Annons

Publicerade bilder utan mitt namn

Produkter
(logga in för att koppla)

Mastermic

Medlem
Hej alla! jag har en liten fråga, sålde för ett tag sedan två bilder till SVT (bara publiceringsrätten) och nu såg jag bilderna i en gratis tidning bild 1 ca ett A4 stor och den andra lite mindre. men mitt namn fanns inte med bara bild:SVT, vad tycker ni att jag ska göra.
Är det SVT eller tidningen jag ska kontakta ??
Tidningen säger att dom har en upplaga på ca 175000 med 500000 läsare.

Tack på förhand.
 
Mastermic skrev:
Är det SVT eller tidningen jag ska kontakta ??
Tidningen säger att dom har en upplaga på ca 175000 med 500000 läsare.

Det är tidningen som har publicerat bilderna och därmed är ersättningsskyldiga.

Vill tidningen sedan resa krav mot SVT för deras eventuellt klumpiga hantering är inte det din huvudvärk.

Skicka faktura.
 
Vad gjorde du? kommer du att kräva nån ersättning?
Börjar bli många såna här trådar utan slut nu...
 
Håller med KGS, det börjar nästan bli principiellt viktigt att folk kräver sin lagliga ersättning, annars så barkar det iväg.
 
Och jag svara som vanligt:
Börja med att kontakta utgivaren och tala om att de använt din bild. De flesta kommer att erkänna sitt fel och när diskussionen om ersättning kommer så gäller det att vara övertygande om att nivån bör vara i samma härad om BLF eller liknande prislista.

Man kommer långt genom att vara vänlig men santidigt professionell. Att börja med hot och jurist snack skapar bara incitament till tvister.
 
Jag e lite trött på alla såna här trådar som startas, fylls med goda råd och kämpaglada tillrop o sen får man aldrig veta vem mördaren är... eh... hur det gick menar jag.
 
Sorry

Jag och reklambladet har kommit överens, dom betalar 6000:- och jag är nöjd!
ursäkta att jag inte svarat har mycket att gör just nu.
 
nice, bockar av som en "success-story"
Hoppas du gör nåt riktigt kul för slantarna!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.