ANNONS
Annons

PS elements, iphoto och hantering

Produkter
(logga in för att koppla)

jonik

Aktiv medlem
Har försökt hitta detta i tidigare inlägg och det verkar som tt fler har haft problem. Jag har PS elements och iphoto och vill kunna hantera mina bilder på ett smidigt sätt.
Hur gör folk? Iphoto verkar ju inte ta raw-bilder så jag antar att för att kunna visa sina bilder på ett bra sätt måste de exporteras från PS i jpg till Iphoto!?
Dessutom, hur importerar ni filerna från kameran på ett smidigt sätt till PS? Får använda Adobe DNG converter för att PS ska kunna läsa bilderna. Är det så ni gör?
Dessutom har jag haft problem med att sedan kunna spara de färdiga filerna från PS till jpg eller något annat format som iphoto kan läsa. Jag sparar ner filen till det önskade formatet, hittar det i importfönstret i iphoto (ser till och med bilden i importfönstret) men sedan när jag trycker på import får jag upp ett fönster där det står att iphoto inte kan importera denna typ av format, eller att filen är skadad. Någon som känner igen fenomenet?
Hur hanterar folk sina filer som de importerar? Har ni några mapplösningar som ni är nöjda med?

Hej!

Jag vet inte vilken kamera eller vilken version av Elements du har, men jag har laddat ner senaste Camera Raw-uppdateringen från Adobe.

Själv använder jag Elements 3.0. Jag tömmer kameran genom att koppla den med USB-sladden till datorn. När kameran sätts på, känner Elements av vad som händer så den öppnar upp ett speciellt fönster där du kan välja i vilken katalog filerna ska hamna i. Allt är mycket smidigt. När kameran är tömd, frågar Elements snällt om bilderna ska tas bort från kameran. Jag tycker detta är lättare förfarande än att ta ut kortet och använda kortläsare, men det är en smaksak.

I Elements går jag till Arkiv och väljer Öppna som. I den dialogrutan måste man välja filformatet Camera Raw innan man öppnar filen. Råbilden öppnas i separat fönster och det är bara att justera exponering och vitbalans, suveränt!

När du svarat OK kommer du till "vanliga" Elementsfönstret.

jag har eos 350d och elements 3.0 och jag har laddat ner den senaste plug-in till elements (tror jag).
Okej, importerar bilderna direkt i PS. Tack för hjälpen!
Du har inga tips angående konverteringen och importeringen till iphoto?

Elements fattar inte själv att kameran är inpluggad. Jag måste importera bilderna med t ex image capture och sedan öppna dem i elements. Lite irriterande då jag vill att elements ska göra importeringen också.

Liknande problem + hur få stopp på iPhoto?

Har samma problem, samt att inte jag får stopp på iphoto. Jag klickade en gång i tiden på att "alltid använda iphoto för import". Nu har jag en ny kamera (Samsung 815) som kan ta RAW (DNG), men även den startar iphoto. Och jag får inte stopp på detta!

Jag skulle alltså vilja ha fotona från nya RAW-kameran direkt till PS Elements 4 eller Bridge som ju ingår i PS Elements 4. (Perfekt om man kunde välja som Lena.

Har det löst sig för dig Jon och i så fall hur? Eller har någon något tips?

Funkar nu, inte helbra men funkar

Fick faktiskt hjälp av "Hjälp". Måste vara första gången.

Nåväl, i Finder hittar jag "Bildväljaren", högerklickar på symbolen, väljer Öppna. Då dyker Bildväljaren upp överst t v på skärmen, som text denna gång. Klickar där, väljer "Inställningar". Väljer bort iPhoto, väljer "inget program" och stänger. (Ska jobba vidare och se om Lenas metod kan fås att fungera.)

Klickar på symbol "Macintosh HD", sen till Bilder och skapar en mapp med lämpligt namn. Stänger inte.

Ansluter kameran. Symbol "NO NAME" dyker upp. Högerklickar på denna, väljer "öppna", letar reda på mappen med bildfiler, markerar RAW-filerna och drar dom till den i förväg iordninggjorda mappen. Nedladdningen tar en sund men sen kan man från den mappen gå till "Öppna med" till t ex PS Elements och sen funkar det som Lana angivit.

"Matar ut" NO NAME; viktigt annars strular det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar