det så här: För de 6900 kronorna får du allt det du behöver (utom en dator, men det antar jag att du har) för att fotografera rätt flitigt i flera år och ta tusentals bilder. Inte så illa, eller hur?
Eller ska jag köpa en billigare kamera med objektiv och köpa till väska, minneskort, UV-filter?
Om vi ser till bildkvalitet så är det faktiskt försvinnande liten skillnad mellan de olika kamerorna. Det som skiljer är mer hur mycket funktioner de har, och hur enkelt det är att använda de funktionerna. En dyrare kamera är ofta lite snabbare, har lite bättre bildskärm, har några fler knappar så du snabbt och enkelt kan ändra saker osv, osv.
Det som gör påtaglig skillnad i bildkvalitet är faktiskt två andra saker objektiven och du själv - fotografen. Dyrare objektiv ger bättre bilder - när man lärt sig utnyttja vad de objektiven klarar av. Vilket leder in på det andra: Fotografen. Lägg lite pengar på dig själv och dina kunskaper, det ger dig mer än dyrare kameror gör. Köp gärna en nybörjarbok om att använda systemkameror, och köp definitivt några böcker om att ta bättre bilder (Jag rekommenderar varmt Göran Segeholms "Konsten att ta vinnande bilder", men det finns mängder med bra fotoböcker). Eller slå på stort och gå en fotokurs - det inspirerar samtidigt som man lär sig.
Eller har ni andra tips? Har funderat på Nikon, men läste någonstans att man köper till ett program för att rengöra linsen (hmm, hoppas ni förstår vad jag menar).
Canon, Nikon, Pentax, Olympus, Panasonic, Samsung, Sony ... (i bokstavsordning
Märket på kamera spelar ganska liten roll, visst finns de skillnader, men till 90% är nybörjarkamerorna ungefär likadana och de återstående 10% handlar inte om bättre eller sämre utan om lite olika sätt att använda kamerorna.
Jag vill fota allt, även t.ex blommor etc.
Just närbilder på blommor är en sådan sak där själva kameran spelar försvinnande liten roll - däremot gör objektivet stor skillnad. Och givetvis fotografen. Men det finns speciella närbildsobjektiv (till alla kameror) som gör det mycket enklare att få riktigt bra sådana bilder.