Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Quicktime i PC
- Trådstartare Janne H
- Start datum
FxEffekt
Aktiv medlem
Prova med VLC, sväljer ju det mesta.
http://www.videolan.org/
Annars använd en annan komprimering, fast behåll mov containern om du måste. Ett bra program för att kolla vilken container och komprimering + all annan info om mediafiler är mediainfo som är gratis till både mac och pc.
http://mediaarea.net/sv/MediaInfo/Download
Annars använd en annan komprimering, fast behåll mov containern om du måste. Ett bra program för att kolla vilken container och komprimering + all annan info om mediafiler är mediainfo som är gratis till både mac och pc.
Janne H
Aktiv medlem
Prova med VLC, sväljer ju det mesta.
Tackar
Något format jag kan exportera från FCPX som PC´n gillar bättre än andra annars?
l1nd3c0n
Aktiv medlem
Har levererat Quicktime film till kund som funkar bra i deras Macar, men inte i PC med Windows 7.
Hur löser man enklast problemet?
Alla bra ideér motages tacksamt.
Har kunderna med Win7 installerat Quicktime? Det ingår inte i standardpaketet vad jag vet.
Janne H
Aktiv medlem
Har kunderna med Win7 installerat Quicktime? Det ingår inte i standardpaketet vad jag vet.
Ikke instalerat Quicktime, då den tros ändra andra filer...
l1nd3c0n
Aktiv medlem
Ikke instalerat Quicktime, då den tros ändra andra filer...
Då är det väl MPEG4 som är enklast kanske. AVI gillar väl Win7, men det brukar bli stora filer i onödan.
Falumas
Aktiv medlem
För PC är WMV det som fungerar bäst om man inte vill installera codecs, helst med
Windows Media Video 9 Advanced Profile WVC1 DMO-based codec. VC-1 compliant format.
VC-1 varianten är ett standardiserat format på fler plattformar än Windows, bland annat blueray.
Kan annars rekomendera VLC som nämndes tidigare i tråden.
/Karl
Windows Media Video 9 Advanced Profile WVC1 DMO-based codec. VC-1 compliant format.
VC-1 varianten är ett standardiserat format på fler plattformar än Windows, bland annat blueray.
Kan annars rekomendera VLC som nämndes tidigare i tråden.
/Karl
kim_plutonen.com
Aktiv medlem
Ni pratar om behållar-format. MOV och även AVI säger ingenting egentligen. Det som räknas är vad som finns i MOV eller AVI filen.
Man kan exportera till en MOV-fil som sedan inte går att spela upp på andra plattformar än Mac om man väljer fel komprimering. Oavsett om man har QT installerat eller inte.
Quicktime är dock rekommenderat att ha installerat om man ska på ett bra sätt kunna tillgodo se sig filer skapade i Apples miljö. Normalt MOV-filer, men det garanterar inte att det går att spela upp, beroende på vad videon är komprimerad i för format.
Jag har inte hört talas om att QT "förändrar" filer per automatik?! om den gjorde det borde det vara väl dokumenterat. Någon får gärna utbilda mig mer om detta.
AVI är ett gammalt format som fungerar dåligt i Mac-miljö, men bra i Windows. Beroende på vad man har i den fungerar den bra eller dåligt.
Anpassa formatet till hur materialet skall upplevas. Ett plattforms-neutralare format än MOV och AVI är som nämnt MP4. Där innehållet i regel är h264-komprimerad video. En hyffsat ny Windows7 och MacOSX installation ska klara spela upp MP4.
Man kan exportera till en MOV-fil som sedan inte går att spela upp på andra plattformar än Mac om man väljer fel komprimering. Oavsett om man har QT installerat eller inte.
Quicktime är dock rekommenderat att ha installerat om man ska på ett bra sätt kunna tillgodo se sig filer skapade i Apples miljö. Normalt MOV-filer, men det garanterar inte att det går att spela upp, beroende på vad videon är komprimerad i för format.
Jag har inte hört talas om att QT "förändrar" filer per automatik?! om den gjorde det borde det vara väl dokumenterat. Någon får gärna utbilda mig mer om detta.
AVI är ett gammalt format som fungerar dåligt i Mac-miljö, men bra i Windows. Beroende på vad man har i den fungerar den bra eller dåligt.
Anpassa formatet till hur materialet skall upplevas. Ett plattforms-neutralare format än MOV och AVI är som nämnt MP4. Där innehållet i regel är h264-komprimerad video. En hyffsat ny Windows7 och MacOSX installation ska klara spela upp MP4.
Falumas
Aktiv medlem
Ni pratar om behållar-format. MOV och även AVI säger ingenting egentligen. Det som räknas är vad som finns i MOV eller AVI filen.
Windows klarar inte mov utan att man installerar codecs. Däremot klarar Windows h264 i behållare som 3gp, mp4 och m2t.
/Karl
kim_plutonen.com
Aktiv medlem
Windows klarar inte mov utan att man installerar codecs. Däremot klarar Windows h264 i behållare som 3gp, mp4 och m2t.
/Karl
Med QT installerat klarar Windows en rad olika MOV-format
FxEffekt
Aktiv medlem
Kan förresten tipsa om gratisprogrammet mpegstreamclip som funkar attans bra i macmiljö för att konvertera mellan en hel hop format. Det använder quicktime som spelare och konverterare på något sätt och ska fungera i windows också om man har quicktime, jag har dock lyckats dåligt med detta i win7 64.
http://www.squared5.com/
kim_plutonen.com
Aktiv medlem
Kan förresten tipsa om gratisprogrammet mpegstreamclip som funkar attans bra i macmiljö för att konvertera mellan en hel hop format. Det använder quicktime som spelare och konverterare på något sätt och ska fungera i windows också om man har quicktime, jag har dock lyckats dåligt med detta i win7 64.
Det beror på som sagt vilken kodek man använder.
Falumas
Aktiv medlem
Med QT installerat klarar Windows en rad olika MOV-format
Självklart, men QT är väl i stort sett bara installation av codecs? Själv har jag dock inte QT installerat på någon av mina datorer, men väl VLC.
/Karl
kim_plutonen.com
Aktiv medlem
Självklart, men QT är väl i stort sett bara installation av codecs? Själv har jag dock inte QT installerat på någon av mina datorer, men väl VLC.
/Karl
Quicktime Player kan ses vara likt som t.ex. VLC, en spelare med ett antal inbäddade codecs.
Men "Quicktime" är mer. QT motorn som QT-player använder. QT-player har också export-funktion (pro versionen) och enkla redigeringsfunktioner i den. Samt så kräver vissa program QT installerat då de använder QT's codecs och/eller QT-spelare som embedded eller dess motor till att driva programmets interna spelare. Jag jobbar t.ex. med ett stort TV-produktionssystem som är beroende av QT för att kunna spela upp videofiler. Både win och mac.
Quicktime i grunden är egentligen ett ramverk av hur media ska spelas upp. Likt Microsofts DirectShow. Sen har Quicktime precis som DirectShow en spelare kopplad till sig. Man kan bygga egna spelare där man använder ramverkens motor till att rendera t,ex. video. Beroende på vilket stöd som finns.
På Mac är det inbyggt i OS precis som DirectShow är för Windows.
VLC är istället en spelare som valt att helt frigöra sig från de båda ramverken och rendera allt själv, inkl. codecs.
Falumas
Aktiv medlem
Quicktime Player kan ses vara likt som t.ex. VLC, en spelare med ett antal inbäddade codecs.
Men "Quicktime" är mer. QT motorn som QT-player använder. QT-player har också export-funktion (pro versionen) och enkla redigeringsfunktioner i den. Samt så kräver vissa program QT installerat då de använder QT's codecs och/eller QT-spelare som embedded eller dess motor till att driva programmets interna spelare. Jag jobbar t.ex. med ett stort TV-produktionssystem som är beroende av QT för att kunna spela upp videofiler. Både win och mac.
Quicktime i grunden är egentligen ett ramverk av hur media ska spelas upp. Likt Microsofts DirectShow. Sen har Quicktime precis som DirectShow en spelare kopplad till sig. Man kan bygga egna spelare där man använder ramverkens motor till att rendera t,ex. video. Beroende på vilket stöd som finns.
På Mac är det inbyggt i OS precis som DirectShow är för Windows.
VLC är istället en spelare som valt att helt frigöra sig från de båda ramverken och rendera allt själv, inkl. codecs.
QT är kanske bättre nu, men förr var det väldigt buggigt på Windows och det installerade en massa program i bakgrunden för att uppdatera Appleprodukter etc. Har hållt mig på minst en armlängds avstånd dom senaste 5 åren.
/Karl
kim_plutonen.com
Aktiv medlem
QT är kanske bättre nu, men förr var det väldigt buggigt på Windows och det installerade en massa program i bakgrunden för att uppdatera Appleprodukter etc. Har hållt mig på minst en armlängds avstånd dom senaste 5 åren.
/Karl
Massa vet jag inte men Apples Autoupdate är där, som även kommer med t.ex. iTunes och Safari, en grej som många andra program har. Bonjour är med också möjligen. Så typ det då.
Jag har faktiskt aldrig störts av QT de senaste 5 åren. Men har man inge behov MOV-formatet alls så är det givetvis onödigt att installera. Jobbar man med video på någon nivå är QT med bland standardprogrammen som man bör ha. Inom mediaindustrin är det väldigt mycket MOV som mellanformat och arkivformat.
afe
Aktiv medlem
Jobbar man med video är det kanske bra att ha QT installerat på sin Windowsdator. Jobbar man inte med video, men vill kunna se .mov skulle jag precis som andra redan gjort rekommendera VLC. Det tillför såvitt jag vet inget att ha just Apples QT installerat bara för att titta på filmerna (och alla datorer mår bäst av att ha så lite som möjligt installerat enligt min erfarenhet).
kim_plutonen.com
Aktiv medlem
Professionellt är Quicktime det man använder. Inte nödvändigtvis spelaren, men QT-motorn. Alla de stora redigeringsprodukterna har någon koppling till QT, pga. att MOV-formatet är bland de absolut vanligaste inom mediaindustrin.Jobbar man professionellt så har man säkert ett program som hanterar MOV. Behöver man installera QT om man har Premier Pro eller liknande installerat?
/Karl
Om vi pratar Premiere Pro, beror det på vilken version. Från CS5 så tröttnade Adobe på QT-motorn för uppspelning och byggde en egen (Mercury).
Men i deras installationskrav sen iaf CS3 så nämns att man måste ha QT installerat för att kunna använda QT-funktioner. Vilket i min värld borde innebära att om man INTE använder MOV-formatet på något sätt utöver kanske uppspelning så behövs inte QT. T.ex. du sitter enbart med MPEG2-format i AVI-behållare, då borde det teoretiskt fungera utan QT, iaf på Windows.
Men hur detta fungerar praktiken vet jag inte då jag personligen alltid installerar QT för att slippa fundera på om jag kommer använda MOV-format eller inte. Detta är något jag också rekommenderar de som sitter med redigering.
Vissa andra lite äldre multimediaprogram från förr (idag är ju allt online typ), brukade kräva QT, oavsett om man hade en annan spelare. De var specificerade att det skulle vara QT-player man använde för uppspelning av media som kom med programmet. T.ex. ett uppslagsverk med videoinnehåll eller liknande.
Sen har vi ju nätet, där det ibland förekommer mov-filer. Jag vet inte hur bra VLC ersätter QT-spelaren i ens webbrowser. Men det är iaf något man bör ha koll på. VLC har ju plugins för det där, men osäker på hur bra de funkar. Om någon kan upplysa mig hur bra det funkar på t.ex. Apples movietrailer-sida med VLC så vore det kalas.
I övrigt håller jag med vissa av er kring QT-spelaren, den är trög och slö i bl.a. uppstart. Men jag gillar annars vissa grafiska element och funktioner som finns i spelaren, framförallt Pro-versionen, där jag anser VLC är dålig, som å andra sidan är snabb. Så jag trivs och irriteras av båda
Och för att rätta mig själv så skrev jag lite slarvigt tidigare att VLC byggde egen render-motor, vilket inte är riktigt korrekt. VLC använder FFMPEG-motorn. Rätt ska vara rätt.