Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Räta upp bild i Gimp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Som rubriken säger så undrar jag hur man gör för att räta upp bilder i Gimp som jag nyss börjat använda, har förut kört med PSE7 och Irfan View och där är det ju enkelt att räta upp bilder efter tex horisontlinjen med "upprätningsverktyget", men hittar inte motsvarande verktyg i Gimp?!

Gillar Gimp förövrigt och lär komma att använda det en hel del bara jag får ordning på detta verktyg med så blir det kalas ;-)

Om det finns ett speciellt verktyg för det vet jag inte, men jag brukar använda en kombination av två saker: dels drar jag in en stödlinje så den ligger i närheten av horisonten. Sedan använder jag roteringsverktyget.

Stödlinjen får du genom att dra från en av linjalerna. Jag vill oftast ha liggande stödlinje, så den drar jag fram från den övre linjalen. Roteringsverktyget finns under Verktyg->Transformeringsverktyg->Rotera (alternativt trycker du SHIFT+R).

Tack för tipset!

Funkade ju riktigt bra när jag kom på att klicka på ändringspilarna istället för att dra i handtaget med musen för då gick det undan med roteringen ;-)

I de andra programmen sköts det ju automatisk när man ritat ut en linje att räta efter vilket är bekvämt men man kan ju inte få allt för det facila priset av 0 kr ;-)

I de andra programmen sköts det ju automatisk när man ritat ut en linje att räta efter vilket är bekvämt men man kan ju inte få allt för det facila priset av 0 kr ;-)

En av fördelarna med Gimp är att det är enkelt att skriva plugins till det, nu är det kanske inte alla som är kapabla till det, men det är för det mesta fritt fram att ta del av det andra skrivit... och det finns så vitt jag kan minnas plugins som gör precis det du vill, bara att installera.

En av fördelarna med Gimp är att det är enkelt att skriva plugins till det, nu är det kanske inte alla som är kapabla till det, men det är för det mesta fritt fram att ta del av det andra skrivit... och det finns så vitt jag kan minnas plugins som gör precis det du vill, bara att installera.

OK låter ju bra och var hittar jag som ny och ovan användare av programmet dessa "finesser" och hämtar dem då?
Finns det någon samling med plugins på den sida jag hämtade programmet eller annan sida, om så var?

Skriva program själv är inte min grej, så jag får förlita mig på andra som kan sådant och har vänligheten att dela med sig ;-)

Gimp

OK låter ju bra och var hittar jag som ny och ovan användare av programmet dessa "finesser" och hämtar dem då?
Finns det någon samling med plugins på den sida jag hämtade programmet eller annan sida, om så var?

Skriva program själv är inte min grej, så jag får förlita mig på andra som kan sådant och har vänligheten att dela med sig ;-)

Hej!

Gimp plugins hittar du här http://registry.gimp.org/
andra intressanta sidor http://meetthegimp.org/ och http://www.gimpusers.com/

lycka till med "gimpandet"

Jo, windows skall klara zip-filer, men om det inte av någon orsak gör det ändå så finns alltid gamla winzip att ladda ner.

Jo, windows skall klara zip-filer, men om det inte av någon orsak gör det ändå så finns alltid gamla winzip att ladda ner.

Jag har hämtat olika zip filer förut till datorn så Win brukar fixa det men får väl plocka ner något anant om det inte löser sig.

Det är en SCM fil som jag sparat ner och lagt i Gimp mappen under plugins men det funkar inte så testade att lägga den i Script vilket inte heller ger något resultat, så hur gör man för att det nya verktyget ska synas i programmet??

Har startat om Gimp men inget visas under Verktyg > Transformera där det enligt instruktionerna ska dyka upp, så vad har jag gjort fel?

Någon som har denna fil i uppackat format och kan maila över den, kanske får det att funka då.

I instruktionerna pratas om något som heter Path och att deet ska vara valt i Toolbox, vad innebär det för jag kör programmet på svenska?

Senast ändrad:
Gimp

Jag har hämtat olika zip filer förut till datorn så Win brukar fixa det men får väl plocka ner något anant om det inte löser sig.

Det är en SCM fil som jag sparat ner och lagt i Gimp mappen under plugins men det funkar inte så testade att lägga den i Script vilket inte heller ger något resultat, så hur gör man för att det nya verktyget ska synas i programmet??

Har startat om Gimp men inget visas under Verktyg > Transformera där det enligt instruktionerna ska dyka upp, så vad har jag gjort fel?

Någon som har denna fil i uppackat format och kan maila över den, kanske får det att funka då.

I instruktionerna pratas om något som heter Path och att deet ska vara valt i Toolbox, vad innebär det för jag kör programmet på svenska?

Hej du behöver inte öppna ett konto om du bara ska ladda hem plugins det är bara när du själv skriver och vill ladda upp. Gimp har 2 mappar för scripts prova ladda ner den till mappen som finns i din hem katalog,(vet ej om du kör win eller linux) sedan behöver du ett till script för att få det att funka ,Post Rotate Crop som finns här http://registry.gimp.org/node/18820, path verktyget är slingverktyget på svenska finns i "toolboxen ".

lycka till

Hej du behöver inte öppna ett konto om du bara ska ladda hem plugins det är bara när du själv skriver och vill ladda upp. Gimp har 2 mappar för scripts prova ladda ner den till mappen som finns i din hem katalog,(vet ej om du kör win eller linux) sedan behöver du ett till script för att få det att funka ,Post Rotate Crop som finns här http://registry.gimp.org/node/18820, path verktyget är slingverktyget på svenska finns i "toolboxen ".

lycka till

Har lagt till dssa i Gimp katalogen på C: i mappen plugins det måste väl vara hemkatalogen?
Kör med Win Vista, har testat enligt instruktionerna nu men får ingen ändring efter den linje jag ritar ut, ska man inte klicka en gång i varje ända av den tänkta linjken som bilden ska rätas efter, men hur verkställer jag det så att bilden vrids efter min linje??

Annars får jag köra med det tipset högre upp med en stödlinje funkade det med men lite irriterande att jag inte får det att funka när funktionen finns.

gimp

Har lagt till dssa i Gimp katalogen på C: i mappen plugins det måste väl vara hemkatalogen?
Kör med Win Vista, har testat enligt instruktionerna nu men får ingen ändring efter den linje jag ritar ut, ska man inte klicka en gång i varje ända av den tänkta linjken som bilden ska rätas efter, men hur verkställer jag det så att bilden vrids efter min linje??

Annars får jag köra med det tipset högre upp med en stödlinje funkade det med men lite irriterande att jag inte får det att funka när funktionen finns.

Hej! scm filer ska inte läggas in i plugin mappen dom ska in i mappen scripts.

det ska finnas en till gimpkatalog i "documents and settings" mappen i win har jag för mig,
men jag tror det löser sig om du flyttar scm filerna du laddat hem till scriptskatalogen.

mvh

Bo

Här är ett alternativt sätt att göra:

Visa - Rutnät (rutnätets täthet och färg ställs in via "Bild - Ställ in rutnät..."
Klicka på rotera-verktyget.
Klicka på bilden
Ta tag i ett av bildens hörn och drar åt det håll som behövs.

Ytterligare ett sätt är att ställa in roteraverktyget som på bilden (vilket syns i verktygslådans undre halva längst till vänster i bild). Då tar man bara roteraverktyget, klickar i bilden och drar det rutnät som härvid visar sig rätt mot horisontlinjen och klickar sedan på knappen rotera i roteradialogen (som syns under bilden på bild) så är det sedan klart:

Bilagor

• Rotera.jpg
    Rotera.jpg
    48 KB · Visningar: 826
Har flyttat filerna till script inkl Document and settings och startat om gimp men inget dyker upp under verktyg transformering där det enligt instruktionerna vid nedladdningen skulle dyka upp en rubrik som heter Straighten and crop vilket vore kalas om det gjorde men icke.

Rutnät funkar också lite fler steg men användbart det med, tack för de olika tipsen.

Fredrik183 : det var lite finurligare och funkade ju bra beskärningen får ju göras manuellt men inte så knepigt med lite träning ;-)

Senast ändrad:
Med den metod jag beskrev tar du bara roteraverktyget, klickar och drar i rutnätet, klickar på knappen rotera. Sedan är det klart. Ett litet tillägg till inlägg #14: Antalet rutor i roteraverktygets rutnät ställer man in med skjutreglaget nästan längst ned i verktygslådan på bilden. Sedan sparar man roteraverktygets inställning genom att i redigeramenyn gå in på inställningar, markera verktygsinställningar och klicka på rutan "Spara verktygsinställningar nu" till höger i dialogen. Då roterar du därefter bilder med två klick.

Angående beskärning av bilden efter rotering finns det ett plug-in som heter Resynthesizer, med vilket man i stället för att beskära bilden, kan fylla i de tomma hörnen som uppstår vid roteringen. Pluginnet dyker efter att det lagts in i plugin-mappen upp som kommandot "Heal selection" i filtermenyn under "Förbättra" (i alla fall för mig). Markera ett tomt hörn med trollspöet, utöka markeringen ett par pixlar och kör sedan heal selection. Då fylls det tomma området ut med en textur/färgton lika markeringens intilliggande pixlar. Detta fungerar inte alltid, men ofta nog blir resultatet toppen: http://www.logarithmic.net/pfh/resynthesizer. Bara som ett tips om du inte redan kände till detta.

Den bästa enskilda pluginnen till Gimp är sannolikt G'MIC som i sig är ett helt ramverk för ytterligare plugins. Det är ett slags bildbehandlingsprogrammeringsspråk (långt ord) som är avancerat och ganska enkelt på samma gång. Det kan laddas ned här

http://gmic.sourceforge.net/

och det finns en grupp på Flickr här

http://www.flickr.com/groups/gmic/

Det kan verka som det huvudsakligen är inriktat på konstiga effekter, men innehåller avancerad brusreducering, skärpning, färgjusteringar i olika färgrymder mm mm. David Tschumperlé som skrivit den forskar i bildbehandling och G'MIC är hans hobbyprojekt, han är otroligt tillmötesgående för förslag på nya plugins och kan oftast skapa dem över dagen. Jag tycker personligen att han får för många förslag av karaktären "jag behöver en plugin som kan skapa labyrinter" men själv använder jag G'MIC för ett batch-RAW-workflow.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto