Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

QR kod

Produkter
(logga in för att koppla)

MSLink

Aktiv medlem
Någon här som känner till fotoutställningar där QR kod finns? Själv ska jag ha en fotoutställning imorgon och har redan skrivit ut QR koder som jag tänker använda där. Tror att det kan bli riktigt användbart för oss fotografer framför då allt fler har smartphones och tablet.

Mer information om QR kod hittar du här: http://www.msun.se/wp/?p=2982

Jag använde QR under såväl Planket 2009 som 2010. Jag tror jag hela fick två besökare via de länkarna under 2009 och fyra under 2010.

Det var inte dåligt, det var inte så många som kände till QR kod då under 2009 och 2010.
Tror du att QR kod är användbart nu när allt fler har smartphones och tablet?

Tänk dig en fotoutställning med QR kod på varje bild där man kan scanna för att få information samt EXIF. På det sätt kan man spåra vilken bild är mest intresse på fotoutställning. Låt oss säga en bild nummer 5 har scannats många gånger så vet man att bild nummer 5 är mest intressant objekt.

En annan idé är att kanske framtidens utställning har en tävling, vilken bild som scannats mest vinner ett QR pris :)

Det var inte dåligt, det var inte så många som kände till QR kod då under 2009 och 2010.
Tror du att QR kod är användbart nu när allt fler har smartphones och tablet?

Tänk dig en fotoutställning med QR kod på varje bild där man kan scanna för att få information samt EXIF. På det sätt kan man spåra vilken bild är mest intresse på fotoutställning. Låt oss säga en bild nummer 5 har scannats många gånger så vet man att bild nummer 5 är mest intressant objekt.

En annan idé är att kanske framtidens utställning har en tävling, vilken bild som scannats mest vinner ett QR pris :)

QR-koder har tagit jättefart senaste halvåret, speciellt i Sverige där SE är så pass stora och dom har QR-kodsläsare som standard på sina telefoner.

QR-koder har annars tagit fart med Android som numera också blivit störst på smarta mobiler. Jag tror att det kommer bli ganska många som kommer testa koderna om du sätter ut dom.

Cornflakes har QR-koder på sina paket numera. För tävlingar och info.

/Karl

Intressant info om QR men jag förstår inte hur du ska kunna veta hur många som scannat en bild?

Enkelt. Jag kontrollerar web/mailservrarna till vilka länkarna leder.

FÖr de som inte gör det så kan man ju i sitt landing script logga sånt.
Man kan använda något i stil med Google analytics.
Man kan använda något i stil med bit.ly
etc etc etc.

Ok, om man har en länk med alltså men det är väl inget måste? Kan man inte klämma in informationen om bilden direkt i QR koden?

Ok, om man har en länk med alltså men det är väl inget måste? Kan man inte klämma in informationen om bilden direkt i QR koden?

Visst kan man, men varför skulle man?

Personligen anser jag det bakvänt att lägga sån info i en QR-kod. Den typen av text är ju gjord för att läsas där och då, då bör man ju skriva ut den human readable.

Jag använde QR för att (bland annat) länka till spotity-låtar / youtube-klipp på artisterna (Konsertbilder). Samt att länka till ett .VCF för kontaktinfo.

VCF kan du lägga direkt i QR-koden så att mobilen lägger in kontakten direkt i mobilen för att gå via en hemsida.
Inte alla QR-läsare stödjer detta dock men dom flesta gör det.

Fördelen med att lägga bildinfon som hemsida är att dels kan man få fram statistik på hur många som besökt sidan och dels så hamnar sidan i historiken hos den som använt sig av den så att den kan gå tillbaka och titta igen om den så vill. Man kan ju också lägga in mer info och annan (multimedia) på en hemsida än vad som går att få till på ett papper.

Den här generatorn brukar jag använda mig av:
http://zxing.appspot.com/generator/

/Karl
PS. Jag har aldrig använt QR-koder i samband med bildutställningar dock i många andra sammanhang.

Det har du helt rätt i. Poängen med QR kod blir ju bl.a att kunden/besökaren kan få med sig mer info att läsa vid ett senare tillfälle utan att behöva släpa på en brocshyr eller dylikt eller helt enkelt för att göra reklam för sin egen websida, företag eller liknande. Poletten har börjat ramla ned nu :)

Det har du helt rätt i. Poängen med QR kod blir ju bl.a att kunden/besökaren kan få med sig mer info att läsa vid ett senare tillfälle utan att behöva släpa på en brocshyr eller dylikt eller helt enkelt för att göra reklam för sin egen websida, företag eller liknande. Poletten har börjat ramla ned nu :)

Jo, har man en utställning så är det nog fördelaktigt att i vilket fall ha en websida och att trycka ut några QR-koder är inte så otroligt mycket extraarbete och dom som vet vad det är tycker nog det är häftigt och resten tror väl kanske att det är del av konstverket. :)
Jag har använt dom för lite olika saker på kongresser och sista halvåret förra året började dom användas mer och mer.

/Karl

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto