Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicera uppdragsbilder före uppdragsgivaren

Produkter
(logga in för att koppla)

Wizard

Aktiv medlem
Rubriken är inte den bästa, men........

Har en liten fundering angående det här med att man publicerar bilder man tagit på uppdrag av någon innan uppdragsgivaren själv gett ut/publicerat bilden/bilderna..

Finns det några regler eller någon praxis för detta.. Hur gör, eller vad anser ni som jobbar med detta??

/Peter
 
Det beror väl till stor del på hurvida ni kommit överens om något särskilt, om inte så beror det väl snarast på om du arbetat så självständigt att du kan anses ha kvar upphovsrätten till dina bilder. Om inte så är det rimligtvis inte tillåtet för dig att publicera dina bilder varken före eller efter det att din uppdragsgivare publicerat bilderna.
 
Uhh, uphovsrätten är väl alltid min om den inte avtalas bort och det är väl ganska ovanligt.. Eller???
Om jag är anställd som fotograf på ett företag så äger väl företaget den ekonomiska rätten till bilderna men upphovsrätten är och förblir väl min??

Jaja, lagvrängeri är inte min grej och det vore direkt ljug att säga att jag vet hur det ligger till..

Men.... Ponera att ingen överenskommelse finns och jag arbetar så självständigt som en frilans kan göra, dvs jag får ett uppdrag och jag genomför det med egen utrustning, egen rekvisita och i egna lokaler.. När och om är det i så fall ok att i referenssyfte publicera de bilder man tagit.. Skall man rent av komma överens med uppdragsgivaren för varje enskilt uppdrag eller finns det några "regler" för hur man får/skall göra?

Många frågor blir det, men frågar man inte får man inget veta :)

/Peter
 
Wizard skrev:
Rubriken är inte den bästa, men........

Har en liten fundering angående det här med att man publicerar bilder man tagit på uppdrag av någon innan uppdragsgivaren själv gett ut/publicerat bilden/bilderna..

Finns det några regler eller någon praxis för detta.. Hur gör, eller vad anser ni som jobbar med detta??

/Peter

Kort sagt kan man väl uttrycka det som så här - vill du ha fler jobb i framtiden av samma uppdragsgivare så låter du bli att lägga ut bilderna innan de tryckts.
Praxis.
 
Re: Re: Publicera uppdragsbilder före uppdragsgivaren

ZoMbiE skrev:
Kort sagt kan man väl uttrycka det som så här - vill du ha fler jobb i framtiden av samma uppdragsgivare så låter du bli att lägga ut bilderna innan de tryckts.
Praxis.

Jo, det är så jag resonerar också, men när bilden/bilderna är publicerade är det då ok att lägga ut bilderna i tex en portfolio för att ha som referens eller måste man ha tillstånd från uppdragsgivaren för detta? Hur gör du/ni som som jobbar med detta och använder tidigare jobb som referenser (om ni nu gör det)?

/Peter
 
Om du lägger bilderna på nätet så gäller ju medgivande från personen på bild självklart, ställer du ut dem eller har dem i folion så krävs inget tillstånd.
Personligen så lägger jag ut färre på nätet än de jag använder som foliobilder.
Ser det som en självklarhet att visa upp jobb man e nöjd med för potentiella uppdragsgivare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.