ANNONS
Annons

Publicering av Pressbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

lothus

Medlem
Tjena, jag har ett par frågor.

Jag tog ett gäng pressbilder åt ett band för ett tag sedan som de skall använda för att markandsföra sig.

Nu till problemet. Inför ett gigg gjordes en intervju med bandet i två tidningar där MINA bilder användes. Den ena tidningen publicerade mitt namn men inte den andra. Jag blev sur och ringde upp tidningen där de bad så hemskt mycket om ursäckt och publicerade en rättelse dagen därpå med en liten bild till.

Frågan lyder alltså: Är tidningarna skyldiga att ersätta mig rent ekonomiskt när de använder sig av mina bilder eller räcker det med en byline? Och om de inte sätter ut byline, räcker det då med en rättelse?
(Bilderna var på framsidan och ett mittuppslag!)

Skulle vilja att någon med koll på publicering av bilder kunde hjälpa mig i denna fråga.

Tacksam för svar
MHV Henrik

Press- och promobilder brukar vara gratis att publicera, men självklart ska ditt namn som upphovsman vara med.

Anledningen till att bilderna "ska" vara gratis, enligt mitt sätt att se det från andra sidan, är ju att det är ju till att börja med en del av marknadsföringen av bandet, det ska inte tidningen betala för. Dels är pressmaterial i form av gratis bilder lite av betet för att tidningen över huvud taget ska ägna någon som helst uppmärksamhet åt bandet.

Om jag vore fotograf och skulle ta bilder till ett band, (nu är jag i och för sig fotograf), då skulle jag ta några "enklare" gratisbilder för press och sedan några lite mer genomarbetade bilder för skivomslag, affischer eller vad det nu kan handla om. Dessa skulle jag förstås ta duktigt betalt för.

Tackar för svaret, men hur blir det när tidningen "glömmer" eller missar att skriva ut mitt namn? Räcker det med en rättelse i tidningen då?

Att de använder bilderna är jag ju bara glad för, men när de misssar bylinen, det är det som gör mig sur :)

Förstår att du blir sur.
Om den som publicerat bilder inte nämnt upphovsmannen så är det normalt att fotografen debiterar 10 procent av priset, om jag inte missminner mig.

Men nu var ju de här bilderna gratis så då blir det lite svårt att ta procent.
Om det räcker med en rättelse om tidningen glömt sätta ut ditt namn som fotograf vet bara du.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.