Annons

Prutmån Thailand?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Även om det är billigt så "bör" man i vissa länder pruta. Så till er som varit i Thailand:

- Vilken är prutmånen i Thailand på olika varor - ligger det runt 40-60%?

- Vilka varor/saker kan man INTE pruta på?

Prutmån

I Thailand kan Du pruta hur Du vill. Pruta till Du o säljaren är överens. Vill han eller hon inte så blir det ingen affär.

I de etablerade butikerna i de stora köpcentren är det dock svårare, de säger att de inte får för chefen.

Men annars , pruta på.

Heino

Jag har hört att man inte skall säga att man kommer från Sverige. För då ger dem ett pris till dig utifrån vårt land enligt listor de har. Ljug ihop till ett billigare land.

Erik

Dom har inga listor, men de har något som kallas "farang"-pris. Farang betyder "utlänning ej asiat" och då vet dom att det finns pengar o du får betala mer.

Det hjälper inte att säga att man är fattig farang heller.

T. ex en del museer har olika inträden för faranger o khonthais. (Äkta thai)

Heino

Priserna på exempelvis "fotofile" är samma för alla utom kanske de som köpt många gånger och är välkända kunder. Skall du handla i Thailand, Bangkok, finns det enligt mig just bara 2-3ställen man kan lita på.
MVH Thomas

Jag undrade mer generell (alltså inte bara foto). Ex)

- Kan man pruta på boende? (bungalo/hotell)
- Kan man pruta på när man köper eller syr upp kläder?

osv :)

Frun har en jobbarkompis som arbetade i ngn större stad i asien.
Betalade 1000 pengar första rikchaturen(heter det så).
Förstod att hon betalade på tok för mycket & prutade förnöjsamt ner det till 100.
Åkte sedan efter ett par veckor med en av de lokala tjejerna som då batalade 13 pengar för i princip samma tur.

Turisten blir alltid lurad.
För vid en gräns så vill de inte handla med en och då kanske man har ett vettigt pris strax ovanför.

Nästan allt går att pruta på, även mycket i Sverige, men man får göra det snyggt och på rätt sätt, tex. om du ska bo 2 veckor på hotell i Stockholm kanske du kan be om en extra natt gratis, eller om du ska köpa ett par skor för 1500kr kan du pruta med att par strumpor eller skoputs osv. osv. det finns oändliga möjligheter för den som vill och vågar och/eller tycker det är kul. Men självklart är det så att i Thailand är det mer ok och endel av affärerna att man prutar. Mitt tips är att samla inköp och sen pruta, om du tex. ska handla t-shirt + shorts i thailand, leta upp ett ställe där de har det du vill ha och köp allt på samma ställe, typ 2 t-shirts till dig, 2 till brorsan och ett par shorts, kolla sen vad de kan ge för pris. Boende är ju mer styrt av sesång, tillgång till rum och annat, men vill du bo billigt och tex. klarar dig utan varmvatten och AC så kan du ju fråga efter det, de kanske visar dig till finare rum först om de har det ledigt och vill att du ska betala så mycket som möjligt.

Men sen förekommer såklart rena lurendrejerier mot turister, typ att man betalar 5 gånger så mycket än man borde osv. så där gäller det att ha koll på läget och lära sig vad det kostar och kanske fråga nån annan svensk vad det betalat eller be om tips. Men sen att betala 10kr iställer för 5kr för en taxiresa kan ju vara ok. speciellt om taxichauffören jobbar 7-23 och har 10 barn att försörja, tycker i alla fall jag.

Lycka till!!

/Magnus

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar