Annons

Publicera trots fotoförbud (och diskussion om avtal)

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett kvitto är oftast opersonligt och inte. knutit till viss person. Både kvitto och biljettköp kan oftast byta ägarr hur som helst. Ett avtal med underskrifter eller inspelat medgivande är lite svårare att överlåta

Det finns ju olika sätt att göra avtal, och olika sätt att överlåta avtal. Det jag funderade över är varför det inte skulle vara ett avtal när man handlar i butik oavsett om det är en jacka eller playstation.

Kanske, ett avtal för mig är personknutet och nån typ av förmedling vad man förpliktigar sig att göra. Menar du på att man kan råka gå med ett avtal man inte känner till om om man köper en jacka och inte blir informerad eller skriver pp nåt att man måste köpa 100 jackor till för 10000kr stycket?
Nån form av sktiftligt avtal kommer ske vid såna här tillfällen.

Som jag ser det med butiksköp och avtal.
När jag köpt jackan i det här fallet, så förbinder inte jag mig till någonting gentemot butiken.
Ett avtal kan ju inte vara enkelriktat.
Garanti, öppet köp och allt därtill är inte något jag tecknar ett avtal för (i de flesta fall)

Kanske, ett avtal för mig är personknutet och nån typ av förmedling vad man förpliktigar sig att göra. Menar du på att man kan råka gå med ett avtal man inte känner till om om man köper en jacka och inte blir informerad eller skriver pp nåt att man måste köpa 100 jackor till för 10000kr stycket?
Nån form av sktiftligt avtal kommer ske vid såna här tillfällen.

När du köper en vara ingår du ett avtal. Du förpliktigar dig att betala priset och affärsidkaren förpliktigar sig att leverera varan.

Det måste vara den vanligaste avtalsformen och är reglerad här: https://lagen.nu/1990:932

Hahaha det där är ju underförstått att man ska betala för en vara i en butik. Hur översätter du denna form i vår diskussion?

Anser du detta som en vanligt avtal så gör du det. Helt plötsligt behövs inte längre underskrifter eller upplysning av vad som gäller

Nä, jag förstår att det är en typ av underförstått "avtal" men tycker det är helt annan sak än tråden handlar om.
Det var du som drog in denna typ så jag undrar hur tänker map på trådens diskussion

Nä, jag förstår att det är en typ av underförstått "avtal" men tycker det är helt annan sak än tråden handlar om.
Det var du som drog in denna typ så jag undrar hur tänker map på trådens diskussion

Pratar du med mig? Citera gärna så syns det.

Jag hade tidigare en diskussion med Erland och PMD om konsertbilders användning och biljetters avtal som Erland tyckte var klarlagt men som jag inte fick ihop med det som PMD skrev.

Konsumentköplagens avtal har i det fallet utökats med finstilt text på tex biljettens baksida om att man inte får publicera bilder eller liknande och jag funderar på huruvida det avtalet gäller. Erland verkar tycka det är fritt fram ändå men PMD verkar tycka motsatsen om jag tolkar hans inlägg rätt. Jag tycker inte saken blivit utredd eller så avser vi olika saker. Har hänt förr.

(har läst juridisk grundkurs på universitetsnivå men den räcker inte i detta fallet)

Ok. Jag kanske inte kan tillräcklig med juridik för sånt här. Därför har jag färdigskrivna avtal där alla ska skriva under.

Men kan det förefaller mig underligt att ett finstilt avtal på ett kvitto/biljett kan vara ett avtal ifall inga namn, underskrifter, personuppgifter eller annat föekommer.
Minderåriga kan köpa såna biljetter där det är såna förbud. Dessutom kan biljetten ges som present och denna avtalsöverlåtelse är för mig obegriplig.
Får väl ta en kurs i juridik när den dagen kommer jag anser mig behöva det i min vardag.

"Avtal
Vare sig du har läst villkoren i ett avtal eller inte, är du i regel bunden av dem. Det enda som krävs av säljaren är att han gett dig möjligheten att läsa dem."

Om man ska dra det här till det extrema, så kan man fråga personalen som sitter i kassan på matvaruaffären om vilket avtal som gäller och få det delgivet innan man betalar.

Är det görbart eller anpassar vi avtalsrätten efter rådande situation. När det kommer till förbrukningsmaterial och dagligvaror, är det nog ingen som bekymrar sig över vad för avtal jag ingår med butiken. Jag bryter ju inte direkt något avtal om jag dricker upp kaffet som jag bryggde hemma.
När det kommer till sällanvaror eller dyra produkter typ bil eller dyrare elektronik är vi nog lite mer noga med vad som gäller, och kanske till och med läser igenom köpeavtalet.

...
När det kommer till sällanvaror eller dyra produkter typ bil eller dyrare elektronik är vi nog lite mer noga med vad som gäller, och kanske till och med läser igenom köpeavtalet.

MM m flera brukar dessutom ha tilläggsregler i avtalet, flera sidor om man köper något dyrt. (Tillägg: dvs regler som gäller utöver det som står i konsumentköplagen, men inte strider mot den)

Man godkänner genom att betala, inte genom att skriva under.

Så gäller tilläggsreglerna för MM borde de väl gälla för en konsertarrangör?

MM m flera brukar dessutom ha tilläggsregler i avtalet, flera sidor om man köper något dyrt. (Tillägg: dvs regler som gäller utöver det som står i konsumentköplagen, men inte strider mot den)

Man godkänner genom att betala, inte genom att skriva under.

Så gäller tilläggsreglerna för MM borde de väl gälla för en konsertarrangör?

Om du inte fått möjlighet att läsa avtalet innan du betalar så blir det ju intressant om det kommer till en tvist.

Alltså sånt tjafs om MM och flera sidor handlar ju om deras skyldigheter utöver konsumentköpslagen vad se ger extra och vad som täcks av den eller inte. Det är inget avtal utan information.
Dessutom så för såna dyra saker och extra avtal så registrerar man produkten hos en specifik person. Nu var det ju vanliga kvitton ex en jacka.

Men är konsumentköplagen ett avtal? Jag erkänner villigt att jag inte vet mycket om detta, men en lag är väl en lag. Ett avtal är nånting annat, nåt frivilligt. Att lagen sen pratar om "avtal" är väl att tolka som "andra avtal, förutom det som står i lagen". Eller?

Där ser man! Men finns en hel del luckor och säkert en hel del undantag. Exemplet hos ARN tex.

Står ju också på den där sidan:

Det finns dock två undantag. Har du fyllt 16 år och handlar för pengar som du själv har tjänat har du rätt att ingå avtal. Den som har eget hushåll före 18 års ålder har rätt att handla till hushållet. Undantagen gäller dock endast kontantköp. Du har aldrig rätt att handla på kredit om du är under 18 år.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar