Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

proportioner på bild för tavla?

Produkter
(logga in för att koppla)

marlene_e

Medlem
Hej!
Jag har en bild som är 3456x5184
vågrätt/lodrätt upplösning 300 dpi
Jag skulle vilja skriva ut den och rama in,och att den blir i landskapsläge, men jag vet inte hur proportionerna ska vara,hoppas någon kan hjälpa mig :)

Tack på förhand

Om du inte beskär bilden, ska proportionerna vara 3:2. Landskapsläge eller inte, spelar ju inte så stor roll. Det är ju bara att vrida på pappret.

Storleken får du ju förstås välja själv efter vad du vill ha, men pixlarna räcker till nästan 30x45 utan att skalas om. (Nåja, 29,26x43,89 för att vara mer exakt.)

Stirra dig inte blind på de siffrorna utan ta det du tycker passar med faktorn 3:2, dvs långsidan 1,5 gånger längre än kortsidan. (10x15, 20x30, 30x45 osv eller lite mer udda 12,7x19, 15,2x22,8...) Det finns ingen direkt begränsning, men se till att den passar i eventuell ram.

Fundera också på om du vill ha en passepartout runt bilden. Då skall ramen sannolikt ha en annat förhållande än din bild, åtminstone om du använda dig av standardprodukter.

T ex så skulle du kunna använda en ram som är 40 x 30 med en passepartout som är tänkt för en bild på 30 x 20, det kan du hitta på Clas Ohlson eller liknande.

Om du skriver ut själv kan du skiva ut på A4, det är 297 mm på bredden vilket kommer att fungera i ovan nämnda passepartout eftersom den faktiska bildöppningen oftast är några millimeter mindre än vad som står angivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar