Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicering av bild i lärobok, behöver hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

ixox

Aktiv medlem
Jag fick precis mailet nedan från ett bokförlag som vill använda min bild. Jag har aldrig sålt någon bild förut och har ingen koll på hur jag ska göra, lite ersättning vill jag ju ha om jag kan få det.

Är det någon som har lite tips och råd?

/Oskar

__________________________________
:: Usage of Image from your Photostream


Dear ixox,

I'm an editor with Pearson Education in Singapore, and am
currently preparing an undergraduate marketing textbook
tentatively titled "Essentials of Services in Marketing"
(1st edition) to be published around June 2008.

If there are no objections, I would like to use the image
“Vegas by night” from the website
http://farm4.static.flickr.com/3211/2458206842_647aa6e503.jpg?v=0
for Chapter 12 of the textbook to illustrate a paragraph on
the customer relationship management of Harrah’s
Entertainment. I selected your image because I found it
incredibly appropriate and exceptionally well taken.

As this is an educational publication, any assistance
rendered will be very much appreciated. If you are an avid
or amateur photographer, we believe the presence of your
image credited in your name inside the publication will no
doubt provide an excellent opportunity to bolster your
portfolio. In appreciation of your contribution, we can
also provide you with the complimentary Chapter soft-file
portable document format booklet where your image was
adapted for use.

We require non-exclusive world rights in all languages for
this edition and any subsequent editions. These rights will
in no way restrict re-publication of your material in any
forms by you or others authorized by you. Should you not
control these rights in their entirety, please let me know
who does and supply their address. Full acknowledgement
will be made to the source of this material.

We would greatly appreciate your consent to this request.
If so, please also indicate the appropriate photo credit
line to be used.

If you have any queries about this request, please contact
me and I will be glad to furnish you with more details.
Thank you very much!


Regional Publishing
Pearson Education South Asia
 
Skulle tippa på att det är ett mail de skickat till massor med folk och där de tar den som gör det gratis. Personligen tycker jag du ska vara nöjd med att de vill publicera dig. Jag skulle ha tagit en kopia av boken som betalning. Det står ju klart och tydligt att de inte kommer att publicera den något mer än i boken (du kanske ska be om skriftligt avtal på det) och att du får fulla credits för det i boken.

Se det som en god gärning när det gäller undervisning. *tycka*

:)
 
Jag funderade lite i de banorna också, det kan ju vara roligt att få den publicerad.
 
Ingen som har lust att tvätta min bil gratis? Ni kan ju se de som en erfarenhet och som referens för framtida tvättningsuppdrag.
 
Jag tycker att du gott kan ta betalt som proffs. Det är de som kontaktat dig och vill köpa din bild. Alltså bör den vara den bäst lämpade bilden för deras bok.

Det enda jag skulle fundera på, om jag hade fått frågan, är om jag måste anpassa priset till deras marknad. Om du tar betalt enligt svenska prisnormer kanske du kräver hundra gånger normalt bildarvode enligt deras praxis. Tyvärr lär detta vara svårt att få reda på.
 
Jag känner avsmak för alla dessa försök att tigga till sig saker som företagen sedan tänker tjäna pengar på.
 
Enig med dig Fredrik...

Finns inte en chans att en förläggare av ens studielitteratur trycker en bok till självkostnadspris... Även dessa förläggare vill ju tjäna pengar på det dom gör och ett bra sätt att dra ner på kostnaderna är ju att tigga åt sig gratis bildmaterial.

Jag hade tagit betalt.
 
Jag trodde faktiskt att Pearson var ett seriöst företag, men det här liknar ju de enklaste varianterna av bondfångeri. Jag skulle kräva betalt minst enligt de riktlinjer som SFF och BLF anger för svenska förhållanden.
 
Och enligt SFF-prislista är det 1000-1600 kr jag ska ta för en liten bild, beroende av upplaga (plus moms)? Eller missar jag något?
 
Dom skriver ju i texten i stort sätt att du som amatörfotograf säkert nöjer dig med att få en bild publicerad mot byline. Eller så är min engelska för dålig.

Men svara dom, vore intressant att se vad de svarar sen.
 
Vad skulle då ni som vet/tycker så mycket ta betalt? Är jag rätt ute i mitt tidigare inlägg?
 
Har fått ett liknande

mejl för nåt år sedan från Pearson Education i USA. Jag struntade i det. När jag nu ser att du fått en liknande förfrågan verkar det som om detta multinationella företag har hittat ett sätt att skaffa gratis illustrationer till sina böcker. Om det är så är det illa. Ett företag med förlagsverksamhet borde ha mer heder. Kan tänka mig vad som händer om man missbrukar upphovsrätten då det gäller deras produkter. Fast jag kan ju inte veta om jag har rätt.
När jag skriver så kommer jag också på att Harrahs måste ha en informationsavdelning som med största säkerhet kan ge Pearson bra gratisbilder.
Märkligt är det hela på en massa vis. Men du kan ju prova att ta betalt och sen tala om här hur det gick.
Tycker Klas B
 
Re: Har fått ett liknande

klazzze skrev:
När jag nu ser att du fått en liknande förfrågan verkar det som om detta multinationella företag har hittat ett sätt att skaffa gratis illustrationer till sina böcker. Om det är så är det illa. Ett företag med förlagsverksamhet borde ha mer heder. Kan tänka mig vad som händer om man missbrukar upphovsrätten då det gäller deras produkter.
Det är ju inte frågan om att Pearson missbrukar, eller ens försöker missbruka, någons upphovsrätt, så jämförelsen haltar lite.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.