Annons

Ps CS2 färgprofil helt åt h¤%#%##%#%

Produkter
(logga in för att koppla)
Liastar skrev:
Okej låt oss säga att jag lämnar bilder för framkallning med antingen sRGB eller labbets färgrymd, och jag då återfår bilderna inte helt 100 som jag velat att dom var, tyder det då på att jag har en skärm som är dåligt kalibrerad?
Jämförde min porträttbild här på fotosidan med originalet i Ps (sRGB), då hade originalet snarare liiiite grönstick. Varierar det mellan webbläsare åxå?

Om du lämnar en bild till ett labb kommer resultatet variera beroende på hur labbet arbetar.

Om labbet har en profil (som stämmer) kan eventuella fel bero på din skärm.

100% är lurigt att sträva efter, det beor ju också på under vilket ljus du betraktar din pappersbild.
Ljusets färgtemperatur och styrka påverkar vad du ser på papperet...

Om du lämnar till ett labb som kopierar med automatik kommer en bild konverterad till sRGB troligen vara mest lik det du såg på skärmen.
(Ungefär som skillnde mellan webbläsare/Photoshops visning av bilder)
Nackdel är att om du fotograferar i Adobe RGB och konverterar till sRGB kommer en del fina färgyanser flyta ihop till en och samma.

Men om du skickar oförändrad som Adobe RGB kommer bilden troligen upplevas som något mattare i färgerna.

För att ha ästan 100% måste du ”lita” på labbet (testa, testa) och veta att kalibrering av skärm är korrekt.

Jag använder Crimson och Fotolabo och de bilder jag får därifrån överensstämmer med min skärmvisning.

En tidigare tråd där jag lagt in två bilder för att visa skillnanden mellan att skicka som sRGB och Adobe RGB...
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=33170&highlight=adobe+rgb
 
Jag har iaf inte fått några kommentarer i stil med att det är färgstick osv hittils och folk här brukar inte ha några problem med att kommentera sånt. så helt åt skogen felkalibrerad bör inte min skärm vara. 100% korrekt återgivna framkallade digitala bilder vore ju trevligt, men sålänge det är just digitalt och man själv inte står i labbet så är nog det svårt.
 
mipert skrev:

100% är lurigt att sträva efter, det beor ju också på under vilket ljus du betraktar din pappersbild.
Ljusets färgtemperatur och styrka påverkar vad du ser på papperet...

Om du lämnar till ett labb som kopierar med automatik kommer en bild konverterad till sRGB troligen vara mest lik det du såg på skärmen.
(Ungefär som skillnde mellan webbläsare/Photoshops visning av bilder)
Nackdel är att om du fotograferar i Adobe RGB och konverterar till sRGB kommer en del fina färgyanser flyta ihop till en och samma.

Men om du skickar oförändrad som Adobe RGB kommer bilden troligen upplevas som något mattare i färgerna.

Om du betraktar orginalbilden i PS och papperskopian och jämför dem bredvid varandra så har du samma ljus på skärmen som på bilden och därmed borde ju det problemet vara avhjälpt (såvida inte skärmen belyser bilden eller den ljusa skärmen bländar dig... 100% är svårt :)

Har du en BRA skärm och anlitar ett BRA labb så tror jag att du kommer att uppleva att både sRGB och adobeRGB stämmer bra mellan skärm och kopia, men som Miperts exempel visar så förlorar du färgrymd.

Med de bilder jag skickat till crimson kan jag säga att jag INTE upplever någon förlust av färgmättnad.

Dock är ju Mipert expert på området så lita mer på honom än på mig (eftersom det här är weben så ska jag förtydliga att det inte var ironi).
 
Håller med om att Crimson är bra. De skriver uttryckligen att man inte ska konvertera till deras profil, bara proofa.

Var själv konstant missnöjd tills jag bet i det sura äpplet och skaffade en spectrometer(Display 2) med medföljande programvara. Har inte ångrat den utgiften.

Nu vet jag att om bilderna inte blir som jag tänkt mig är det mitt eget fel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.