Alltså bland inte ihop det nu. Jag vet det är ganska svårt med denna formatdjungel så jag klandrar ingen.
Quicktime är hos Apple ramverket för hantering av video. MOV är behållaren för video och ljudformat. h.264 är komprimeringen av videon. Som avgör t.ex. hur stor filen blir.
Microsoft har sitt egna ramverk för sin värld. DirectShow, (hette det förut iaf.)
Men om jag försöka använda lite metaforer. Bil-metaforen är klassisk.
Se Quicktime som "Trafiksystemet". Regler för storlek, längd, hastigheter, vägar, osv.
MOV-filen är själva "Bilen".
H.264 / Mpeg2 / Prores / DV eller vad man nu väljer är "Motorn i bilen".
Du kan bygga och köra bilen efter vad trafikreglerna säger.
Du kan bygga och designa bilen att kunna ta emot olika typer av motorer, och hur stor den ska vara.
Men du kan också anpassa Motorn att passa i olika typer av bilar.
Du kan sedan trimma motorn olika mycket, beroende på vilka inställningar som finns (i t.ex. h264)
h264 är en del av MPEG4-standarden. MPEG4 kan ses som ritningen för hur en viss typ av motor skall fungera. Sen kan den se ut lite hur som helst.
..eller krånglade jag till det nu?
Så, Apple har inte mer krångliga format än Microsoft. Båda har tillverkat egna format för att optimalt fungera i deras egna trafiksystem. Ska du börja köra en Applebil på Microsofts vägar kräver det att antingen Microsoft tillverkar ett sådan tillstånd eller att man anpassar bilen för det och vice verca. Det är inte friktionsfritt, och risk för krash finns.
Sen finns det de som gör format för att fungera i alla system. Eller försöker iaf. Innan var det ont om det. Enstaka format klarade spelas upp på alla plattformar. Idag är det lite bättre.
Sen så måste man förstå att även om t.ex. h.264 är ett jättebra format oavsett om den befinner sig i en MOV -bil eller AVI -bil som passar överallt så innebär det inte att det är optimerat för alla. Det gjort för att spelas upp på t.ex. webben. Inte att redigera med. Det går, men det är långt ifrån bra på det.
Kontentan är att det finns inget ultimat format för alla i alla syften. Alltså man måste skapa de format som är anpassad för sitt ändamål för att det ska fungera