ANNONS
Annons

Publicera bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

rikkarden

Ny medlem
Har läst lite här vad som gäller att publicera bilder på personer.

Min fråga är vad som gäller att publicera låt säga bilar. Om jag har en hemsida är det då fritt fram för mig att lägga upp bilder på bilar jag tagit kort på utan ägarens vetskap?

Måste regnr kanske döljas?
Nu var bilar bara ett exempel, det kan ju även handla om hus, egendom och allt annat. Är det bara att lägga upp på nätet som man vill eller?

/ Rikkard

BIlar omfattas inte av PUL. Möjligen kan biltillverkaren hävda sin upphovsrätt till själva bilen och den publicering av avbilden du gör. Men det har väl hittills aldrig hänt med tanke på att bilar dagligen publicerars i tidningar, av skiftande slag, i både positiva och negativa nfallsvinklar på texten och bilens skick.

Och vad gäller regnr?

I fallet bilar då är det även fritt fram med regnr? Inget jag måste ta hänsyn till?

Med tanke på ditt svar att inte bilar omfattas av PUL antar jag det gäller all annan form av egendom också? Så som hus, cyklar med mera?

/ Rikkard

En till liten fråga...

Har en till liten fråga också. Har försökt hitta svar på den, men har inte fått riktigt svar på den. I form av ja eller nej typ.

Om jag har med mig kameran på en fest t.ex och sen vill lägga ut bilderna på nätet är det då okej?
Eller måste jag har alla personers medgivande?

Eller om jag har med mig kameran på stan eller i en park, kan jag knäppa kort på en massa folk och lägga upp på nätet utan medgivande?

För i princip är det väl det alla tidningar gör när de lägger ut kort på alla i artiklar på nätet eller?

/ Rikkard

Alla bilder som du tagit har du rätt till och får fritt publicera så länge du inte plåtar av något hemligt eller något som någon annans bild. PUL medger publicering som är harmlös på nätet. Och all annan publicering är fritt fram.

Sedan när gäller det gäller själva fotograferingen är reglerna enkla. Så länge du står på offenlig plats eller din egen egendom får du plåta fritt - vad du då plåtar (t ex in i grannens hus) bryr sig inte lagen om så länge som du inte begår något brott (som att plåta något hemligt eller bete dig föragelseväckande).

Med andra ord: Kör på - det finns inga hinder.

Att jämföra med tidningar är lite klurigt eftersom de har journalistiska syften - och då gäller inte PUL alls.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar