Annons

Publicering av vimmelbilder....

Produkter
(logga in för att koppla)

bananskal25

Aktiv medlem
Hej!
Jag är ganska mycket ute och tar bilder på discon osv, och de flesta är med på det/vet om att de blir fotade. Men vad gäller lagen när det gäller att lägga ut de på nätet?
Måste de godkänna bilderna först, för ibland så visar jag de bilden jag har tagit på de, men ibland händer det att inte visar det.
Alltså det är en allmän plats, och då får man kanske räkna med att bli fotad... men vad gäller i själva lagen, får man, lr får man inte lägga ut bilder om de inte har godkänt det.
Sen även om de har godkänt det och efteråt kommer de och påstår motsatsen... nu är det kanske muntligt avtal som gäller. Vem har rätt i så fall?
Ni som kan hänvisa till länkar så är jag tacksam, Vill gärna hålla mig uppdaterad om lagar, så att man inte råkar själv illa ut...
Tacksam för svar, eller komplenterade uppgifter angående detta!
Min bilder finns annars på http://bananskal_photo.pixbox.se för att beskådas och kommenteras. Vill gärna veta vilka som är "lagliga" och eller "olagliga"
 
Bra fråga. Den har säkert ställts tidigare och det finns nog ett svar här nånstans men jag personligen tycker det är rätt svårt med att tolka lagtexter osv så jag undrar detsamma.

Jag är mycket på motorevenemang och tar bilder på bilar med tillhörande folkskara runt dem, så jag undrar ungefär samma sak. Måste man ha ett godkännande från de personer som är med på bilderna om att det är ok att publicera?

Tack på förhand

//Micke
 
Alltså jag anser att gå runt å fråga varje människa om lov om att få avända bilden om de är med hade varit ganska jobbigt och tidskrävande.
Jag tror dock att så länge man inte kränker personens integritet, porrbilder osv på en viss person så är det väl ok att publicera bilden?

Det hade varit ganska jobbigt att gå runt å fråga var och en... men det är dock fortfarande intressant om vad lagen säger... så nån som vet får gärna länka mig dit! ;)
 
Detta verkar vara en knivig fråga. Vore det för mycket begärt att be någon av sajt-ägarna att sätta ned foten och skriva en artikel i ämnet, eller ange någon regel, eller så? Även en kommentar som säger att det inte finns någon regel är en viktig upplysning.

Jag har en härlig bild på en liten kille som blir spöksminkad i ett köpcentrum, men jag är mycket osäker på om det är korrekt att publicera den bilden. För säkerhets skull har jag bestämt efter att ha lästa några trådar och PUL, att inte publicera.

Per.
 
Hej!

Är inte 100 på hur det fungerar men det du ska göra är att anmäla en ansvarig utgivare och skaffa utgivningsbevis. Läs med på pul.nu eller datainspektionen.se.

Hoppas det kan hjälpa dig.

/Håkan
 
Thurfoto skrev:
Hej!

Är inte 100 på hur det fungerar men det du ska göra är att anmäla en ansvarig utgivare och skaffa utgivningsbevis. Läs med på pul.nu eller datainspektionen.se.

Hoppas det kan hjälpa dig.

/Håkan

Tack, Håkan, men jag tänkte på Fotosidans sajtägare, och de är med stor säkerhet redan pålästa.

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.