Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicera bild på sällsynt fordon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, varför tror du det? Sverige har regler om varumärkesintrång osv.
Det har väl alla länder. Vad menar du?
Om svenska lagar (t ex PUL och lagen om namn och bild i reklam, som har varit aktuella i tråden) finns översatta till engelska känner jag tyvärr inte till.

Du klippte bort fallet med produktbild (volvo på bilvårdsprodukt utan tillstånd)

och politikernas porträtt (i tunnelbanan) utan tillstånd.

Bägge ok?
 
Det har väl alla länder. Vad menar du?
Att varumärkesintrång inte är lagligt i Sverige.

Du klippte bort fallet med produktbild (volvo på bilvårdsprodukt utan tillstånd)

och politikernas porträtt (i tunnelbanan) utan tillstånd.
Jag ber om ursäkt om du blir stött av att jag inte citerar vartenda ord du skriver. Anledningen är att jag försöker göra mina inlägg så läsliga som möjligt.

Fallet med produktbilden har jag kommenterat. Det andra fallet känner jag inte till.
 
Att varumärkesintrång inte är lagligt i Sverige.

Är det någon som ifrågasätter det?
Jag ber om ursäkt om du blir stött av att jag inte citerar vartenda ord du skriver. Anledningen är att jag försöker göra mina inlägg så läsliga som möjligt.

Fallet med produktbilden har jag kommenterat. Det andra fallet känner jag inte till.

Inte stött, tvärtom rätt van. Vi diskutterar ju ibland. Du har ovanan att bruka klippa rätt friskt i andras personers inlägg. Ett tips är att lägga in "..." där du plockar bort bitar, eller helt enkelt låta texten vara kvar, det är ju trots allt inte din text. Då blir det dessutom tydligare vilka bitar du valt att inte kommentera, men det är kanske viktigare att ha rätt än att vara tydlig? ;-)

Det är dessutom oeffektivt att inte förtydliga utan bara skriva "det har jag redan svarat på" trots att du säkert med en ännu kortare formulering lätt kundat svarat på frågan. Eller?

Du kanske tycker du har svarat men jag försöker igen:

Räknar du volvobilden på flaskan som marknadsföring? Och om inte, kräver en sådan bild tillstånd av Volvo? Vi pratar fortfarande om svenska förhållanden.
 
Är det någon som ifrågasätter det?
Nej, det tror jag inte. Det var ju ett svar på din lite märkliga fråga "Så din ståndpunkt är att det inte finns någon regel mot visning av andras varumärken i marknadsföring?"

Räknar du volvobilden på flaskan som marknadsföring?
Som sagt: Sverige har regler om varumärkesintrång osv. Vad jag "räknar" ett av dig påhittat exempel som är kanske inte så meningsfullt att diskutera.
 
...

Som sagt: Sverige har regler om varumärkesintrång osv. Vad jag "räknar" ett av dig påhittat exempel som är kanske inte så meningsfullt att diskutera.

Det där är fortfarande ett ickesvar. Ingen ifrågasätter att sverige har regler om varumärkesintrång.

Om du inte vet är du fullt fri att säga det utan att vara ohövlig.

Jag antar att jag ska läsa ditt inlägg som: "Jag vet inte och jag är inte så intresserad, men om man letar upp reglerna om varumärkesanvänding så finns det säkert information där om produktpresentation etc"

Det verkar finnas behov att skilja på marknadsföring och kommersiellt bruk. Varför jag är intresserad är att jag råkar ut för frågan då och då, fast då internationellt.
 
Vilket ämne

Jag undra fortfarande vilket ämne boken behandlar, påhittade exempel gör det inte mer begripligt tyvärr. Är ämnet boken handlar om, hemligt eller känsligt?
 
Det där är fortfarande ett ickesvar. Ingen ifrågasätter att sverige har regler om varumärkesintrång.
Du frågade (om man nu ska vara välvillig och tolka det som en fråga) mig "Så din ståndpunkt är att det inte finns någon regel mot visning av andras varumärken i marknadsföring?" trots att jag inte hade skrivit något om det. Mitt svar var givetvis nej och meningen "Sverige har regler om varumärkesintrång osv." en motivering/förklaring till detta. Vad du "råkar ut för ... internationellt" är kanske ett ämne man kan diskutera i en annan tråd.

Edit: Om du uppfattar mig som ohövlig ber jag om ursäkt, men det är lätt att bli lite irriterad när man tillskrivs uppfattningar som man inte har framfört eller avkrävs svar på frågor som man inte har intresse av att diskutera.
 
Du frågade (om man nu ska vara välvillig och tolka det som en fråga) mig "Så din ståndpunkt är att det inte finns någon regel mot visning av andras varumärken i marknadsföring?" trots att jag inte hade skrivit något om det. Mitt svar var givetvis nej och meningen "Sverige har regler om varumärkesintrång osv." en motivering/förklaring till detta. Vad du "råkar ut för ... internationellt" är kanske ett ämne man kan diskutera i en annan tråd.

Edit: Om du uppfattar mig som ohövlig ber jag om ursäkt, men det är lätt att bli lite irriterad när man tillskrivs uppfattningar som man inte har framfört eller avkrävs svar på frågor som man inte har intresse av att diskutera.

Du framför din åsikt om hur du anser det fungera och vilka regler som anses gälla. Därför formulerade jag mig som om du hade en ståndpunkt.

Du antyder att du kan ämnet, skriver med en ton av att detta är fakta, men sen blir man aningen avsnäst när man ställer frågor om närliggande eller delämnen...

Jag var genuint intresserad om du visste vad som gällde eftersom jag, tyvärr, fått olika information om frågan, i Sverige (produktetiketter, böcker, t-tröjor) och utomlands. Bildbyråerna, ja nästan allihop verkar inte acceptera/respektera svenska lagar när bilder tas av svenska fotografer på svenska motiv.

Släpper det nu, det får bli en ny tråd, så slipper vi tjafsa om detta, åtminstone här.

Edit: Ursäkten accepteras förstås, jag var säkert för "på-ig"

Missade ett ord också.
 
Senast ändrad:
Bilen, vilken bil är det?

Ämnet:
Ägaren till bilen kan inte kräva något om bilden är tagen på allmän plats.
Möjligen kan tillverkaren och ägaren av varumärket göra det.

:)
 
Nej ägaren till varumärket kan inte heller göra något.

Så här funkar det.

Upphovsrätt är den enda immateriella rättighet man inte behöver söka skydd för.

Varumärke, patent och mönsterskydd. mm måste rättighetsinnehavaren ansöka om skydd.

Sen finns det kategorier av vilket skydd man ska ha tex Puma är skyddat som logo på kläder. men inte på en skiftnyckel.. som ett exempel.

Nån Property release behövs inte eller i sverige det är utländska bildbyråer som kan ha det om det inte är i redaktionellt syfte
 
Bilen, vilken bil är det?

Ämnet:
Ägaren till bilen kan inte kräva något om bilden är tagen på allmän plats.


:)

Så om bilen står parkerad på en privat parkering, så kan man inte använda bilden hur som helst? Jag tror det gick bra att publicera en bild på en icke offentlig SAAB, som man dessutom lyfte på lyfte på en presenningen för att ta bilden.


Michael - Motverkar skrivklådan -
 
Alla spionbilder på nya bilar, tagna vid testanläggningar med fotoförbud, som sedan publiceras i bla. Teknikens Värld eller i Aftonbladet Bil. Jag tänker på Lehmann som i typ 25 år(så länge jag köpt Teknikens Värld) tagit foton på hemliga bilar. Har han blivit åtalad och fälld?
 
Alla spionbilder på nya bilar, tagna vid testanläggningar med fotoförbud, som sedan publiceras i bla. Teknikens Värld eller i Aftonbladet Bil. Jag tänker på Lehmann som i typ 25 år(så länge jag köpt Teknikens Värld) tagit foton på hemliga bilar. Har han blivit åtalad och fälld?

Den springande punkten där är just ordet "vid". Ägaren av testanläggningen kan inte (om hxn inte lyckas få området klassat som skyddsobjekt) förbjuda någon att fotografera utifrån och in på anläggningen, hxn kan bara ålägga den som befinner sig inne på området med fotoförbud.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.