Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rättigheter Picasa webbalbum

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag har följt ett par trådar ang. vilka rättigheter facebook har till bilder som laddas upp, och som jag ser det så ger man facebook i stort sett fritt fram att använda de bilder jag lägger där. Det är i sig inget problem eftersom jag inte lägger upp några bilder på facebook som jag bedömmer att jag vill behålla mina rättigheter och möjligheter till.

Frågan är, hur funkar det med Googles variant av webbalbum, Picasa? Det händer att jag visar bilder via Picasa som jag ev. tänker sälja eller använda på så sätt att jag inte vill hitta bilden publicerad någon annanstans utan att jag har rättigheter att vidta åtgärder.

Observera att det är inte frågan om att hindra kopiering. Jag vet att det som ligger på nätet kan kopieras. Jag vill bara veta vad jag ger Google för rättigheter att använda mina bilder när jag laddar upp dem på Picasa.

En följdfråga blir också, vad använder ni för tjänster för att presentera bilder för släkt, vänner, kunder o.s.v. Några tips på leverantörer som inte snor några rättigheter, gärna med möjlighet att märka eller markera bilder i ett album för t.ex. beställning el.dyl?
 
Picasa villkor

Läste detta om Picasa och upphovsrätten

-----------------------------------

11. Licens till Ditt material

11.1 Du behåller upphovsrätten och alla andra rättigheter som Du redan innehar i det Material Du skickar in, lägger upp eller visar på eller genom Tjänsterna. Genom att skicka in, lägga upp eller visa materialet beviljar Du Google en evig, oåterkallelig, global, royalty-fri och icke-exklusiv licens att mångfaldiga, anpassa, ändra, översätta, publicera, offentligt framföra, offentligt visa och distribuera det Material Du skickar in, lägger upp eller visar på eller genom Tjänsterna. Det enda syftet med denna licens är att göra det möjligt för Google att visa, distribuera och marknadsföra Tjänsterna och licensen kan återkallas för vissa Tjänster i enlighet med vad som anges i Tilläggsvillkoren för dessa Tjänster.

11.2 Du accepterar att licensen inkluderar en rätt för Google att göra sådant Material tillgängligt för andra företag, organisationer och personer till vilka Google tillhandahåller tjänster, samt att använda Materialet i samband med tillhandahållandet av sådana tjänster.

11.3 Du förstår att Google kan, under utförandet av de tekniska åtgärder som krävs för att tillhandahålla Tjänsterna till Googles användare, (a) överföra eller distribuera Ditt Material över olika publika nätverk och i olika media; och (b) göra sådana ändringar i Ditt Material som krävs för att anpassa Materialet till de tekniska krav som hänför sig till anslutna nätverk, anordningar, tjänster eller media. Du accepterar att denna licens skall tillåta Google att vidta dessa åtgärder.

11.4 Du bekräftar och garanterar att Du har alla nödvändiga rättigheter och behörigheter för att kunna bevilja den ovannämnda licensen.
 
Facebooks villkor:

------------------

Du äger allt innehåll och alla uppgifter som du publicerar på Facebook och du kan reglera hur det ska delas med hjälp av dina sekretess- och applikationsinställningar. Dessutom:

För innehåll som skyddas av upphovsrätten, t.ex. foton eller videoklipp (Skyddat innehåll) ger du oss uttryckligen följande behörighet, i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar: du beviljar oss en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, royaltyfri, global licens att använda allt Skyddat innehåll som du publicerar på eller i anslutning till Facebook (Innehållslicens). Den här Innehållslicensen upphör att gälla när du tar bort ditt Skyddade innehåll eller ditt konto, förutsatt att innehållet inte delats med andra som inte tagit bort det.

----------------------
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.