ANNONS
Annons

Råd ang min första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jonas, precis som jag tänkte mig, alltså väljer jag bort den.
Lutar åt Canon eso 500 D istället för 550 D, som en nämnde i tidigare inlägg att använda en del pengar till att lära sig mer om kameran. Jag går ofta på bibliotek så jag kan kika där och se om jag hittar något.

Sidospår: Tänk hur praktiskt det varit för alla som tvekat om man kunnat låna kameror på biblioteken oxå :)

Men bibliotek är ett bra tips.

Ska in i en affär och kolla lite. Min särbo har en Canon eso 500 D med div objektiv.

Skall ni t.ex. resa tillsammans kan det ju a) vara praktiskt att kunna låna objektiv av varandra och b) rent av kunna dela batteriladdare (fast då är man knappt särbo längre ... :)

Hej,
Tack för svar.
Jonas: Tack för rådet, ska tänka lite på det.
Kim: Jag vet.

Nu blir jag så osäker igen: Canon 500 D eller Canon 1100 D (lite trött nu, men menar 1100.
Hjälp mig att välja.

Jag har en äldre 350D och bytte nyligen upp mig till nya 60D.

Kan direkt säga att en stor högupplöst skärm gör verkligen skillnad. På den lilla skärmen kan du visserligen se bilden men som andra sagt är det först när du kommer hem och ser på datorskärmen du ser om det är skarpt eller ej.

Med en bättre display ser du på en gång om det duger eller ej och kan ta om bilden direkt. Dessutom är det mycket roligare när man visar bilden direkt i kameran om den är stor och tydlig.

Så ja det är värt extrapengarna för den sakens skull. En annan skillnad på de nyaste modellerna är ju att bilderna på höga iso(bra inomhus och vid sämre ljusförhållanden)de blir mycket bättre än på äldre modeller. min nya 60D presterar bättre på det mycket högre maxläget iso 12800 än min gamla 350D gör på sitt maxläge 1600 iso och den gamla är ju ändå inte dålig alls om man jämför med en vanlig kompaktkamera.

Att jag valde den lite dyrare 60D beror på att jag främst behövde bättre AF till en del specialintressen jag har, jag hade annars planerat att köpa 600D när jag fick ögonen på 60D som passade mig då pengarna inte räckte till 7D och den dessutom saknade den vridbara skärmen som både 600D och 60D har och som jag gärna ville ha.

Jag skulle nog också kolla in 550D ändå som kan fås för nästan samma pris som 500D med lite tur, däremot är ju nyaste 600D dyr ännu jämfört med 550D som nu har klivit ned ett snäpp i pris när 600D just har tagit över tronen i övre instegssegmentet. 550D har ju i princip samma 18Mp sensor som toppmodellen 7D vilket även gäller 60D och 600D. Den har ju också den bättre skärmen som visar hela bilden utan svarta kanter, ett större lyft än det något större pixelantalet på skärmen. Den lär ju hålla för att växa i ett bra tag om man inte får specialkrav.

Senast ändrad:
Frågan är dock om EOS 1100D:s skärm duger till att avgöra skärpa och brus eller inte. Cyberphoto anser att den duger till det. Jag vet inte, jag har inte testat.
Om jag inte tar fel har 1100D samma upplösning på skärmen som min gamla 40D. Och i så fall har Cyberphoto fel. Den skärmen duger inte till att avgöra om skärpan ligger på rätt ställe.

500D är väl i princip bättre än 1100D på allt (eller lika bra) men kostar bara några hundralappar mer. Jag tycker valet verkar ganska enkelt.

Tack för alla fina och intressanta synpunkter. Jag verkligen uppskattar det.
Jag väljer nog 500 D eller 550 D. Jag har kollat runt på nätet i timmar och 550 D blir ca 1.000:- dyrare än 500 D. Kanske jag lägger de pengarna på ett bättre 2:a objektiv. Men jag har inte bestämt mig ännu. Ska in och kika på kameror i dag.
Expert webshop har paketpris på 550 D med väska, UV-filter, minneskort för 6.990:- men jag behöver nog inte UV- filtret. Det är det billigaste priset jag hittat.
Om jag bara köper 550 D så kostar det också 6.990:- i flera webshopar.

Än en gång, tack snälla alla ni som hjälper mig på väg mot min kamera.

Om det är bokstavsordning är det dags för en ordbok!
Detta skriver jag bara för att bevisa att jag läst vad du skrivit i detalj, inte alls för att retas. ;-)

Jaja, om man utgår från det vanliga alfabetet så blir det förstås fel ...

(Avdelningen riktigt, riktigt kassa undanflykter :)

Tack för alla fina och intressanta synpunkter. Jag verkligen uppskattar det.
Jag väljer nog 500 D eller 550 D. Jag har kollat runt på nätet i timmar och 550 D blir ca 1.000:- dyrare än 500 D. Kanske jag lägger de pengarna på ett bättre 2:a objektiv. Men jag har inte bestämt mig ännu. Ska in och kika på kameror i dag.
Expert webshop har paketpris på 550 D med väska, UV-filter, minneskort för 6.990:- men jag behöver nog inte UV- filtret. Det är det billigaste priset jag hittat.
Om jag bara köper 550 D så kostar det också 6.990:- i flera webshopar.

Än en gång, tack snälla alla ni som hjälper mig på väg mot min kamera.

Du väljer mellan två bra kameror, så hur du än gör så gör det inte fel :)

500D är väl i princip bättre än 1100D på allt (eller lika bra) men kostar bara några hundralappar mer. Jag tycker valet verkar ganska enkelt.
Skillanden är större än "några hundralappar". Lägsta pris på 1100D är 4 089:- På 500D är lägstapriset 5 078:-

Valet är bara enkelt om pengarna inte spelar någon roll.

EOS 1100D har också något som EOS 500D saknar, nämligen Inbyggd ''on screen''-kameraguide.

Skillanden är större än "några hundralappar". Lägsta pris på 1100D är 4 089:- På 500D är lägstapriset 5 078:-

Valet är bara enkelt om pengarna inte spelar någon roll.

EOS 1100D har också något som EOS 500D saknar, nämligen Inbyggd ''on screen''-kameraguide.

Håller med.

En sak som ofta blir besvärlig när man diskuterar instegskameror (som 1100D) här på Fotosidan är att väldigt få av oss som deltar i forumdiskussioner utgör målgruppen för sådana kameror. För många som köper en första kamera är 4000 kronor en hel del pengar att lägga på något de kanske, kanske inte blir riktigt intresserade av. Att då gå upp ytterligare en tusenlapp i pris kan kännas dyrt.

Det skulle som exempel inte förvåna mig om det just de här veckorna säljs en hel del 1100D (och liknande kameror från andra märken) som examens- eller konfirmationspresenter. Kameror som kanske körs flitigt av en blivande fotoentusiast, eller som mest blir liggande med några hundra exponeringar. Visst saknar en 1100D några finesser jämfört med sina mer påkostade storasyskon, men det är en fullt tillräckligt bra kamera för den som helt enkelt vill prova om de alls blir intresserade på allvar av foto.

För just trådskaparen här tror jag däremot en lite dyrare modell kan vara värt priset, helt enkelt eftersom hon hör till dem som nog redan vet rätt säkert att hon kommer att använda kameran en hel del.

För just trådskaparen här tror jag däremot en lite dyrare modell kan vara värt priset, helt enkelt eftersom hon hör till dem som nog redan vet rätt säkert att hon kommer att använda kameran en hel del.
Japp, det verkar rätt tydligt som hon har bestämnt sig för det. Det blir säkert kanon.

Jag erkänner -- jag hade fel. Skillnaden är inte "några hundralappar" -- den är ingenting alls. Om man jämför någorlunda anständiga svenska butiker på Prisjakt.

Då kostar 500D med 18-55 IS 5500 kr hos Expert. 1100D med 18-55 IS kostar 5500 kr hos den billigaste butik som påstår sig ha kameran i lager (Rajala, Japanphoto, Fotokungen).

(Sen finns det förstås tusentals butiker i andra delar av världen, men de är inte lika lätta att jämföra.)

Hej,
Jag ska köpa min första systemkamera. Jag har funderat på Canon 500 D, Canon 550 D, Canon 1100 D.

Tvekar lite då Canon 550 D kostar ca 6.900:- inkl vanliga objektivet, väska, minneskort , UV- filter (paketpris).
Eller är det inte dyrt?

Eller ska jag köpa en billigare kamera med objektiv och köpa till väska, minneskort, UV-filter?

Eller har ni andra tips? Har funderat på Nikon, men läste någonstans att man köper till ett program för att rengöra linsen (hmm, hoppas ni förstår vad jag menar).

Jag vill fota allt, även t.ex blommor etc.

Alla svar tas tacksamt emot.

Canon 550d är en fantastisk kamera för priset. Det du får av den jämfört med 500d är full manuell kontroll över filmfunktionen om du skulle bli intresserad av att filma med den någon gång, och även samma 18mpix-sensor som i 7D. Många säger att det är olika sensorer, men det är samma sensor med olika antal överföringskanaler. En 7D mini mao. Paketet tycker jag är ett bra köp, allt det där är saker du kommer vilja ha ändå, möjligen med undantag för väskan.
Min rekommendation blir definitivt 550D.
Glöm heller inte det obligatoriska 50mm f1.8-objektivet, särskilt om du ska plåta blommor.

Senast ändrad:
Citat: "Canon, Nikon, Pentax, Olympus, Panasonic, Samsung, Sony ... (i bokstavsordning :) Märket på kamera spelar ganska liten roll, visst finns de skillnader, men till 90% är nybörjarkamerorna ungefär likadana och de återstående 10% handlar inte om bättre eller sämre utan om lite olika sätt att använda kamerorna."

Den här typen av inlägg tycker jag om, sakligt och objektivt... utan slagfältskänslan som ibland uppstår.
Kläm och känn på kamerahus, hitta den du tycker om... så sant som det är sagt... i instegssortimentet är nog skillnaden försumbar... de nya digitala husen räcker gott för att börja fotografera med system.

Men det där med bokstavsordning vet jag inte riktigt ;)

Hej,

Tack för alla fina svar. Jag har nu beställt en Canon 500 D med vanliga objektivet + ett annat objektiv upp till 300.
Nu är jag på jakt efter en bra kameraväska och tror jag hittat rätt.

Tack snälla ni som har svarat mig. Ni alla är guld värda. Så roligt att få tillgång till allas hjälp.

Hej,
Tack för alla fina råd till mig.
Jag har nu valt (tadam) Canon eso 500 D med normalobjektivet + ett till objektiv.
Dels har jag köpt en vad jag tror väldigt bra kamerayggsäck

Okej. Jag vet. Inte bästa objektivet: Tamron 70-300. Men jag vill börja med det så småningom kan jag köpa ett annat märke om jag tycker om att fota.
Canon 500 D som jag väntar på så ingår ju vanliga objektivet. Men då jag aldrig fotat förut, och har vänner som köpt Tamron 70 - 300 och jag sett de bilderna så är det helt OK för mig. Nu ska jag bara njuta av att lära mig fota. Jag vet att en hel del av er tycker att detta är ett "skräpobjektiv" men för mig är det inte. Utan jag tror jag behöver det för att leka med objektiv och kamera och hitta lösningar, nya infallsvinklar.

Jag har dessutom köpt en Lowepro ryggsäck som man stänger mot ryggen, bra vid trängsel, dessutom köpt en mindre väska för bara lilla objektivet. Ni ska veta att jag har läst och läst och läst och........... i 2 dagar för att fatta ett bra beslut för mig.

Just det: Ska köpa minneskort 8 GB vad är det för skillnad på klass 4 och klass 10, vilket ska jag ta?

Tack än en gång för alla trevliga svar. NI ALLA ÄR GULD VÄRDA.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar