Annons

PX625-batterier någon?

Produkter
(logga in för att koppla)

akromat

Medlem
Är på desperat jakt efter PX625 1,35V kvicksilver- batterier till min OM-1:a, då ljusmätaren inte alls funkar bra med PX625A 1,5V, alkaliska alltså.
Medveten om att de inte är till salu längre pga.
miljöskäl men jag tänkte om någon kanske har några liggande lagrade i kylskåpet eller liknande.
 
Har för mig att det finns adaptrar som man sätter in 1,5v batteriet och som tar ned det till 1,35v och där hela klabbet passar i kameran. Har sett några amerikanska sajter som säljer dylika, har dock inte adresserna i huvudet så till blir till att googla.

/Erik
 
Om det är ljusmätaren som inte funkar bra med den högre spänningen åp batteriet så är det ju bara att korrigera med iso-inställningen.
Så gör jag på min F2:a.
 
Det finns ersättare för PX625 att beställa från Micro-Tools Europe. Wein Zink-Luft celler på 1,35v som håller i ett år eller så... Kolla här för mer info.
//npet
 
Senast ändrad:
Eftersom det ändå luftas batterier här...
Vet någon hur länge kvicksilverbatterier kan lagras innan de förlorat det mesta av krutet?
 
Wein(zink-luft) problematik

Tack för era svar!
Jag läste att problemet med dessa Wein-batterier är att de behöver luft för att leverera ström och
då får inte baterrikammaren vara lufttät, vilket den verkar vara på OM-1:an.
Någon som har haft problem med det?
 
OM-ettans batteri sitter ju under ett sån där knöggligt skruvlock på undersidan. Det borde väl gå bra att borra ett par småhål i den. Det har jag sett på många andra lock av den typen, och nu har jag blivit upplyst om varför.
 
Det finns ännu ett alternativ. C.R.I.S i USA tillverkar en adapter kallad MR-9 för ersättning av PX625. Den konverterar de 1,5v från ett vanligt 1,5v silveroxidbatteri (386/SR43) till 1,35v.
Titta här för mer info.
// npet
 
Senast ändrad:
mårten skrev:
Eller om man orkar, www.px625.com . En firma i USA som har bunkrat upp med den riktiga Hg-varianten. Kan nog bli lite dyrt dock :)
Skulle tro det...inte ett pris så långt ögat kan nå, bara på frakten (som är ganska billig). Hur seriöst är det? Nån som har lust att skicka sitt kortnummer?...:p
 
Linmajon skrev:

Skulle tro det...inte ett pris så långt ögat kan nå, bara på frakten (som är ganska billig). Hur seriöst är det? Nån som har lust att skicka sitt kortnummer?...:p

$8 står det ju på Order-sidan.
 
du gör helt enkelt som så att du tar o ringer till intervision i malmö.......

www.intervision.se har jag för mig eller ev .com

så bygger dom om den så att den kommer att funka med dagens batterier........blir nog billigast i längden.

kostnad kanppt 1000 spänn sa dom när jag hörde efter, men jag har inte gjort det ännu pga att batteriet inte är slut ännu.......

hoppas det hjälpte lite i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.