Annons

Ps CS2 färgprofil helt åt h¤%#%##%#%

Produkter
(logga in för att koppla)

Liastar

Aktiv medlem
Installerade nyss Photoshop CS2, när jag startade det fick jag upp en liten varningsruta i stil med : "Den valda färgprofilen för LG1715S verkar inte vara korrekt kalibrerad" Har haft exakt samma konstiga "fel"i föregående version av Ps och fick då valen "ignorera" eller "använd iaf" samt "visa inte igen".

Saken är den att min skärm inte ÄR felaktigt kalibrerad på något vis. Har haft Ps inställt på sRGB tidigare.

Öppnade nu en bild och ser att den är fullständigt äckelgul, vitt är inte längre vitt utan en smutsig gulaktig ton.
Om jag istället för sRGB väljer profilen för min skärm så återgår bilden till att se okej ut, med vit ram. (skillnaden bör synas på bilden)

Så är det möjligtvis någon som vet vad jag har missat och hur jag ska rätta till det så mina bilder ser ut som dom ska och ha rätt färgprofil??

Mvh, Lia
 

Bilagor

  • argh.jpg
    argh.jpg
    11.6 KB · Visningar: 658
Bilden är inte gul på min skärm och eftersom den ser ok ut om du använder sRGB som skärmprofile ligger nog felet i skärmprofilen som du försöker använda och som PS säger är felaktig.

Eftersom du har PS har du också fått med programmet Gamma (om du har windows). Gamma hittar du i kontroll panelen och med detta program kan du göra en rätt så bra kalibrering. Använder du Mac så finns det ett skärmkalibreringsprogram med OS tror jag.

/Pär
 
Har just kalibrerat skärmen med Adobe Gamma, har exakt samma fel fortfarande, skiljer markant mellan korrekt vitt och bildens "vitt"
 
den ser onekligen lite gul ut. iaf på min skärm. har du kollat så det är din kalibrerade profil som används som skärmprofil? den profil du ställer in i ps ska ju inte vara din skärmprofil, utan ex. sRB eller Adobe RGB.
 
mjo skärmprofilen är den kalibrerade. Och Ps har sRGB inställd. Tycker det här bara blev mysko. Kanske mina äldre bilder är gjorda med Ps inställd på något annat än sRGB. Men då borde det lösa sig genom att konvertera bilderna till sRGB som nu är inställt i Ps eller?

*note to self: ska sluta göra sånt här på morgonen när man e trött som en stenad elefant*
 
hmm Kikade nu in på mina egna bilder här på fotosidan (inte för att pusha för mina egna bilder, vill bara komma till rätta med problemet, jag vet hur mina bilder SKA se ut) och porträttbilden har ett markant gulstick, medans vinterbilden med huset snarare har ett svagt rödstick.

Men om jag nu fattat det rätt så behöver inte det betyda att bilderna verkligen har färgsticken, utan att min skärm numera tyvärr inte delar min uppfattning om färg?
 
porträttbilden är väl tonad? Den har en gul toning på min skärm, vinterbilden med huset som heter Hus på landet har dock helt neutral gråskala på min skärm. Inget rött färgstick således.
 
mange, jovisst är porträttbilden tonad, men på min skärm är den hrm rätt snorigt gul :/. Men om huset tycks vara rätt neutral så är det alltså min skärm som är helt åt skogen.
 
Porträttbilden är attackgul, husbilden har inget rödstick och min skärm är bra kalibrerad!

Har du provat att ställa in färgprofilen efter Adobe Gamma och sedan starta om datorn? Jag hade en insident där mina färger i CS2 ballade ur totalt och det hjälpte inte att jag byte profiler och höll på. Till slut gav jag upp och stängde av skiten. När jag sedan startade om så blev det rätt igen.

Kolla vad som händer om du väljer att du "proofa" bilden under "View"-meny och sedan väljer monitor RGB. Blir den rätt då så är det din profil som är fel och inte skärminställningen.
 
testade att proofa den, då såg den mer ut som den ska (eller som jag trott att den sett ut hela tiden). Nu har jag hållt på med kalibrering hit å dit å profiler å fan vet att nu känns det som att det inte är nån mening med att behandla några mer bilder då jag iaf inte har nån kontroll över slutresultatet :/
 
Har du adobeRGB eller sRGB under working spaces? Om inte så ställ in det. Gör du det och inget händer så prova att starta om datorn efter att du valt sRGB.
 
Clouseau skrev:
Porträttbilden är attackgul, husbilden har inget rödstick och min skärm är bra kalibrerad!

Okej, nu verkar jag ha fått det till att se ut som det gjorde från början iaf. Bilderna ser ut som jag vill att dom ska se ut. Porträttbilden är visserligen tonad i en gul/brun/guldig färg, om det tolkas som attackgul så funkar det :D Om inte annat så får jag väl be nån kalibrera skärmen åt mig, då jag verkar vara totalt färgblind :/

Tack för alla svar och tips!!
 
Hej!

Jag har likadånt problem på min L1715S! Det jag har försökt är att jobba med Adobe RGB(1998) istället. Hittils verkar det att funka.

Kanske att det kan beror på att sRGB har färre färgar?? Jag har ingen aning, jag är bara nybörjare....men kanske att det fungera för dig med!
 
visst får du det :)

Jag laddade ner skärmens original .ICM fil, la den som standard och startade sen om burken... två ggr. Litar inte riktigt på skärmen längre dock, har ju ingen aning om hur mina bilder egentligen ser ut, eftersom min skärm verkar missvisande.
 
Cyberraiser skrev:
Hej!

Jag har likadånt problem på min L1715S! Det jag har försökt är att jobba med Adobe RGB(1998) istället. Hittils verkar det att funka.

Kanske att det kan beror på att sRGB har färre färgar?? Jag har ingen aning, jag är bara nybörjare....men kanske att det fungera för dig med!

Om du har en korrekt kalibrerad skärm så kommer du uppleva adobeRGB som mer färgmättad. Dock kommer färgmättnaden att tunnas ut då du läser bilden via en browser eftersom dessa inte har stöd för adobeRGB utan sRGB. AdobeRGB har större färgrymd men bör användas när du ska skriva ut eller kopiera bilderna till papper. Om du ska lägga bilderna på nätet så jobbar du fördelatktigen i adobeRGB men konverterar till sRGB och ökar färgmättnaden till önskad nivå innan du sparar till JPG. Då kommer bilderna att visas i browsern så som i PS.
 
Okej låt oss säga att jag lämnar bilder för framkallning med antingen sRGB eller labbets färgrymd, och jag då återfår bilderna inte helt 100 som jag velat att dom var, tyder det då på att jag har en skärm som är dåligt kalibrerad?
Jämförde min porträttbild här på fotosidan med originalet i Ps (sRGB), då hade originalet snarare liiiite grönstick. Varierar det mellan webbläsare åxå?
 
Liastar skrev:
Okej låt oss säga att jag lämnar bilder för framkallning med antingen sRGB eller labbets färgrymd, och jag då återfår bilderna inte helt 100 som jag velat att dom var, tyder det då på att jag har en skärm som är dåligt kalibrerad?
Jämförde min porträttbild här på fotosidan med originalet i Ps (sRGB), då hade originalet snarare liiiite grönstick. Varierar det mellan webbläsare åxå?

Var är Stefan Olsson när man behöver honom... ;o)

Om du lämnar den med labbets profil och det inte stämmer så skulle jag nog säga att din skärm är fel (för labbet bör ju ha kalibrerat sina prylar korrekt). Om du lämnar dem i sRGB så tycker jag att du gjort fel eftersom det är en kass färgrymd för papperskopior (dock klarar inte alla labb av adobeRGB vilket känns väldigt amatörmässigt). Bilder för kopiering bör vara i adobeRGB och om din skärm är rätt kalibrerad så bör bilderna komma tillbaka med de färger du ser på just skärmen. Om du skickar in i adobeRGB men får tillbaka bilder som är åt helsike för färgglada (särskillt de gröna partierna) så har du råkat på ett labb som behandlat dina adobeRGB bilder som sRGB. Skicka några provbiler till www.crimson.se och se vad du får tillbaka. Kostar inte många kronor och håller väldigt hög kvalite. Men se till att använda rätt färgrymd och att profilen är inbakad i bilden.
 
Liastar skrev:
visst får du det :)

Jag laddade ner skärmens original .ICM fil, la den som standard och startade sen om burken... två ggr. Litar inte riktigt på skärmen längre dock, har ju ingen aning om hur mina bilder egentligen ser ut, eftersom min skärm verkar missvisande.

Här har du gjort ett katastrofalt fel som jag själv också gjorde, ska aldrig köra med tillverkarens profil, blir katastrof av det hela. Tror det var Stefan som rättade mig här också :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.