Annons

PS varianter..

Produkter
(logga in för att koppla)

barret

Aktiv medlem
Lade in en fråga i pågående PS 7.0 diskussion, men har inte fått svar. Så jag klämmer till med en ny diskussion...

Har, som förmodligen många andra, fått erbjudande om PS Elements 30 dagar fritt. Undrar om det är värt att satsa på Elements eller om man klarar sig en längre tid med LE som ingår vid scannerköp?

(Tänker inte hosta upp några 5000 för 7.0)

Ha det!

enl div tidningsartiklar så innehåller elements det viktigaste komponenterna ur PS.
Kolla på biblioteket jag tror att Ljud o Bild hade en artikel o en del amerikanska fotositer har oxå haft artiklar. Googla lite så hittar du nog en del.

Vad jag vet är PS Elements det nya namnet för PS LE. Skillnaden mellan dessa och fullversionerna är väl främst att fullversionerna stöder CMYK vilket underlättar (för att inte säga är väsentligt) för tryckssaksproduktion.

Rätta mig om jag har fel.

Elements och LE har väl inte 16-bitarsfärg heller? Det är olyckligt om man skannar film, men har ingen större betydelse om man använder digitalkamera.

Annars har ju Elements som jag förstår det lite förenklade gränssnitt för färgkorrigering med lägre inlärningströskel vilket kan vara praktiskt. Dessutom en inbyggd funktion för panoramastitchning (det utmärkta svenska ordet). Undrar om den kommer i PS 7?

kaw skrev:

Jo - LE har 16-bitarsfärg.
Saxat från webben:
16-bit file support. Elements is courteous enough to ask, when attempting to open a 16-bit file, if it should be converted to 8 bit. In this way Elements can at least open a 16-bit file, though it can't do any image processing in 16-bit space.

Uppdatering: Oj, såg nu att du syftade på LE. Den har jag om möjligt ännu mindre koll på, den sista LE-versionen jag testade var baserad på PS 4 eller nåt. Men har den verkligen riktigt 16-bitarsstöd?

Med Photoshop 5.0 LE går det att ändra på nivåer i läget 16 bitar/kanal men inte färgbalans vilket går med "6.0 Tryout".

Jeppe: *grrrr* jag letade och letade och letade och höll på att trycka sönder ctrl + alt + s :) fick min f90x idag förresten *wiie*

Trevligt..trevligt..själv sparar jag alla mina slantar till ett sigma 70-200/2.8 HSM...

förresten..jag kollade..det var Ctrl+AltGr+S ;)
:D

Hmmm... var ställde jag nu burken med krossade tomater.....???

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar