Annons

Publicering

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det är det jag funderat på, kan verkligen David (brudgummen) åka dit på detta? Jag får väl göra en pakt då, blir det rättstvist med pengar som jag vinner och tidningen kräver pengar av paret, då får dom min vinst!

Brudgummen är i detta sammanhang en amatör och tidningen proffs (skall vara). De kan inte klara sig med att skylla på brudgummen eftersom de vet vad som gäller (borde veta) och VET att brudgummen aldrig kan ge bort det som han inte äger. Även om han påstått detta är det tidningens rimliga skyldighet att kolla med fotografen innan publicering!

Brudgummen är i detta sammanhang en amatör och tidningen proffs (skall vara). De kan inte klara sig med att skylla på brudgummen eftersom de vet vad som gäller (borde veta) och VET att brudgummen aldrig kan ge bort det som han inte äger. Även om han påstått detta är det tidningens rimliga skyldighet att kolla med fotografen innan publicering!

Exakt!
Tack!

När jag ger bort bilder i digital form brukar jag alltd skicka med nedanstående text för att förhoppningsvis undvika att hamna i situationer som den du nu befinner dig i:

Angående användning av bilderna.

Du har fått dessa bilder av mig! OBS att detta inte innebär att du får göra riktigt vad
du vill med dem. Upphovsrätten är fortfarande min, nämligen.

Rent praktiskt innebär det att du, utan att fråga mig, får skriva ut dem, manipulera dem,
sätta upp dem på väggen, klippa sönder dem, bränna upp dem.... ja egentligen göra vad du
vill med dem. Så länge som du, och här kommer det viktiga, gör det för privat bruk. Du får
faktiskt till och med ge enstaka kopior till dina vänner och bekanta.

Det du absolut inte får göra utan min uttryckliga tillåtelse är att publicera dem!
Du får alltså inte låta dem ingå i något tryckt material som t ex tidning, broschyr eller så.
Du får heller inte lägga ut dem på internet. Inte ens på en privat hemsida.
I alla fall inte utan att fråga mig. Men om du frågar är det mycket möjligt att du får göra det.

Detta är inte för att jag vill vara taskig på nåt sätt, utan helt enkelt för att jag vill
ha lite koll på vart mina bilder tar vägen. Jag vill själv bestämma hur, var, när, i vilket
skick och på vilket sätt mina bilder publiceras. Så är det bara...

Hoppas du gillar bilderna!!

Om du har tappat bort mitt telefonnummer så är det.....

Hälsningar Anders

Lysande text! Kan man få upphovsmannens tillstånd att kopiera texten för egen användning i motsvarande situationer? Dvs. får jag knycka din text rätt av? :)

Lätt att vara efterklok, men min tolkning av vad som skett är att brudgummen i det här fallet inte haft klart för sig vad han fick och inte fick göra med dina bilder. Han trodde kanske att eftersom han fått bilderna fick han göra vad han ville med dem, vilket ju alltså är fel, om inget annat avtalats.

Det är nog ganska rätt gissat, tror jag, men ändå tämligen irrelevant. Det som publicerar måste förvissa sig om att ha tillstånd från upphovsrättsinnehavaren innan publicering.

Men visst är ditt förslag om att skicka en förklaring om vad upphovsrätten innebär ett bra förslag.

Jag får prata med dem och säga som det är, jag tror båda förstår! Vad ska dom bli arga över egentligen?

Ja, det enda du behöver förklara för brudparet är att de inte ska göra om det. Brudparet har inte gjort ett så värst stort fel, och knappast med avsikt. Deras misstag är inte det stora misstaget.

Ja, det enda du behöver förklara för brudparet är att de inte ska göra om det. Brudparet har inte gjort ett så värst stort fel, och knappast med avsikt. Deras misstag är inte det stora misstaget.

Jag har pratat med brudparet, som i sig är GANSKA irriterad på denna kvinna som gjort reportaget. De bad om att få granska artikeln innan tryckning och godkänna så det står saker som de står för och kvinnan svarar nått med att hon inte har tid med en massa sånt för hon ska göra en hel tidning och blabla..nu är tidningen tryckt utan varken mitt eller parets godkännande..............!
De stöttar upp mig helt i detta!

Bra Anna! Du kan väl låta oss veta hur det hela går så småningom.

Absolut! Det lovar jag :)

Är det nån som känner sig uppmanad och vill får den gärna hjälpa mig att skriva ihop ett bra och professionellt brev till kvinnan....jag har lite svårt med hur jag ska formulera mig och så. Maila mig gärna isåfall.

Har även kontakt med bildombudsmannen och rådfrågar...

Vi löste det som så att några av mina bilder kommer publiceras på hemsidan som chefen bakom mässan har med mitt namn givetvis!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar